BasBQ
Beef en Steak

Mooi stuk vlees, maar wat is het?

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Via connecties van mijn vrouw heb ik onderstaande stukken vlees in de vriezer mogen bijleggen. Het zou gaan om een zelf geschoten edelhert kalf. Ik heb echter geen idee om wat voor deel het hier gaat en deze persoon wist het ook niet meer. De labels zouden meer uitsluitsel moeten geven, ik krijg ze echter niet ontcijferd. Het beest is geschoten in Duitsland en waarschijnlijk is het label ook in het Duits. Hebben jullie een idee?

Vraag 2 zal vervolgens zijn hoe het te bereiden is, maar daarvoor zal de eerste vraag waarschijnlijk ook beantwoord moeten worden. Alvast bedankt voor jullie hulp!

16hm99d.jpg


2pshkox.jpg
 
Als ik op de onderstaande site kijk lijkt het om een stuk van de achterbout te gaan:

http://mijnslager.info/wetenwaard/HoeZegJeHet.html

Keule, oder Hintenteil...

Goed stukje werkspier dus, veel smaak maar wellicht iets (te) taai om ros? te eten? Over de bereiding weet ik verder weinig, maar mijn eerste ingeving is hertenstoof! Misschien dat een mede bbq'r je meer op weg kan helpen qua bereiding!
 
Hirsch Keule oftewel achterbout volgens mijn Duitse vrouw die naast me zit.
 
Kijk, daar heb ik mijn forumvriendjes voor!  :D

Zou het omdat het hier om een kalf gaat ook sappiger zijn dan bij het volwassen dier? Stoof is zeker een optie, maar wellicht zijn er nog meer mogelijkheden?
 
Zo op het eerste gezicht zie ik weinig vlies of ander bindweefsel. Alleen mooi rood vlees. Dus een rose bereiding zou moeten kunnen.
 
Ik las net dat de achterbout van een kalf/jaarling vaak gebruikt wordt voor biefstukjes. Snel maar eens een stukje ontdooien om de kwaliteit van dichtbij te bekijken. Geen vervelend geschenk in ieder geval, en als ik de kiloprijzen op internet zie mogen we de schenker best een extra bedankje sturen!
 
Oh j?, levensgevaarlijk dit spul. Moet je absoluut niet  willen proberen .Stuur maar een pm dan kom ik het snel ophalen om op mijn ei te cremeren  :)
(oeps...zit nog een rijm in)
 
Je zou ook nog even naar de draad kunnen kijken. Als het heel grof is duidt dat meestal op stoofvlees, maar zoals Bert hierboven al zegt zie je inderdaad niet veel bindweefsel, dus tsja... Misschien eerst een klein stukje proberen en kijken of je er met de tandjes doorheen komt, dan kun je altijd nog kiezen voor stoven.
 
Lekker in een stofpot met een her(fs)tbokje, kaneel en wortel! :D
 
Inderdaad, bij twijfel gewoon een Herfstbockje erbij!  ;)
 
Ik ben nu wel benieuwd naar hoe je het hebt klaar gemaakt en hoe het gesmaakt heeft! Of ligt dat mooie stuk vlees nog in de vriezer?
 
Ik heb het kleinste stuk ontdooid in de koelkast. Toen bleek dat de diverse spiergroepen toch behoorlijk omvliesd waren. Ik heb geprobeerd om ze zo goed mogelijk schoon te maken en heb vervolgens een proefstukje afgesneden om als biefstuk te grillen (350 graden tot kern 42, onder folie doorgegaard tot 45). Buiten dat het een behoorlijk mager stuk was, was er absoluut niks mis met de smaak. Ik ga dus de rest als biefstuk aansnijden bij een mooie maaltijd, maar niet nadat ik ze eerst ontvliesd heb.

Helaas niet gebeurd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan