BasBQ
Beef en Steak

Moinkballs balls & Iberico Pluma

 
 

Salademan

Kooltjesharker
Berichten
235
Onlangs een mooi stukje iberico pluma besteld (530 gram) en het werd tijd dit te bereiden. Na de iberico spareribs van een paar weken geleden waren de verwachtingen hoog gespannen...en ze kwamen uit! En over pluma blijkt op dit forum en verder online nog niet zoveel te vinden dus toch maar even een draadje aan wagen.

Wel een weekendje op de camping dus de 23” kamado is gekrompen tot een 13”. Dat is wel even wennen (was voor het eerst dat ik deze zelf gebruikte), niet alleen qua diameter maar ook in afstand tot de houtskool. Het oppervlakte voor indirect wordt ook wel erg klein zo. Als iemand daar nog tips voor heeft dan graag want de helft van de moinkballs waren iets krokanter dan gewenst . Nu maakt dat hiermee niet zo uit maar zou met bijvoorbeeld beef ribs wel zonde zijn. Anyway, oefening baart kunst dus een goede reden het veldje hier met regelmaat uit te roken.

Moinkballs dus deels te krokant maar verder dikke prima obv een beefrub en een standaard bbq saus (was m’n kwastje vergeten dus bbq saus smeren moest met een lepel). Ze waren al op voordat er een bord in de buurt was.
Over de iberico pluma raken we niet uitgesproken, wat is dat lekker zeg! Beetje peper en zout en meer dan een lekker hoog temperatuurtje heeft het absoluut niet nodig. Dus 2x ongeveer 3 minuten tot 62 graden kern en het was smullen! Patat van de camping maakte het verhaal compleet . Duurde helaas wel wat lang voordat de patat er was dus de pluma werd net iets minder rosé maar evengoed bleef het sappig en smullen. Oja, voor de vitamine en ook nog wat paprika gegrild en in een knoflookolie laten trekken. Allemaal lekker basic....camping style

Moinkballs:
32d48f561678ffa1b5829dc6674e4bbd.jpg


d425fe861a907907e260d5c21ddc0c94.jpg


b2aa46e8cb1241e6d8c55a9fecbe733d.jpg


De iberico:
4f8fc6e0c6170fba0fbda1e98f2b4c6d.jpg


6f210ed1468da76460f4e38ffcf3c857.jpg



e4d7e6445b7bcaabd792b645a2a354e8.jpg



f7722b4aacb64526389a7f7a9c2cb5fc.jpg
 
Ook met een kleine Q kan jij prima mee overweg. Ziet er prima uit. 😋
 
Ik heb ook een 13 inch kamado, daarbij heb ik via tuincentrum Osdorp de 13 inch heat deflector gekocht.
Er zijn mensen op dit mooie forum die in 2017 a 2018 aanpassing aan de firebox hebben gedaan. Zoals gaten boren om een schoteltje erin te hangen etc.
Ik denk dat de heat deflector de kortste, goedkoopste en makkelijkste oplossing is.

Ik gebruik de heat deflector op deze manier.

c243432ab8437ee2b17dc003c6799ad0.jpg



Die moink balls zien er goed uit!
 
Dat Is genieten geweest, in het zonnetje op de camping.
Mooie gerechten ook.
Top
 
Ik heb ook een 13 inch kamado, daarbij heb ik via tuincentrum Osdorp de 13 inch heat deflector gekocht.
Er zijn mensen op dit mooie forum die in 2017 a 2018 aanpassing aan de firebox hebben gedaan. Zoals gaten boren om een schoteltje erin te hangen etc.
Ik denk dat de heat deflector de kortste, goedkoopste en makkelijkste oplossing is.

Ik gebruik de heat deflector op deze manier.

c243432ab8437ee2b17dc003c6799ad0.jpg



Die moink balls zien er goed uit!

Dat ziet er inderdaad als meer oppervlakte voor indirect uit als dat wat ik nu heb, namelijk dit (helaas geen foto van in werking):

6b9a62ac2752064fb1bee5ff201f1760.jpg


Ik ga wellicht eens neuzen voor wat jij hebt
 
Dat ziet er inderdaad als meer oppervlakte voor indirect uit als dat wat ik nu heb, namelijk dit (helaas geen foto van in werking):

6b9a62ac2752064fb1bee5ff201f1760.jpg


Ik ga wellicht eens neuzen voor wat jij hebt

Die steen is inderdaad aanzienlijk kleiner. Rondom de heat deflector heb ik ongeveer 3 a 4 mm over, voor de kleinere kamado’s denk ik dat dit perfect is voor low en slow sessies. Althans dat denk ik
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor en wat leuk om dit ook op de camping te kunnen doen👌🏻
 
Lekker bezig geweest
Rook kon lekker wegwaaien op het open veld
 
Mooie reportage hoor,lekker bezig geweest met mooi eindresultaat!
Mooie foto's thanks voor het delen

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Ik heb ook een 13 inch kamado, daarbij heb ik via tuincentrum Osdorp de 13 inch heat deflector gekocht.

En opgelost; de bestelling is gedaan. Bedankt voor de tip. Recensies bij Osdorp ook niets anders dan lovend dus ik ben vol vertrouwen. Heb tegelijkertijd al medelijden met mijn veldgenoten en toekomstige low&slow sessies ...
 
En opgelost; de bestelling is gedaan. Bedankt voor de tip. Recensies bij Osdorp ook niets anders dan lovend dus ik ben vol vertrouwen. Heb tegelijkertijd al medelijden met mijn veldgenoten en toekomstige low&slow sessies ...

Ik was eerst sceptisch over het te bestellen, ik heb een keer verkeerde ervaring ermee gehad. Ik kreeg toen heel wat anders binnen en kon ook niet meer in contact komen met het bedrijf, gelukkig was het niet dit geval met tuincentrum Osdorp

Kijk dat is altijd goed om te horen dat die bestelt is! Hahahah ik snap dat je medelijden krijgt met je veldgenoten een procureur van 2 kg kan/moet er aardig op kunnen, alvast veel plezier ermee.
 
Ziet er goed uit. Dat stuk iberico lijkt me ook heerlijk. Even op google gezocht, is een stukje dat op de procureur zit. Dat moet dus smullen geweest zijn.
 
Ja het was erg lekker! Mijn vrouw wil het vaker. En omdat er weinig op dit mooie forum over te vinden was heb ik het maar even gedeeld. Snel klaar en mooie smaken
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Die steen is inderdaad aanzienlijk kleiner. Rondom de heat deflector heb ik ongeveer 3 a 4 mm over, voor de kleinere kamado’s denk ik dat dit perfect is voor low en slow sessies. Althans dat denk ik

Precies wat ik zocht. Past perfect. Zie hier het verschil is diameter van de stenen:

c75980cf0668609aba9e7a091e03b13f.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan