BasBQ
Beef en Steak

Mooie dag om mijn nieuwe stopbus te testen...

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Vanmorgen dacht ik, dit is een mooie dag om worst te maken... Dus drie deuren verder de slager een is opgezocht en wat schouder en rugvet gehaald 3 kilo totaal.... En nog een keer terug om darm te halen, want die was ik vergeten..

Omdat de Drentse kosterworst zo goed bevallen was heb ik van 1 kilo dat recept aangehouden, van de andere 2 kilo heb ik een eigen recept met knoflook en venkel gebruikt..

Vlees gesneden zodat het de vriezer in kan:



Kruiden klaar gezet:



Darmpjes spoelen:



Het vlees door de molen gehaald en gekruid en gemengd... Dus klaar voor de stopbus:





Zodemieters, wat werkt dat heerlijk vergeleken met vullen met keukenmachine.. had zo een lading worst gevuld..
Alleen de darm om de vulpijp was wat lastiger dan bij ds keukenmachine en er blijft wat meer in de bus achter.. maar daar is een lekkere hamburger van te maken..

De worst:






Bijna alles was goed gegaan, was alleen de yoghurt vegeten toe te voegen, dis hopen op veel goede bacteri?n...

Nu eerst 3 dagen op 20 graden en 90% rv, en dan een week of 8 op 13 graden 70% rv..
 
Mooi man!
 
geen betere raad dan voorraad.

goed bezig Gijs je ben aardig aangestoken door het virus.
 
Mooi hoor
 
Peter W zei:
geen betere raad dan voorraad.

goed bezig Gijs je ben aardig aangestoken door het virus.

+1
 
Ziet er goed uit!
 
Hoe kun je trouwens het best de overgebleven darm bewaren?
 
vogels zei:
Hoe kun je trouwens het best de overgebleven darm bewaren?

Bak met deksel en daar een laag zout in doen. Darm in het zout en dan goed aftoppen met meer zout. Deksel erop en in de koelkast.

Als je de darm weer nodig hebt uit de bak halen en goed ontzouten. De rest zet je weer terug in de kk.
 
Moeten ze eerst droog zijn?
 
vogels zei:
Moeten ze eerst droog zijn?
Het vocht wordt opgenomen door het zout. Dus uit laten lekken, zouten en vacumeren.
Ik bewaar ze ook wel in een bakje met pekelwater in de koelkast. In beide gevallen een dag voor het afstoppen laten ontzouten in ruim water
 
Mooi man
 
RobK zei:
Goed bezig, kan je al net zo goed als pat? maken...

Thanks Rob, die smaakte overigens heerlijk..
 
Jazeker, ik heb hem net als jij au bain marie afgebakken in de oven, lekker hoor!
 
We zijn een week of 7 verder en de worsten zitten nu op 25-30% gewicht verlies... ze voelen nog niet erg hard aan dus ik laat ze nog even hangen. Heb er gaandeweg wel 3 weg moeten gooien omdat ze wat geschimmeld hadden. Dat was meteen een leermoment, je moet de worsten aan alle kanten bekijken en niet alleen vanaf de deur kant  :-O.

Wat me wel opvalt is dat ik voor de helft van de worsten hetzelfde recept heb gebruikt als eerder (drentse kosterworst) met als enige verschil dat ik nu de yoghurt vergeten was.

Nu zaten de vorige keer de worsten al naar 4 weken op 35% gewicht verlies (instellingen droogkast hetzelfde).. waar kan dit aan liggen??? Kan dat b.v. aan de hoeveelheid worsten in de kast liggen?
 
Dat gaat wel heel erg langzaam, de hoeveelheid worsten is eigenlijk de enige verklaring. Zou het kunnen dat de RV in je kast niet overal gelijk is door te weinig circulatie?
Ik heb ze in een kelder hangen met een RV van 75-80% en de temperatuur is nu 15?C en na 3 weken is het gewichtsverlies bij worsten van dit formaat al ruim 35% onafhankelijk of er veel of weinig in hangt. De ruimte is natuurlijk veel groter waardoor het aantal worsten nauwelijks invloed heeft.
Na 5 weken is bij mij het gewichtsverlies 45% en daarna neemt het niet meer af maar misschien is dit wel niet normaal.
 
Weer iets meer dan een week verder en het gewicht is niet gedaald.. heb er zojuist een aangesneden omdat ik het niet vertrouw maar de smaak, kleur en geur is prima in orde.

Het enige is dat ze nog veel en veel te zacht zijn. Wat me ook opvalt is dat de darm net percament is zo droog, kan het zijn dat die gewoon dichtgeslagen zijn? Wellicht dat ze daarom niet veel in gewicht afnemen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan