BasBQ
Beef en Steak

my first controlert

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
ook hier aan de controller, (liefkozend in goed haags kon-troo-lert genoemd : ) met een goedkope pid en fan van ebay en een kekke behuizing van de kringloop die niet praktisch is maar wel voorzien van hamerslag verf. ik kan me geen betere controller voorstellen. nou ja misschien 1 in jaren vijftig fabriek-machine-hamerslag groen of een behuizing die waterdicht is, maar dat is muggezifterietus.

ik ben koning in projecten beginnen en in het rond laten slingeren; de controller lag maanden aangesloten op een testgloeilamp ipv een fan, tot ik de fitting ergens anders nodig dacht te hebben voor een nieuw gestart-niet-afgemaakt project. manlief is de held die uiteindelijk de soldeerbout opgepakt heeft en de behuizing is gaan volbouwen. geen sinecure met het soort kwaliteitscontrole dat ik pleeg te bezigen. gelukkig wordt de kwaliteitstirannie gecompenseerd met aanvoer van rum cola en chocola voor de werktroepen.

DSCN0815.JPG


DSCN0809.JPG


DSCN0807.JPG


nou zou het natuurlijk errug wenselijk zijn om nog iets met die mooie meter te doen die er in zit maar zo ver zijn we nog niet. wel is de fan aangesloten met 1 van originele stekkertjes die in de voorkant van de behuizing zaten.

hopelijk binnenkort eens een testrun!
 
ik vind het op zijn haags helemaal wousssss  :)
 
Reet-ter-roo kon-troo-lert en een lekker pakje sjo-ko-laa bij het knutselen. Mooi hoor.
 
Prachtig Marieken, wat ben JIJ leuk!
 
Of zoals "wij" zeggen Kei-gaaf  :D
 
Maar Marieken, vertel eens, wat zit er nu allemaal IN dat kastje?
 
Hij's ruig!
 
Sander72 zei:
Maar Marieken, vertel eens, wat zit er nu allemaal IN dat kastje?

een pidcontroller, om je pit te controleren. een ebay thermostaatje met een probe voor de bbq en op de uitgang een solid state relais die een fan schakelt. het relais heb ik toegevoegd toen ik plannen had een warmhoudplaat als sous vide verwarmingselement te willen schakelen, maar dat hoeft niet meer nu ik een anova sous vide cooker dinges heb  :) ik heb het al een tijd geleden samengesteld volgens 1 van de vele draadjes hierover op deze en andere fora. maar als je er 1 wilt bouwen en je komt er niet uit wil ik best een keertje uitschrijven hoe deze in elkaar zit?

eigenlijk is het zoals hier beschreven wordt: http://www.bbqgenootschap.nl/forum/controllers/diy-pid-bbq-controler/
 
Thanks Marieken, ik doe wel stoer over schemaatjes enzo, maar mijn MTS-praktijklesje electro is ver weggezakt en mijn onzekerheid door de jaren heen omgekeerd evenredig toegenomen... ik lees dat draadje en vind het allemaal geweldig interessant maar durf er niet aan te beginnen... ik ga hopen dat er nog een vijfde ronde heatermeters van Nosmo aan gaat komen.

Veel plezier met je schitterende Kontroolert!
 
Sander72 zei:
Thanks Marieken, ik doe wel stoer over schemaatjes enzo, maar mijn MTS-praktijklesjes electro is ver weggezakt en mijn onzekerheid omgekeerd evenredig toegenomen... ik lees dat draadje en vind het allemaal geweldig interessant maar durf er niet aan te beginnen... ik ga hopen dat er nog een vijfde ronde heatermeters van Nosmo aan gaat komen.

Veel plezier met je schitterende Kontroolert!

welnee kom op nou zeg niks daarvan etc!  :D als je een cheapo pid controllert wil hebben dan zeg ik ga er voor en ik weet zeker dat het lukt met al die techneuten hierzo! en als je het echt in de kast gaat laten liggen, dan ben je 15 euro armer... tsja...

een pid controller is overigens niet echt vergelijkbaar met de heatermeter qua functionaliteit.
 
Sander72 zei:
Thanks Marieken, ik doe wel stoer over schemaatjes enzo, maar mijn MTS-praktijklesje electro is ver weggezakt en mijn onzekerheid door de jaren heen omgekeerd evenredig toegenomen... ik lees dat draadje en vind het allemaal geweldig interessant maar durf er niet aan te beginnen... ik ga hopen dat er nog een vijfde ronde heatermeters van Nosmo aan gaat komen.

Veel plezier met je schitterende Kontroolert!

mijn opleiding bestond overigens uit praktica 'kleien onder de tafel' en handtekenen, dus je hebt al meer electro ervaring dan ik  ;)
 
Marieken zei:
welnee kom op nou zeg niks daarvan etc!  :D als je een cheapo pid controllert wil hebben dan zeg ik ga er voor en ik weet zeker dat het lukt met al die techneuten hierzo! en als je het echt in de kast gaat laten liggen, dan ben je 15 euro armer... tsja...

15 euro? Een losse ventilator is al duurder...  :-/
 
Sander72 zei:
Marieken zei:
welnee kom op nou zeg niks daarvan etc!  :D als je een cheapo pid controllert wil hebben dan zeg ik ga er voor en ik weet zeker dat het lukt met al die techneuten hierzo! en als je het echt in de kast gaat laten liggen, dan ben je 15 euro armer... tsja...

15 euro? Een losse ventilator is al duurder...  :-/

ik weet dat de dollar niet zo gunstig staat op het moment, dus laat het 20 euro worden.
een fan voor 3 dollar
en de pid+sensor

evt de ssr
 
Marieken zei:
ik weet dat de dollar niet zo gunstig staat op het moment, dus laat het 20 euro worden.

En je zegt vooral: flink zijn!  :)
 
Sander72 zei:
Marieken zei:
ik weet dat de dollar niet zo gunstig staat op het moment, dus laat het 20 euro worden.

En je zegt vooral: flink zijn!  :)

ROFL. man op!

kijk, toen ik de onderdelen in huis had heb ik uitgevogeld hoe het werkte en vervolgens heb ik het (werkend, totaal onnodig, uit laksheid) ruim een jaar in een kartonnen doos laten liggen. dus voor mij was het sneller geweest om te wachten op een rondje heatermeters. maar voor alle mensen die wel gewoon dingen afmaken als ze eraan beginnen of voor wie een goedkope oplossing zoekt zou ik zeggen, als je een pid-pit controller wil hebben, doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan