BasBQ
Beef en Steak

MOINKS en Buikspek

 
 

KoKandre

Sprokkelaar
Berichten
34
Het was al weer te lang geleden dat de kooltjes gloeiden en het moest er dit weekend dan toch maar van komen.
Ik had nog gehakt in de vriezer en een stuk buikspek zonder zwoerd. Om echt zeeuws spek te maken is er te weinig tijd voor het marineren, maar 12 uur marineren zou volgens mij ook moeten kunnen. Met de kerst heb ik van mijn oudste zoon en schoondochter een outdoorchef thermometer gekregen. Deze kon dus ook  mooi uitgeprobeerd worden.



Zaterdag eerst maar eens het buikspek in de marinade gezet. Dit keer geen colorozo gebruikt omdat ik maar 12 ? 15 uur marineer.


Lekker ingepakt in de kruiden de koeling in


Zondagochtend de ingredi?nten voor de MOIKS klaargezet.


....... en gemaakt.....


.....de MOINKS op de kolen en op ongeveer 120 graden 11/2 wachten. Halverwege nog wat bbq saus op de MOINKS gedaan....


..... Het resultaat!!!! Blijft erg lekker!!!!


Intussen het Spek uit de koeling gehaald en droog gedept.


Na de MOINKS konden deze twee stukkies op de weber met de nieuwe thermometer. Wel ingepakt omdat het af en toe motregende.



Nog niet geheel ingesteld maar dat kan nog. Temperatuur ingesteld op 120 graden buiten het vlees en 73 graden kern temperatuur. Na iets meer dan twee uur was het zover.......


Het resultaat....., nu eerst nog even laten rusten....... en na 20 minuten.....


Erg lekker sappig mals buikspek.......met een lichte rooksmaak......Ik kon me beheersen en heb 3/4 in de vriezer gedaan. B-)

Ik moet dit toch meer gaan doen 
 
Het is sneller op dan het gemaakt is, is hier zeker van toepassing! ( ik had het laatst gemaakt, en we hebben het gewoon niet eens af laten koelen. 750 gram spek, opperdepop. Sta je toch beduimeld te kijken......)
 
blijft gewoon erg lekker
 
Altijd lekker
 
Lekker!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan