BasBQ
Beef en Steak

My first eisbein experiment

 
 
 

dennis

Gemarineerd
Berichten
1.200
Gisteren een verse eisbein kunnen scoren.
Vers als in eergisteren geslacht, gistermiddag gesneden.


Nog nooit gemaakt of gegeten, dus dit gaat op de ik doe maar wat manier :)
Geen zin om te pekelen en vooral om daar op te wachten, maar wil toch graag dit ding eens op de WSM leggen.

Aangezien ik niet van winterkost houd, hoeft ie ook niet winters te smaken, dus we klooien maar wat aan..

Gisteravond ge?njecteerd met een mengseltje van versgemalen zwarte peper,  bier en gembersiroop.

Ook nog wat zout in de injectievloeistof, maar die mocht niet op de foto.

Vervolgens het zwoerd ingesneden en ingewreven met wat zeezout en knoflookpoeder.




Straks eens kijken hoe dit gaat worden.

Als back-up liggen de buikribben ook reeds in de rub
 
ben erg benieuwd
 
erg benieuwd.
ff in de gaten houden
 
Tussenstand na het openen van de motorkap omdat de rib ingepakt moest worden:

 
En klaar:


Hoe was het?
Niet mijn ding eigenlijk.
Tegen de verwachting in zat er behoorlijk mals vlees aan. Qua structuur en smaak leek het het meest op gekookte ham.
Maar het injecteren heb ik niet goed gedaan, sommige plaatsen heel sterk aanwezig, andere plaatsen zo goed als niet. Injecteren was ook lastig met al dat bot, dus zal me niet verbazen als ik meerdere malen in dezelfde "gang" ge?njecteerd heb.

Ik denk dat pekelen gewoon de betere optie zal zijn vwb smaak.
Of gewoon in de erwtensoep knikkeren dat ding!

Als ik het nog eens zou doen zou ik het zwoerd eraf halen denk ik, dat was net rubber, zo met lage temperatuur garing.

Dus lang verhaal kort: hou mijn recept maar niet aan....
 
Dingen blijven proberen, kan niet altijd raak zijn  :D
 
pelletboy zei:
ik vind het er ranzig uitzien, sorry, kraakbeen etc etc grrrr

mag zijn Pebo: en je hebt wel een beetje gelijk maar als je het vlees eenmaal kent ga je t zien als iets van knap van lelijkheid.
ik begin al te kwijlen bij t zien in de koeling van de slager en loop de varkensnek rap voorbij.

Dennis: volgende x rustig een dag of 4 in de pekel met veel mosterd ,laurier,kruidnagel,peper,ui.en wat jij verder zelf wil natuurlijk en dan is de beleving heul positiever verzeker je..
en die zwoerd tja die hoort dr op te blijven en soms is t ie weg te happen maar meestal niet.
ik kauw m zolang mogelijk uit(leuke bezigheid)

biedewee: heb nu zelf 3 stuks(gepekeld) in mn rvs oven en tussen 23.00/24.00 klaar vanavond.
zal morgen is zien wat resultaat te plaatsen.

 
pelletboy zei:
ik vind het er ranzig uitzien, sorry, kraakbeen etc etc grrrr

Ik ben het met je eens dat het er niet heel fraai uit ziet. Had gehoopt dat het zwoerd allemaal een beetje op zijn plek zou blijven zitten (had ik het zwoerd dan niet in moeten snijden?) maar helaas niet dus.
Maar kraakbeen? Ben geen kraakbeen tegengekomen,  en wanneer wel dan snijd ik er wel langs indien nodig, ik ben niet zo van de presentatie, en al helemaal niet als ik gewoon een fuckup in beeld breng.
Maar als je iets ranzigs wilt zien...onze geliefde varkensnekken....d? plek waar varkens hun injecties krijgen (als ze nog leven), en dus de grootste kans op abcessen op die plek. Moet je daar eens je mes in rossen, stukken ranziger dan een ontplofte schenkel

Ceriel zei:
Mooie poging, al doende leert men....
De ribs waren lekker?

Jazeker, qua smaak kom ik met ribs steeds weer iets meer in de goede richting (van mijn / onze smaak). Gelukkig dat ik die er meteen bij gegooid had, want van dat andere ding heb ik niet heel veel af gesneden om te eten.
 
AV zei:
Dennis: volgende x rustig een dag of 4 in de pekel met veel mosterd ,laurier,kruidnagel,peper,ui.en wat jij verder zelf wil natuurlijk en dan is de beleving heul positiever verzeker je..
en die zwoerd tja die hoort dr op te blijven en soms is t ie weg te happen maar meestal niet.
ik kauw m zolang mogelijk uit(leuke bezigheid)

Maar moet je het zwoerd wel insnijden zoals ik gedaan heb of juist niet?

Een volgende keer doe ik zeker het pekelgeintje, denk dat een "winterse" bereiding inderdaad beter is dan wat ik geprobeerd heb.

Dat zwoerd ga ik nog over nadenken. Ben niet vies van zwoerd op speklappen, lekker knapperig, maar zo'n fietsband is geloof ik niet zo mijn smaak.
 
die zwoerd krimpt omdat t vet dr uittrekt maar dat vul je zelf ook wel in.net als vet spek uitbakken dat je meer spekvet hebt dan spek(beide lekker)
ik snijd m in zodat de pekel beter intrekt.
verder maak ik m ook nie alle weken,dus de perfecte haxe heb ik ook nog niet

verder ieder zn ding: nl ik vind PP niks bijzonders, ik pleur liever een halve kilo nek door de snert bij de zwienepoot dan met kruiden veredeld tussen een kadetje .

 
ook je eerste foto, dat stuk van de slager waar jij nog niets mee hebt gedaan, brrrr, geef mij maar een lekker stuk vlees. Ik zou het nog niet aan de hond voeren..............sorry moest het ff kwijt.  :D
 
Goeie les.
Pekelen lijkt me inderdaad een betere optie.

Voel alweer een draadje aankomen.... :D
 
pelletboy zei:
ook je eerste foto, dat stuk van de slager waar jij nog niets mee hebt gedaan, brrrr, geef mij maar een lekker stuk vlees.

Ben je vegetari?r of zo?
Kwam het maar van de slager. Dit is eigenhandig uit een varkensschouder met poot gerost.
Door het vlees en tussen de vleesdelen lopen aders, spieren, vliezen en nog meer reutemeteut.
De mensen die pulled pork maken van schouder oid, eten dit (in meer of mindere mate) ook gewoon op.
Zolang het schoon is ben ik er niet snel vies van...
 
pelletboy zei:
ook je eerste foto, dat stuk van de slager waar jij nog niets mee hebt gedaan, brrrr, geef mij maar een lekker stuk vlees. Ik zou het nog niet aan de hond voeren..............sorry moest het ff kwijt.  :D

tja dan moet ik dit ffn kwijt

je bent een 50 plusser dus zou je wat van vlees af kunnen weten ,maar wbt je reactie lijkt je wel van de visstick en appelmoes  generatie..
en van wat honden lekker vinden ook al geen verstand :-S .
:D

 
Terug
Bovenaan Onderaan