Beef en Steak

Mooie kippetjes van de grill (first try)

Big-Tuna

Sprokkelaar
Gisteren heb ik 3 kippen op de Joe klaargemaakt. Ik heb de ruggengraat verwijderd en de kippen schoongemaakt. Vervolgens heb ik een rub gemaakt met het volgende:

Zout, zwarte peper, uienpoeder, knoflookpoeder, paprikapoeder, gedroogde peterselie, een klein beetje kerriepoeder, olijfolie en het sap van 1 limoen.

Nadat ik de kippen had gemasseerd met deze kruiden heb ik nog wat verse tijm uit de tuin toegevoegd en 2 teentjes knoflook gesneden om het af te maken. Daarna heb ik ze ongeveer 2 uur in de koelkast laten staan. Mijn partner keek ondertussen stiekem een beetje jaloers toe. Blijkbaar worden de kippen hier tegenwoordig uitgebreider gemasseerd dan zij 🤣

Vervolgens de Big Joe opgestookt naar 170 graden voor een indirecte bereiding, een chunk eikenhout toegevoegd voor de smaak en de kippen op de grill gelegd tot ze een kerntemperatuur van 74 graden hadden bereikt.

Omdat ik dacht dat het vel van de kippen niet echt krokant zou worden, had ik me voorgenomen om de kippen eerst te laten rusten en daarna nog even boven direct vuur af te grillen. Tot mijn verbazing was de huid echter al behoorlijk krokant, waardoor ik begon te twijfelen. Uiteindelijk besloot ik ze toch even te laten rusten en ze daarna nog kort boven direct vuur af te grillen.

Het resultaat was fantastisch! De kippen waren perfect gaar, heerlijk sappig en de rooksmaak was precies goed. Een geslaagde eerste kip van de kamado voor mij.

1000421840.jpg

1000421847.jpg

1000421863.jpg

1000421864.jpg

1000421866.jpg

1000421867.jpg

Prachtige kippies hoor!

Heerlijke spatchcock kippies zo, zien er zeer smakelijk uit. Ik doe een hele kip niet anders meer, dan spatchcock

Geweldige Tokkies en ook fijn dat je dat schattige fietsje in het verhaal blijft opnemen, super gedaan!

Wat een prachtige kippertjes zo... Eer van je werk. en die fiets... nice finishing touch

Terug
Bovenaan Onderaan