BasBQ
Beef en Steak

Momofuku Style Pork Bao's

 
 
 
 
 
 

mrooding

Administrator
Forumleiding
Berichten
1.152
Het is al bijna het einde van de maand. Het idee voor deze fotowedstrijd was er al wat langer. Zelf Bao Buns maken, staat al een lange tijd op mijn (veel te lange) wishlist. Onder andere een bamboe mandje ontbrak nog in 't keuken assortiment. Dit was dus de uitgelezen kans om mijn 'quarantaine shopping spree' te rechtvaardigen. 😅 Het idee om Bao Buns te maken werd alleen maar versterkt toen ik een recept zag staan in het nieuwste boek van Jord Althuizen: Burgers & BBQ Bites.

Uiteraard niet alleen maar een bamboe mandje gehaald 🤫 Afgelopen donderdag was mijn wekelijkse uitje naar de groothandel. Deze keer naar de Sligro waar ook de tonic in de aanbieding is. Normaal gezien haal ik mijn vlees altijd bij de Hanos maar als ik dan toch al bij de Sligro ben kan ik maar net zo goed hier een stuk buikspek meenemen.
20200424_111047.jpg


Gisterochtend toen ik het vlees ging voorbereiden viel het pas op dat het een stuk met zwoerd was. De oplettende lezer ziet het natuurlijk meteen. Het staat in grote KOEIENLETTERS op de verpakking. Ik had alleen maar oog voor het vlees. Maar ach.. Geen probleem, het varkentje ontdaan van de zwoerd en een mooi stuk van 600g afgesneden voor het recept. Het overige buikspek kon mooi dienen als voorafje: Pork Belly Burnt Ends! Ook erg lekker. Voor nu... 'Asian Fantasy Buns'..

Ik startte met de frisse garnering; ingemaakte komkommer. Hiervoor namen we een halve komkommer, een rode peper, 200ml water, 200ml azijn, 0.5 theeleper zout en 50g suiker. De komkommer en rode peper heb ik in dunne plakken gesneden en alles mocht bij elkaar in een kom. Lekker intrekken, terwijl ik de rest voorbereidde.

IMG_1412.jpg


Het stukje buikspek mocht in de rub. Volgens het recept zou je voor 400g buikspek 6 eetlepels rub moeten mengen met 1.5 eetlepel five spices en 1 theelepel gemberpoeder. Aangezien ik 600g buikspek had heb ik dit keer 1,5 gedaan. Ik weet niet of Jord erg kleine eetlepels gebruikt, of dat die van ons erg groot zijn... Maar de hoeveelheid rub was volgens mij genoeg geweest voor minstens 1200g buikspek. 😅

IMG_1413.jpg

IMG_1416.jpg

De hoeveelheid rub die je hier onder ziet is ongeveer de helft van wat ik in totaal had:
IMG_1417.jpg


De barbecue was nog mooi op temperatuur (ongeveer 110 graden) door het bereiden van de Burnt Ends. Het stukje buikspek ging met 2 nieuwe stukjes appelhout op de Q en het was wederom wachten, wachten, wachten... De kerntemperatuur moest naar de 77 graden en dit zou zo'n 2.5 uur duren.
IMG_1422.jpg


De bao buns had ik deze maand al 1 keer geoefend voor tijdens de lunch. Het recept wat ik heb gebruikt, vermeldde geen zout en dat merkte we de eerste keer wel. De smaak was wat flets. Dit keer heb ik dus 10g zout aan het recept toegevoegd. Foto's van het maken van de Bao's heb ik helaas niet gemaakt maar heel veel stelt het proces ook niet voor. Het is een ontzettend simpel recept met een erg lekker resultaat!

Toen de thermometer alarm sloeg en de buikspek 77 graden had bereikt, heb ik hem ingesmeerd met 4 eetlepels hoisin saus. Vervolgens het schuifje van de egg opengezet waardoor de temperatuur opliep naar zo'n 200 graden en de karamelisatie wat sneller ging. In de tussentijd heb ik de lente uitjes julienne gesneden en de geroosterde pinda's fijn gehakt.

Na 10 minuten karameliseren zag het er fantastisch uit en werd het tijd om aan te vallen. Nee, dat is gelogen. Eerst moeten er wat mooie plaatjes geschoten worden. Ik stel mijn oerinstinct om aan te vallen nog even uit zodat jullie kunnen meegenieten! 🤪

Al met al was het echt een heerlijk recept! En eenvoudig te bereiden. Echt een aanrader!

IMG_1451.jpg

IMG_1456.jpg

IMG_1458.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wauw. Mooi verhaal en prachtige foto's.
Lijkt me erg lekker Marc.
Kan je wat meer over de bao buns vertellen? Recept en zo
 
Dankjewel! Ik had het recept gelinkt in de post maar hier is de URL nogmaals: https://www.bysam.nl/bao-buns-recept-zelf-maken/

Ik kan het recept wel herhalen maar het spreekt voor zich. Als je na het lezen van de link nog vragen hebt hoor ik het natuurlijk graag! :)
 
Ik neem ff mijn denkbeeldige petje af, heerlijke rapportage. En heel herkenbaar die shopping streak. Heb mezelf net dat boek van Smokey Goodness kado gedaan, laten inpakken in winkel en onder mijn kussen gelegd. En toen verbaasd opengemaakt. Vrouwlief is nog van slag toen ik haar van harte bedankte:) Maar deze ga ik zeker maken als die in dat boek staat
 
Wow, dat is een mooi gerechtje geworden. Chapeau!

Wel een hele bijzondere manier van Kamadonovice om iets aan te schaffen, die ga ik onthouden :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Ziet er prachtig uit Marc, 1 na laatste foto;)
 
Vervelend hè om boodschappen te moeten doen.
Maar gezien het eindresultaat gerechtvaardigd
 
Wat een prachtig bord vol. Ik heb daar niet de creativiteit en geduld voor om op te maken, respect.
 
Wauw, prachtige foto's en het ziet er ontzettend lekker uit. Ben je wel eens bij Momofuku geweest? Zo nee, dan vind ik het misschien nog wel knapper want je zou me wijs kunnen maken dat je de foto daar gemaakt hebt :D

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Wauw, prachtige foto's en het ziet er ontzettend lekker uit. Ben je wel eens bij Momofuku geweest? Zo nee, dan vind ik het misschien nog wel knapper want je zou me wijs kunnen maken dat je de foto daar gemaakt hebt :D

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Telt het als ik zeg dat ik het restaurant op de tv gezien heb? 🤪
 
Haha! Aanrader, alleen je kunt deze buns nu niet meer krijgen, althans niet toen wij er waren. Maar ze hadden toen wel ramen met brisket!

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Wát een plaat Marc. Schitterend!
En wat een mooi product.

Heerlijk inspirerend
 
Wat een feest voor het oog. Het zal ongetwijhfeld goed hebben gesmaakt.
 
Wat een lekkere plaatjes weer. Dat ziet er geweldig lekker uit. Dat moet smullen geweest zijn. Dit zou ik ook wel lusten.
Succes met de fotowedstrijd
 
Wat een heerlijk receptje (weet ik toevallig uit ervaring) en wat een mooi foto's ook weer Marc! Ik vind persoonlijk die laatste close-up wel echt de winnaar... dat durf ik je nu wel te zeggen... haha! Veel succes met de wedstrijd!
 
Joh Marc, dat ziet er weer lekker uit.
Wat heb je met de ander helft van het buikspek gedaan ..... ;)
 
Dankjewel! Ik had het recept gelinkt in de post maar hier is de URL nogmaals: https://www.bysam.nl/bao-buns-recept-zelf-maken/

Ik kan het recept wel herhalen maar het spreekt voor zich. Als je na het lezen van de link nog vragen hebt hoor ik het natuurlijk graag! :)
@mrooding ik lees in het recept vd bao buns dat je droge gist moet gebruiken. Nu is het, aangezien momenteel heel Holland bakt, lastig om überhaupt gist te vinden. Over het algemeen is er volgens mij bijna alleen instant gist te vinden. Wat en hoe heb jij de gist gebruikt?

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Droge gist is toch gewoon instant gist? Ik haal altijd een pakje van 125g Bruggeman gist bij de molen of groothandel dus ik heb weinig last van de winkel voorraden die inderdaad nog steeds beperkt zijn.. Die Bruggeman droge/instant gist is dus wat ik gewoon gebruikt heb.

Als consument kan je nog steeds naar de groothandel. Goede tip als je op zoek bent naar gist, bloem of toiletpapier ;)
 
Uit het artikel in de link maak ik op dat er een verschil in zit. Maar kan volgens mij wel op dezelfde manier gebruikt worden. Alleen de eerste stap in jouw recept kan volgens mij worden overgeslagen.


Ik heb uiteindelijk die Bruggeman gist gevonden bij de toko, hetzelfde geldt voor de bloem. De gemiddelde Nederlander kijkt niet verder dan de supermarkt... :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan