Beef en Steak

Monolith avantgarde .55 of Big Green Egg?

Kamado_Gio

Tondelzoeker
Goededag allemaal, ik ben opzoek naar een kamado maar welke..

Ik twijfel namenlijk over welke premium kamado ik moet kiezen om er lang mee door te kunnen en ook te kunnen blijven groeien Qua koken \ low&slow.

Nu heb ik al een aantal merken gezien die op meerdere forums als premium worden aangeprezen zoals Big Green Egg / Primo / Kamado joe / Monolith / The Bastard / Grill guru (Deze laatste voor een beetje betaalbare kamado’s)
Mijn oog is gevallen op de Big Green Egg Onyx Large en de Monolith Avantgarde .55 alleen ik weet gewoon niet welke ik zou moeten kiezen..
Graag meningen / ervaringen van mede-eigenaren / enthousiasts gevraagd.

Laatst bewerkt:
Tsja, Monolith is een goede BBQ als ik zo de reacties mag geloven.
BGE heeft zich al bewezen sinds 1975
Voordeel van BGE is dat hun service en marketing top is, op elke hoek van de straat kun je bij wijze van spreken accessoires kopen.
Ik zelf ben 14 jaar geleden bewust voor een ovale gegaan en daar was maar 1 merk van, Primo.

Goed om te horen Ewald, primo staat ook wel in de lijst inderdaad vanwege extra ruimte ivm de ovale vorm. Heb ook nog een workshop staan waarbij ik met bge en monolith kan gaan werken eind van deze maand.
Twijfel voornamelijk over de Monolith vanwege de extra’s chipfeeder / lampje in de handgreep / verdraaibare binnenzijde zodat ik niet heel het systeem hoef om te bouwen harde rand tussen de onderkant van kamado en de dome ipv vilt minder onderhouds intensief etc.

Hoop op nog alwat reacties van forum leden om me wat extra inzichten nog te kunnen geven.

• Leuk
Waarderingen: Noah
Ik heb zelf een Grill Guru met chipfeeder en wilde destijds persé de ‘elite’ uitvoering vanwege die optie. Ik heb hem ongeveer twee keer gebruikt. In de praktijk gebruik ik namelijk veel liever chunks rookhout dan rooksnippers. De andere optie van de Monolith die je noemt, het draaibare systeem, lijkt me dan wel weer een hele handige optie. Vooral in combinatie met de halve Dutch oven die je daarmee heel makkelijk van een directe naar een indirecte zone kan draaien zonder te tillen. Ik denk dat ik daarom persoonlijk zou neigen naar de Monolith, maar dat is niet omdat BGE nou zo’n slechte kamado is natuurlijk. Met beide keuzes zit je qua kwaliteit goed lijkt me.

Hoi Gio, Welkom op het Genootschap! Ik zelf BBQ nu alweer een aantal jaar op een Monolith classic pro 2.0, dat is de voorganger van de Avantgarde 55. En ik ben tot op de dag van vandaag heel erg tevreden over Monoltih. Ze hebben veel verschillende, goed doordachte maar wel prijzige accessoires. En zoals je zegt is het SGS- systeem ideaal, je kunt eventueel op verschillende niveau’s werken dan switcht heel makkelijk van direct naar indirect. Ik heb één keer een probleem gehad met mijn SGS- systeem, en dat werd direct kosteloos opgelost. Ik heb verder geen ervaring met de BGE, maar dat zal ongetwijfeld ook een geweldige kamado zijn! Je doet er goed aan om die workshop te gaan volgen, zodat je je eigen ‘ervaring’ met beide kamado’s kan opdoen. Succes met het maken van je keuze!

Bedankt voor jullie feedback,

Noah inderdaad het verdraaibare systeem met de dutch oven spreekt me ook aan voor stoofpotjes etc lees ook veel over chunks inderdaad nog even kijken wat voor mij werkt.
En inderdaad de meerdere hoogtes onder de rand van de kamado spreken me aan bij big green egg kom je uit op eggspander susteem waardoor je los van deflector stones eigenlijk maar 1 rand onder de kamado rand hebt en die extra laag ligt in je dome..

Jantjes dankjewel heb hier al veel informatie uit het forum kunnen halen en leuke verhalen / foto’s voorbij zien komen. Oke fijn om te horen dat garantie / problemen serieus aangepakt worden door monolith. Ik ben zeer benieuwd naar de workshop inderdaad om te kunnen werken met beide. Ga ook aan de slag met de bastard en de kamado joe. Maar voornamenlijk gericht voor mij op de Monolith en de Big Green Egg.

Thanks alvast voor de feedback hoop nog wat reacties te krijgen van mensen die ook ervaringen hebben met een van de 2 merken.

Terug
Bovenaan Onderaan