BasBQ
Beef en Steak

My first BCC, maar dat kan veel beter

 
 

nicovanhalen

Tondelzoeker
Berichten
23
vandaag voor het eerst de BeerCan Chicken gepoogd te maken. Ik heb hiervoor 2 kippetjes gebruikt. Een vers kippetje en ik had er nog 1 in de diepvries die op moest. Heb hierdoor meteen 2 (redelijk gelijke stegeman) kruiden kunnen testen. Ook gebruik gemaakt van wat appelhout. BBQ op ~175 graden indirect.

B7B30D1F-0B69-48B5-94A3-69980EFE2E26.jpeg


DD44627C-8B15-43DA-8356-58E976407286.jpeg


Resultaat? Sappig, check! Mooi korstje, check! Smaak, uhmmm nee, kruiden vond ik niet geweldig en de appel chunk tussen de kolen deed het geweldig. Rooksmaak was te… volgende keer BCC ga ik volgens recept van Smokey Goodness doen.

Wel leuk experiment!
 
Hoeveel rookhout had je erbij gedaan?

Het probleem vaak met de potjes kruiden uit de winkel is dat het veel te zout is.
Het is ook niet de bedoeling dat je hiermee een mooie coating maakt op je kip, maar een eetlepel op de hele kip zeg maar.

Alsnog gefeliciteerd met je kip!
Maar we zien graag de revanche natuurlijk. 😬
 
Hoeveel rookhout had je erbij gedaan?

Het probleem vaak met de potjes kruiden uit de winkel is dat het veel te zout is.
Het is ook niet de bedoeling dat je hiermee een mooie coating maakt op je kip, maar een eetlepel op de hele kip zeg maar.

Alsnog gefeliciteerd met je kip!
Maar we zien graag de revanche natuurlijk. 😬

2 chuncks…. Had ook wel met een halve gekund haha. Klopt, 1 van de 2 kruidenmengsels was aan de zoute kant.

Revanche komt zeker en dan post ik dat hier zeker!
 
Twee chunks is al snel te veel met kip. 1 of ½ chunk is wat ik meestal gebruik.
 
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Lekkere chicks.
Gefeliciteerd met je tokkie
 
Gefeliciteerd Nico! Op het oog ziet het er heerlijk uit. De tweede ronde gaat vast beter! Gewoon simpel houden dan komt het goed. Zout altijd zelf doceren ipv een kant en klaar kruidenmixtje. Belangrijk voor smaak, maar bij BCC bepaald het zout ook de knapperigheid van je korstje. Het is ff een paar keer uitproberen. En zoals anderen aangaven, zunig an met rookhout. Gevogelte is daar gevoelig voor. (Ik laat het roken meestal achterwege bij BCC) Suc6 de volgende keer.
 
Wellicht te stevig gerookt. De kleur van de ladies is prima.
Welke kerntemperaturen had je aangehouden?

Proficiat met de tokkie award.

Tip. Maak zelf je kruiden mixen /rubs of koop een goede zoutloze mix. Zout toevoegen kost niets en kan je altijd nog doen.
 
Wellicht te stevig gerookt. De kleur van de ladies is prima.
Welke kerntemperaturen had je aangehouden?

Proficiat met de tokkie award.

Tip. Maak zelf je kruiden mixen /rubs of koop een goede zoutloze mix. Zout toevoegen kost niets en kan je altijd nog doen.
Kerntemperatuur van 84 in de dij en 70 in de borst. Volgende gaat volgens recept van Smokey Goodness met zijn Cheeky Chicken Rub :)

Verder dank allen! De volgende wordt sowieso beter ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan