BasBQ
Beef en Steak

monolith?

H

hgilis

Gast
Dames ,heren ook,ik ben me nog aan t ori?nteren voor de aankoop van een keramisch eitje maar het valt me op dat er op het forum weinig tot niets te lezen is over de Monolith.
Onlangs werd ie op een Britse  BBQ website nochthans uitgeroepen tot Beste Koop gezien het aantal  meegeleverde accessoires en zijn RVS uiterlijk.
Is er iets mis mee?
Ik hoor het graag,fijn WE alvast
 
Monolith is in Nederland geen groot merk, dat is waarschijnlijk de reden.
Ik heb zelf een Monolith overgenomen van een bekende en heb geen klachten.
 
Wat Ceriel zegt. Veel hangt ook af van verkopers, een goede verkoper kan een merk maken. Met monolith zal wel niks mis zijn, hoort volgens mij in de categorie van de betere kamado's. Wel oppassen met zo'n reviews, zo'n vergelijkingen gaan natuurlijk uit van hetgeen beschikbaar is op de markt en de markt is natuurlijk niet overal gelijk.
 
Steek anders eens je licht op bij BasBQ in Uden, echt een prachtige zaak waar je alles kunt zien en voelen... veel succes!
 
Ga ik zeker doen. Heeft het ook iets te maken met de beperktere garantieduur (10 jaar) vd Monolith dat ie minder populair is? Of de Duitse origine misschien?
 
Mijn buurman zweert bij Monolith , misschien omdat hij ze ook verkoopt :) Je kan makkelijk rook toevoegen tijdens een sessie zonder de deksel open te maken en hij wordt compleet geleverd. Mocht mijn chinese auplex ooit overlijden wordt dit voor mij wel een serieuze optie...
 
Het keramisch materiaal van Monolith en Kamado Joe komt van dezelfde fabrikant, dat is mij te goede oren verteld. Auplex toestellen komt weer van een ander fabrikant.

Het probleem bij veel Duitse website is, alles wat Duits is wordt aangeprezen. Zo ook de monolith en deze overstemd alle andere kamado's. En dit geldt ook in USA daar wordt de Primo en BGE aangeprezen (eigenlijk is BGE deels Mexicaans). <-- ik las het eerste bericht niet goed. Nu door een Britse wordt aangeprezen zou het kunnen dat het prima toestel is. Echter, wat vaak gebeurd, ze kunnen ook wat toegeschoven krijgen als ze een product een positieve review over schrijven. Ik zou niet alles geloven wat ze schrijven.

Ik heb het idee dat er eigenlijk geen slechte keramiek toestellen op de markt zijn. Enkel het hang- en sluitwerk en het onderstelstel zou je nog aan kunnen twijfelen. 
Een voordeel van Monolith is dat je makkelijk rookhout kunt toevoegen door aanwezige schuif/glij klepje. Dat hebben veel andere kamado's niet.
 
Monolith is ook iets gunstiger qua prijs t.o.v. bge en kamado joe.  Voor velen ook niet onbelangrijk.
Denk dat het zeker geen verkeerd toestel is. Als ik een "echte" kamado erbij wil naast mijn action eitje zou het de monolith of kamado joe worden.

Verwonder me wel dat er niet meer plekken in Nederland zijn waar de monolith aangeboden wordt. Is basbq de enige dealer in Nederland?
 
Er zijn meerdere verkooppunten, je vind ze als snel door te googlen.

Een voorbeeld is:
www.bbqshopbrabant.nl in Son verkoopt ze ook. Hij heeft BGE, Kamado Joe, Monolith en Bastard. Je kunt ze mooi met elkaar vergelijken en advies krijgen.
 
Ik nu 8 maanden Monolith en zeer tevreden mee!! Rookhout toevoer is zeer praktisch.
Gekocht bij bbqshopbrabant in Son. Daar te twijfelen tussen Bastard of Monolith, maar directie vond Monolith mooier (en ik was al blij dat er een mocht komen).

Zeker geen spijt van!!

Prima apparaat!
 
Ontzettend bedankt voor jullie vriendelijke en nuttige reacties mensen. Ga binnenkort eens mijn licht opsteken bij een paar verdelers .
Dank je wel
 
Zelf ook al 4 jaar naar volle tevredenheid een rode Monolith met nog het oude RVS-onderstel. Nog steeds geen klachten.

Monolith is in het buitenland inderdaad meer bekend dan in NL. Restaurant Noma heeft toentertijd zelfs hun BGE's vervangen voor Monoliths, dus het is niet zomaar een onbekend merk.
Een paar jaar geleden werd er binnen NL nog wel wat promotie gemaakt voor Monolith en was het een bekende in het wedstrijdcircuit (vandaar dat ik er eentje heb), maar tegenwoordig zijn ze daar redelijk uitgestorven. Bij de Tony Stone c.q. Carnivoornia dit jaar was er wel weer een stand aanwezig met de huidige lijn van Monoliths, dus misschien worden ze weer meer op de kaart gezet.

Als ik nu kijk wat er te krijgen is en BGE en Primo even buiten beschouwing laat, dan moet ik eerlijk zijn dat de Sapphire mij ook erg aanspreekt. Erg compleet, mooi afgewerkt, veel bijgeleverde accessoires en een betere en nog grotere opening om rookhout toe te voegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan