BasBQ
Beef en Steak

Nasi en Sat? van de BBQ.

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Vandaag weer eens de BBQ aan gestoken. En gelijk mijn vrouw kunnen uitleggen waarom ik meer dan 1 BBQ nodig heb :)

Kippendijen sat?  gemarineerd met de standaard marinade.
Olijfolie, Ketjap, bruine basterdsuiker, sjalotjes, knoflook, beetje citroensap, zout en peper. Alles in de ziplock zak en z?n 6u laten marineren. Daarna aan de stokjes rijgen. Best een klus met 2kg dijen :)

Nasi met spek, prij, ui, paprika, champignon en boontjes en een zakjes nasi kruiden (gekocht, geen recept kunnen vinden om zelf simpel te maken) en gekookte rijst.

Erg leuk om met twee BBQ tegelijk aan de slag te zijn. Op een BBQ heb ik de sat? indirect gelegd. Eerst gerookt met wat appelhout. En vlak voor het serveren even grillen voor de kleur.
Op de andere BBQ heb ik de nasi gemaakt. De nasi vind ik van de BBQ beter als van het fornuis. Toen de groenten flink geschroeid waren in de wok heb ik de deksel op BBQ gedaan. Waardoor een hoop vocht van de groenten konden verdampen en de groentes niet verbranden. Nasi kruiden toe gevoegd en weer even in laten koken. Als laatste de rijst er bij even door roeren en super. Geen plakkerige natte bende. Maar heerlijke nasi. Even warm houden op  een heel laag vuur. En toen de sat? gaar was kon alles in een keer op tafel.

Vlees in de marinade

e00513348a906f8dc1f2361835d04565.jpg


Stokjes rijgen

6b13fc7eb413ce4863d77ea53f6153e5.jpg


En BBQ-en maar

62720118964e99a5644dadf1c7998a27.jpg


3c52042a82d1c8ad8f9e08c19838154c.jpg


13b07247c78dbc9491a77220e33c19ee.jpg


a602c5173db2876a46508ce612bf0e2e.jpg


7e7270871885c0fb5e3120e66be1a0f9.jpg


cec915467685794fdd5c385c813994df.jpg


Natuurlijk ook wat pindasaus gemaakt. Dat dan weer wel op het fornuis. Vond het een beetje ver gaan om een 3e BBQ buiten te zetten om een pannetje pindasaus te maken. Helaas geen foto van het complete bord. De kindjes hadden honger. Dus we moest even snel handelen.

Groetjes Bram.
 
Lekkere plaatjes Bram, krijg ik altijd trek van. :)
 
Comfort food, heerlijk.
Mocht je de volgende keer zelf Bami of Nasi willen maken zonder pakje:

BAMI/NASI

Een eenvoudige maar heerlijke Bami, een vrij neutraal bijgerecht.

500 gr. mie koken in een redelijk sterke kippenbouillon, afspoelen met koud water en wat arachideolie goed erdoor roeren zodat het niet gaat plakken en verder uit laten lekken
Ik hou ook altijd een veel kortere kooktijd aan dan de verpakking zegt (net niet al dente want je gaat hem nog opbakken en gaart dan nog door)
of 500 gr. rijst koken in een redelijk sterke kippenbouillon en af laten koelen
300 gram bacon bakken en in fijne stukjes snijden.
1 flinke ui snipperen
2 tenen knoflook
1 tot 2 preien in ringen.
Blokje trassie ter grootte van een erwt
1 tl. Sambal Oelek
lichte sojasaus (kikkoman)
Ketjap Manis geen conimex Maar Kentel A of Medja of ABC.

Ui fruiten met trassi, dan knoflook erbij en even meefruiten gebakken en fijngesneden bacon (of ontbijtspek) erbij goed omhusselen en dan de prei kort meebakken de mie erbij goed doorbakken op smaak brengen met ketjap manis (medja) en sojasaus en een tl. sambal oelek.

Bron: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6541.0

of maak de Yangzhou fried rice van Sander die is ook SUPER:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=19129.0
 
Mooie/lekkere recepten, dank voor het opzoeken. ;)
 
Klinkt goed. Alle groenten snij ik altijd zelf. Gaat idd om dat pakje natte kruiden. Dat is denk ik niet heel spannend om zelf te maken. Wat me soms tegen houd is dat je 101 kruiden in huis moet halen. Waarvan je 1/4 theelepel nodig hebt en vervolgens nauwelijks meer gebruikt. En wel heel de kast in beslag neemt. De variant met kippen bouillon blinkt ook heel lekker. 

