BasBQ
Beef en Steak

"Need no teef to eat my beef"

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Ik heb in het verleden nooit veel succes gehad met het maken van brisket, droog en taai waren ze meestal. Maar nu moest het er toch eens van komen, beef die je ook zonder teef kan eten, net zoals die van House Park Bar.B.Que in Austin Texas.


food-set-38081.jpg


Ik heb een stuk grain fed Angus brisket gevonden bij de Sligro (uit de US of A nog wel) en daar moet het toch mee gaan lukken dacht ik. Gerubt met veel peper en zout en een beetje knoflook poeder. Ik heb de methode van amazingribs.com aangehouden.

Brisket-1.jpg

Na het trimmen van het vet bleef nog ongeveer 1,6kg over, ik heb het meeste vet weggesneden en geprobeerd om nog 2 a 3 mm te laten zitten.


Brisket-2.jpg

Klaar om een paar uur op lage temperatuur (110°C) te roken.


Brisket-3.jpg

Even een snelle controle om te kijken of alles wel goed gaat.


Brisket-4.jpg

En dan bij een kerntemperatuur van 65°C inpakken in twee lagen aluminiumfolie om verder te garen tot 95°C kern. Butcher paper of aluminum foil schijnt beter te zijn maar dat kon ik helaas niet vinden.;)


Brisket-5.jpg

En dit is dan het eindresultaat, heerlijk mals en niet droog, een beetje vet maar niet te veel. Eindelijk beef die je ook zonder "teef" kunt eten.:)

Helaas was het met z'n drieën zo op, volgende keer maar een groter stuk meenemen.
 
Heerlijk!!! Mooie bark. Beetje droog, ook nog crunchy?
 
Mooi resultaat Piet, had je hem niet geïnjecteerd?
 
Ziet er lekker uit, moet er hier ook maar eens van komen.
 
@Frits

Nee, niet geïnjecteerd.

Eigenlijk heb ik geen reden waarom wel of niet. Het stond niet in het recept en ik heb er zelf ook niet over nagedacht. Maar, deze brisket is goed bevallen en ik denk dat het niet de laatste keer was, dus ik denk dat ik het de volgende keer wel ga doen. Niet omdat ik het nu gemist heb maar om te kijken wat het verschil is.

Heb je nog aanbevelingen voor een goede injectie mix?
 
Mooi “proefstuk” geworden dan. Op naar de volgende

 
Fijn dat ie nu wel gelukt is en niet droog. Met peper en zout is ook mijn smaak. Voor een brisket was het wel een kleintje.
Maar wat is het gezegde ook al weer : wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
 
Ziet er mooi uit.
Mis wel een rookring.
Heb je geen rookhout toegevoegd?
 
Ziet er top uit
Ben het wel met Ghost eens
Zal er niet minder om gesmaakt hebben
 
Ziet er prima uit.
Hoe lang ben je in totaal bezig geweest?
 
@Ghost

Uiteraard heb ik rookhout gebruikt.

Maar, een smoke ring zegt ook niet alles ; klikker de klik

@Wesley

Ongeveer 10 uur, het laatste uur het vlees laten rusten op een warme plek.
 
@Frits

Nee, niet geïnjecteerd.

Eigenlijk heb ik geen reden waarom wel of niet. Het stond niet in het recept en ik heb er zelf ook niet over nagedacht. Maar, deze brisket is goed bevallen en ik denk dat het niet de laatste keer was, dus ik denk dat ik het de volgende keer wel ga doen. Niet omdat ik het nu gemist heb maar om te kijken wat het verschil is.

Heb je nog aanbevelingen voor een goede injectie mix?
Piet, ik volg het recept van Jet en Ewald. Twee zakjes jus met uitjes, het vocht gedeelte pas ik aan met 200 ml madeira en voeg dubbele hoeveelheid boter toe. Zeven en dan af laten koelen en injecteren.
 
Ziet er lekker uit eerst maar eens een keer pulled pork maken en als dat goed lukt gaan we naar de Brisket
 
Terug
Bovenaan Onderaan