BasBQ
Beef en Steak

Muffaletta pinwheel steaks met aardappel roosjes

 
 
 
 
 

Jet

Gemarineerd
Berichten
1.773
Gisteravond een zeer geslaagd experiment gedaan, Muffaletta pinwheel steaks
en erbij roseval/truffel aardappel roosjes en tomatensalade.

Misschien hebben jullie wel eens van de Muffaletta sandwich uit New Orleans gehoord.
Voor degenen die dat niet weten, een Muffaletta (door de Italiaanse immigranten meegenomen naar de VS) is een groot rond plat brood die rijkelijk wordt belegd met Italiaanse vleeswaren en Kaas, Salami, Mortadella, Ham, Provolone en Mozzarella. Maar het allerbelangrijkste is de olijvensalade waar de Muffaletta mee begonnen wordt en ook ge?indigd wordt met beleggen.
Daarna wordt de muffaletta in punten gesneden en is het smullen geblazen.
De olijvensalade is in de VS gewoon te koop in de Deli's maar kan ook zelf worden gemaakt.
Normaal gesproken maak ik de olijvensalade zelf maar mijn wederhelft kwam zomaar een potje tegen bij de Jumbo

Terug naar het experiment, Muffaletta pinwheel steaks

Ik heb een Australian Grain fed Bavette genomen en die wat platter geslagen (een skirt kan ook worden gebruikt)
beetje Peper en een snufje zout erop en verder belegd met Knoflook, Rozemarijn, Peterselie,Olijvensalade, de vleeswaren en kaas
In plaats van Provolone en Mozzarella heb ik geraspte Grana Padano en Raclette kaas gebruikt
Oprollen, slagerstouw eromheen en pinwheel steaks ervan snijden.
2 minuten per kant direct grillen en daarna indirect doorgaren tot een kerntemp. van 50 graden Celsius

En toen was het even stil aan tafel, dit is echt superlekker. =P~


Izc8ClZ.jpg


uDT2OnP.jpg


NaCb0MD.jpg


P4AoynC.jpg


4UD5YtL.jpg


rsEl1eg.jpg


GGqFkuJ.jpg


GBrmoUj.jpg


chiX67H.jpg


jCif2or.jpg


UK6oeUq.jpg


fZNpDqM.jpg


8r1bHYU.jpg


Ima5CzY.jpg


Pj8DOXD.jpg


VjKM64G.jpg


12T39nY.jpg


0zGfPT7.jpg


za4aNOn.jpg

 
Jowi zei:
Oei, te lekker! Wat heb je allemaal in die roosjes gestopt?

Alleen een beetje peper en zout en eerst een kwastje met gesmolten eendenvet erover gehaald.
De aardappelschijfjes heb ik eerst kort geblancheerd met wat vegeta, dit om de schijfjes wat flexibeler te krijgen
 
Zo dan, dit is echt een geweldige maaltijd. En zoals je al in jouw reactie op mijn broodjes aangaf allemaal fantastische ingredi?nten, althans die ik lekker vind.
Mooi gedaan hoor
 
Wauw!
Ik weet even niet wat ik moet zeggen.
Wat lijkt me dit ontzettend lekker en wat ziet het er prachtig uit.
Top gedaan.
 
Nice! Ziet er goed uit


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Wat eten we weer lekker van avond. :D
 
Ik wil het!!!
 
Gelukkig hebben we de foto's nog... al is dat een beetje behelpen in vergelijking met jullie smul partij... zalig projectje hoor!
 
Dit ziet er niet alleen gruwelijk lekker uit, maar oogt ook fantastisch!
(oeps...waar heb ik mijn hoed gelaten)
Vraagje, hoe maak je die prachtige aardappelroosjes?
 
KamadoNovice zei:
Jet zei:
Jorte zei:
Dit ziet er niet alleen gruwelijk lekker uit, maar oogt ook fantastisch!
(oeps...waar heb ik mijn hoed gelaten)
Vraagje, hoe maak je die prachtige aardappelroosjes?

https://www.youtube.com/watch?v=0D5ah2963cY
Ja hallo, ik verwachtingsvol naar die site, denk ik maak die roosjes ook even in het weekend  :D

Wel een goed nummer he :D Ben zelf meer van de "zware metalen" maar dit kan ik ook waarderen.

De aardappelroosjes:
Ik heb 4 Roseval en 4 truffel aardappels gebruikt, dit zijn vastkokende aardappelen.
daarmee kon ik 6 roosjes maken (12 schijfjes per roosje of meer)
De aardappels in dunne lange schijfjes snijden, in de langsrichting dus (1mm dik) een mandoline of keukenmachine is wel handig of een kaasschaaf
De aardappelschijfjes eventueel kort blancheren voor 1 minuut, en snel afkoelen, (afspoelen met koud water) dan worden ze soepeler en scheuren ze niet zo snel.
Schijfjes goed uit laten lekken en droogdeppen.
Dan leg je de schijfjes dakpansgewijs in een rij op elkaar, van je af, dan rol je de aardappelschijfjes op en plaats het rolletje in een muffinvorm, eventueel eerst een alu foliestrip neerleggen in de muffinvorm zodat je de roosjes er makkelijker uit kunt halen.(zie foto)
eventuele gaten kun je later opvullen door er schijfjes aardappel tussen te steken.
Dan bestrijk je met een kwastje de roosjes met gesmolten eendenvet of olijfolie en doe je er wat peper en zout overheen.
Mijn tip: gebruik eendenvet, dit is een killer met aardappels.
daarna op de BBQ indirect 200 graden C. tot ze gaar zijn 45-60 minuten.


 
Wauw, ziet er super uit! Meteen inspiratie om iets dergelijks te gaan maken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan