BasBQ
Beef en Steak

Mooie gemarmerde Schotse shortribs

 
 

Bas89

Kooltjesharker
Berichten
142
Ik had weer eens zin om shortribs te maken. De eerste keer dat ik deze maakt waren ze lekker, maar er was zeker verbetering mogelijk. In de folder van de Makro zag ik dat ze Ierse shortribs in de aanbieding hadden, dus ik naar de Makro. Daar aangekomen en voor het schap van de shortribs, viel mijn oog op een ander stukje, namelijk de Premium Schotse Shortribs. En wel één stukje in het bijzonder.
1615220261970.png

De marmering van dit stuk vond ik zo mooi, dat ik toch maar besloot om het iets duurdere stukkie mee te nemen. Al moet ik zeggen dat de Ierse meer bot hadden dan dit stuk, dus verwacht dat het netto prijs uiteindelijk ongeveer gelijk zou zijn geweest.

Zaterdag was het dan de dag van de Schotse Shortribs. Voor ik ging sporten nog eerst even snel de bbq aangestoken zodat deze al mooi op temperatuur kon komen en ik daarna geen tijd meer zou verliezen om dit te doen. Planning was immers dat dit mooie stukje vlees ongeveer 7 uur de tijd nodig zou hebben om te garen. Tevens ook al de ribs getrimmed en voorzien van de Texas rub van Noskos.
1615220328218.png
1615220338668.png

1615220343259.png

Na terug te zijn gekomen van het sporten was de Q perfect om temperatuur (120-125 graden) en konden de ribs er direct op om een mooie bark te krijgen. Na ongeveer 4 uur vond ik het mooi en ben ik ze gaan inpakken. Temperatuur was toen rond de 72 graden.
1615220378108.png
1615220384168.png

Ondertussen waren wij druk bezig om de tuin leeg te halen zodat de hovenier maandag lekker kon beginnen. Eerste stap naar mijn overkapping.
1615220396672.png

Ik had mijn thermometer ingesteld op 92 gaden en wat schets mijn verbazing, na een klein uurtje begin deze al te piepen. De ribs waren al klaar. Ik twijfelde toch een beetje of de thermometer wel echt in de kern zat, maar na de priktest bleek dit toch echt goed te zijn.
1615220409725.png

De ribs even laten uitstomen om ze vervolgens weer in te pakken en nog een uur te laten rusten in een handdoek. Dit ga fons ook mooi de tijd om aan de sidedishes te werken. Na een uurtje tot rust te zijn gekomen was dit het resultaat:
1615220417807.png
1615220422782.png

Heerlijk malse en sappige ribs! Geslaagd dagje werken in de tuin met deze ribs als beloning.
 
Ziet er heerlijk uit. Had er laatst ook gemaakt, maar vond er toen teveel peper op zitten. Binnenkort maar een ander recept proberen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Kijk eens aan. Lekker buffelen in de tuin met een machtig mooie beloning!
Ziet er lekker uit!
 
Ziet er geweldig lekker uit
Perfecte maaltijd na al die fysieke inspanningen
 
Mooie ribs, zal gesmaakt hebben

Heb je maar effe gesport dan, Q is zo op temp
 
Dat ziet er goed uit ! Mooie beloning voor al dat harde werken !
 
Mooie ribs. Ducces met je aanbouw.
 
Ziet er heerlijk uit lekker sappig en na een dag werken dan is dit een heerlijke beloning


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ziet er heerlijk uit. Had er laatst ook gemaakt, maar vond er toen teveel peper op zitten. Binnenkort maar een ander recept proberen
Had ik de eerste keer ook maar toen had ik alleen peper en zout dacht ik. Nu het recept van Noskos gebruikt en veel betere balans.

Heb je maar effe gesport dan, Q is zo op temp
Jep corona tijd he, dus sporten duurt maar 40 minuten ;)
 
Mooi stuk vlees zeg. Ik zal ook eens bij de Makro langs moeten gaan. Lijkt wel Wagyu. Ik snap jou wel.
En het was heerlijk weer om in de tuin te werken. Eerst slopen en ruimen voor het opbouwen kan beginnen. Heerlijk alle bende steeds naar binnen slepen. Vrouw ook blij Maar nu gaat het opbouwen beginnen. En gaat het met de week mooier worden. Ben benieuwd naar het resultaat.
 
Had ik de eerste keer ook maar toen had ik alleen peper en zout dacht ik. Nu het recept van Noskos gebruikt en veel betere balans.


Jep corona tijd he, dus sporten duurt maar 40 minuten ;)
Ja ik had idd alleen peper en zout. Was ook al van plan om het recept van Noskos te gebruiken, dus komt goed

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
 
Mooi stuk vlees zeg. Ik zal ook eens bij de Makro langs moeten gaan. Lijkt wel Wagyu. Ik snap jou wel.
En het was heerlijk weer om in de tuin te werken. Eerst slopen en ruimen voor het opbouwen kan beginnen. Heerlijk alle bende steeds naar binnen slepen. Vrouw ook blij Maar nu gaat het opbouwen beginnen. En gaat het met de week mooier worden. Ben benieuwd naar het resultaat.
Ik zag het ook en kon nauwelijks geloven dat het een "gewoon" rund was. Als het goed is zijn ze vrijdag klaar en daarna kan ik aan mijn buitenkeuken ontwerp gaan werken.
 
Ik denk dat deze Schotse rakkers een schot in de roos waren!
Machtig mooi vlees zeg, doe je goed! En een uurtje langer rusten is vaak alleen maar lekkerder (niet alleen voor je vlees)!
 
Terug
Bovenaan Onderaan