En idd. Lekker comfortabel BBQ-en. Alles kan van tevoren gesneden worden en voorbereid. Heeft wel (voor de niet allerlaagste bbq-er) een hoog showbink gehalte. Als je met de wok in de bbq aan de gang gaat. En omdat de deksel er zo nu en dan op kan heb je ook lekker tijd om met je gasten te kletsen
 
Lekker bezig geweest. Nasi met sate, altijd goed. Valt me trouwens wel tegen dat je die derde bbq niet buiten heb gezet voor die satesaus ;) :p
 
b.asv zei:
Valt me trouwens wel tegen dat je die derde bbq niet buiten heb gezet voor die satesaus

Ik weet het. Ben een wannabe
Hahaha.

@Ewald
Heb net de recepten door gelezen. WoW die zien er super uit. Vooral die procureur zag er zalig uit. Weer iets wat ik wil gaan maken :) Ik moet straks 24/7 BBQ gaan maken om alles eens geproefd te hebben. Gelukkig ga ik in de winter door. Dus nog tijd genoeg om eea in te halen
 
Heerlijk, geeft mij weer goede inspiratie.
 
Bram zei:
b.asv zei:
Valt me trouwens wel tegen dat je die derde bbq niet buiten heb gezet voor die satesaus

Ik weet het. Ben een wannabe
Hahaha.

@Ewald
Heb net de recepten door gelezen. WoW die zien er super uit. Vooral die procureur zag er zalig uit. Weer iets wat ik wil gaan maken :) Ik moet straks 24/7 BBQ gaan maken om alles eens geproefd te hebben. Gelukkig ga ik in de winter door. Dus nog tijd genoeg om eea in te halen

De Char Siu van Sander is hier trouwens ook erg goed ontvangen, die gaan we morgen weer maken samen met de Yangzhou fried rice  :x
 
Wow lekker. Ga ik zeker (na)maken over twee weken in de vakantie.

Vanavond staartstuk op de rotisserie. Ook zin in :)

Tx voor het delen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Perfect gedaan Bram,eet smakelijk allemaal!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Mooie maaltijd Bram. Heb gelijk thuis laten zien dat je minimaal 2 BBQs nodig hebt :D
 
Moet ik thuis niet laten zien...  B-) Maar inspiratie is het zeker. Binnenkort de wok maar weer er bij pakken.
Grz.
 
Bram zei:
Gaat idd om dat pakje natte kruiden. Dat is denk ik niet heel spannend om zelf te maken.

Bedoel je overigen met een pakje natte kruiden een Boemboe.
De boemboe's van bijvoorbeeld Toko Lien is niks mis mee en best goed te nassen. ;)
Conimex, Go Tan enzo ben ik niet wild van.
 
Idd. Die bedoel ik. De smaak van die pakjes is heel goed. Maar miss leuk om zelf samen te stellen.
 
Ewald zei:
Bram zei:
Gaat idd om dat pakje natte kruiden. Dat is denk ik niet heel spannend om zelf te maken.

Bedoel je overigen met een pakje natte kruiden een Boemboe.
De boemboe's van bijvoorbeeld Toko Lien is niks mis mee en best goed te nassen.
Conimex, Go Tan enzo ben ik niet wild van.

Die mix van Toko Lien gebruiken wij idd. Heb even de verpakking na gekeken. We hebben die vaak op voorraad hier. Ook voor andere gerechten.

Dus met andere woorden. Het is niet echt een schande dat ik het zo gemaakt heb ;-)
 
Bram zei:
Die mix van Toko Lien gebruiken wij idd. Heb even de verpakking na gekeken. We hebben die vaak op voorraad hier. Ook voor andere gerechten.

Dus met andere woorden. Het is niet echt een schande dat ik het zo gemaakt heb ;-)

Ben je mal alle Boemboe's van Toko Lien zijn gewoon goed (heette vroeger: Indonesia)
wij gebruikte die heel veel, tegenwoordig niet meer zo, de eigengemaakte Nasi en Bami vinden wij wat neutraler/verfijnder van smaak.
Voor andere Indische gerechten gebruiken wij ze nog wel, zoals Sambal goreng voor de sambal boontjes of sambal telor
 
Dit soort draadjes moet je eigenlijk niet kijken om deze tijd...
Grrr... ik wil ook weer lekker nasi!
 
Terug
Bovenaan Onderaan