BasBQ
Beef en Steak

Monolith - Kamado Joe

Captain Rib

Tondelzoeker
Berichten
4
Inmiddels voor mijzelf een schifting tussen de verschillende merken gemaakt en er blijven voor mij 2 merken over.

De Kamado Joe geeft aan als voordeel het licht hanteerbare deksel en een extra duurzaam viltlaag te hebben

De Monolith geeft aan een apart toevoerkanaal te hebben voor de houtsnippers
Hierdoor wordt  het moeizaam verwijderen  van vlees roosters en halve maan stenen bij tussentijds toevoegen van snippers voorkomen.


Hoe onderhoudsgevoelig zijn de viltranden ? Elk seizoen vernieuwen ?
Hoe vaak komt het voor dat je houtsnippers tussentijds moet navullen ?

Deze vragen dienen om te kunnen afwegen of de door deze merken genoemde pro?s
in de praktijk  ook werkelijk als doorslaggevend voordeel zijn mee te wegen.

Ik zie de input met interesse  tegemoet 👍🏻

 
Bij mijn Joe liggen de halve roosters op verschillende hoogtes dus schuif ik het rookhout er tussendoor. Het is grappig bedacht van Monolith, maar ik zie geen enkele toegevoegde waarde.
 
Wat ik doe is na het aansteken van het houtskool leg ik de twee halve maan stenen op elkaar zodat er een hoek van 100 gr open blijft. Als de Q op temperatuur is voer ik het hout toe draai de dubbele maan 100 rond zodat halve maan stenen goed liggen. Dan vlees er op en dan sluiten.


De vraag is meer op welk moment heeft het meeste effect, dat zou een afweging kunnen zijn. Is dat niet in het begin?
 
Rookhout voeg ik toe voor ik het vuur aansteek, gewoon met chunks werken dus die chipfeeder is niet echt noodzakelijk. Geen enkele van de snufjes die je opnoemt is noodzakelijk voor een goed resultaat van hetgeen je klaarmaakt dus is het gewoon een kwestie van kopen waar je je goed bij voelt/wat je leuk vind.
De viltranden zijn afhankelijk van hoeveel en hoe je hem gebruikt. Bij pizza's bakken verslijten viltraden veel vlugger dan bij low en slow. Hier vervang ik mijn viltranden jaarlijks, deze zijn dan nog niet 100 procent op maar door het vele bakken van pizza (toch wel wekelijks) krijg ik veel meer rooklekkage en dat zie ik gewoon niet graag.
 
Rookhout voeg ik ook aan het begin toe. Ook blokken als ze er zijn.

Als je langer rook wilt dan steek je het vuur in het midden aan en legt daar een blok in/bij. Een volgend blok leg je verder van het vuur. Die gaat dan pas aan als het vuur daar na een tijdje is.

Leuke optie op de Monolith, maar ik zie het niet als iets revolutionairs. Eerder als iets dat kan gaan roesten, lekken etc.
 
Ik heb ook een Monolith en gebruik het toevoersysyeem regelmatig, mn voor een ?rookbommetje? voor korte hot & fast bereidingen.
De Monolith gaat al jaren mee en van roest of lekkage is geen sprake
 
Zo zie je dat smaken, meningen en ervaringen toch verschillen. Gewoon op je eigen gevoel afgaan bij aankoop van een kamado, anders ga je gewoon  nog meer twijfelen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Blokken werkt veel fijner dan chips, je kan een blok zo uit je kolen vissen chips daarentegen is niet te doen.
De moduleerbare kolenmand is ook ideaal de kamado Joe. Als daar een stuk breekt hoef je niet gelijk de hele bak te vervangen. Goedkoper, goedkoper in opsturen, komt geheid heel aan, terwijl kolenmanden zelden heel aankomen ;).
 
Die kolenmand van Joe is idd wel een dingetje, jammer dat niet meer merken dit aanbieden. Volgens mij is dit niet stuk te krijgen.
 
Ik vind de kolenmand idd ook wel handig bij de Joe maar ook de aslade is erg handig lijkt me.

Het deksel gaat bij de nieuwe BGE net zo makkelijk open. Die hebben het scharnier ook aangepast.

Ik ben laatst ook overgestapt op blokken rookhout. Werkt idd veel beter!
 
Ceriel zei:
De Monolith gaat al jaren mee en van roest of lekkage is geen sprake

Ok, ik heb andere merken gezien waarbij dat gat wel problemen opleverde. Maar dan nog kun je met vooruit denken makkelijk zonder
 
Dank voor alle input

Ik zie bij diverse merken dat men een ijzeren schot hetzij standaard hetzij als accessoire aanbiedt om de kolen aan een kant te houden en de kookzones zo mooi gescheiden te kunnen houden. Uitgerekend bij de kamado Joe lijkt dit onderdeel niet geleverd te worden. Is  dat iets dat ik in de parktijk als nadeel ga ervaren ? Hoewel het mij wezenlijk leek, lees ik daarentegen ook nergens berichten dat gebruikers van een kamdo Joe dit als een probleem ervaren
 
Volgens mij is dit enkel primo die dit aanbied, of heb ik dit zo verkeerd?
 
Nooit gemist. Ik zie ook het nut er niet van in. Een zone zonder houtskool lijkt me geen kookzone.
Ik heb een directe zone en een indirecte en dat wordt bepaald door de halfronde deflector, niet door de houtskool. 
 
De zone zonder houtskool gebruik je dan als soort convectieoven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Ik heb ook gstwijfeld tussen de Monolith en de Kamado Joe.

Ga ze eens beide bekijken en kies met je je goed bij voelt. Ondanks dat ik de Monolith voor 1100 thuis gebracht en in elkaar gezet kon krijgen toch gekozen voor de Kamado Joe die uiteindelijk een stuk duurder uit viel.

Tot vandaag de dag geen moment spijt gehad. Voorheen had ik een Kamado van Van Kranenbroek (Auplex), en die voldeed ook. Zoveel mensen zoveel voorkeuren, ga ze vooral zelf vergelijken bij een shop die ze beide heeft staan.

Succes met je keuze.
 
Terug
Bovenaan Onderaan