BasBQ
Beef en Steak

My First PorkBelly

 

roekenma

Tondelzoeker
Berichten
11
Het moest er een keer van komen, het eerste "verzoeknummer". En wat doe je dan....? Precies. Je gaat je inlezen en je gaat wat shoppen en als het dan zaterdag is gaat de Q aan.

Helaas had mijn leverancier stukken buikspek met zwoerd van 1,1 Kg en kleiner. Dus de grootste uitgezocht en voorbereid. Dat laatste hield in mijn geval in:
  • Stuk in 2 min of meer gelijke delen
  • Zwoerd in een ruitjespatroon insnijden
  • Zeezout erop
  • Met de zwoerdkant boven, onafgedekt, 24 uur in de koelkast
1619319196768.jpg


Op zaterdagmorgen het vlees uit de koeling, zout er een beetje afgewreven en de vleeskant ingesneden. Een rub gemaakt en die gestrooid over het met Apple Cider Vinegar bevochtigde vlees.

Ik koos dit keer voor een slang, vorige keer was mijn temperatuurmanagement wat listig geweest. Voor alles een eerste keer, dus ook voor deze vorm van stoken... En wat appelhout voor de extra smaak.

1619319165097_1.jpg


Toen de temperatuur rond de 110 graden was (het was inmiddels net 13:00 uur geweest) een bakje appelsap in een lekbak in het midden van de halve cirkel briketten gezet en het vlees op de grill gelegd. Met dank aan Inkbird kon ik nu mijn tijd aan andere leuke dingen besteden. Dit keer hoefde ik behoorlijk minder met de ventilatie te "spelen" dan vorige keer. Alleen als er rookhout begon te branden begon mijn thermometer even te piepen.

Wellicht omdat mijn stuk spek wat dunner was dan de stukken die ik tijdens het kijken van filmpjes had gezien werd na ongeveer 3 uur de geplande kerntemperatuur van 70 graden bereikt. "If you are looking you ain't cooking", dus ik liet me graag verassen...

1619319053316_1.jpg


Ik had mijn publiek, dat gestaag groeide en daarmee de portiegrootte kleiner maakte, beloofd de huid "crispy" te maken. Dus heb ik aan het eind van de rit een paar stukjes houtskool toegevoegd en het vlees in een gietijzeren pan, op de zwoerd-kant en in een klein laagje olijfolie, laten knisperen en sissen. Een bijzondere ervaring!

1619319008828_1.jpg


Nadat ik het vlees uit de pan heb gehaald heeft het een paar minuten gekregen om te rusten. Toen ik het aansneed zag het er als volgt uit...

1619318887734_1.jpg


Al met al een geslaagde eerste keer. Met een beetje geluk kan ik volgende keer wat meer stukken tegelijk maken als ik mijn volgende aanwinst binnen heb...

Wordt dus vervolgd!
 
Mooi man! Ja die crispy doet het em he 😁
 
Mooie stukkies spek gemaakt

Hopelijk is het publiek niet teveel geworden en had je zelf ook nog wat 😉
 
ziet er prima uit zeg
heerlijk
 
Lekker man, dit ziet er crispy uit hoor!
Je maakt me wel nieuwsgierig naar je komende aanwinst...... :D
 
Buikspek heerlijk. Mooi om het te zien ‘openen’
 
Wauw die laatste foto:love: echt schitterend, dat moet smullen zijn geweest
 
Dat ziet er lekker uit. Smakelijk. 😋
 
Mooi stuk vlees geworden zo! 😋 Ik maak het eigenlijk altijd zonder zwoerd.. misschien toch eens proberen..
 
Ziet er erg smakelijk uit! Ook prima idee om nog even in het gietijzer af te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan