BasBQ
Beef en Steak

MOINK, PP, Picanha, Familie BBQ!

 
 
 

Dion

Sprokkelaar
Berichten
32
Dinsdag 26 juli 2016 stond er een familie BBQ op het programma. Ik had al eerder aangegeven dat ik voorheen meer het high & fast type was die maximaal vlees weg staat te branden. Het normale supermarkt assortiment lag er altijd op en de kip sate maakte ik altijd zelf. Dit keer wilde ik eens wat anders doen. Veel familieleden hebben mijn vriendin en mij ook geholpen begin dit jaar met het verhuizen. Waarom dan niet de ultieme BBQ organiseren...?

Ik begon met het maken van de planning. Ik zou sowieso Pulled Pork maken omdat mijn schoonfamilie dat de vorige keer alleen maar heeft moeten aanzien. Ze wilden het ook zelf  een proeven. Ach... ik had nog een procureur in de vriezer liggen. Ik had besloten om de pulled pork de maandag te maken en de dinsdag te besteden voor andere dingen. Even snel via een BBQ Quality site wat vlees besteld ;-). Ik besloot te kiezen voor Picanha. Ik had in de tussentijd zoveel mooie verhalen over dit vlees gelezen. Ook heb ik gelijk wat spare ribs besteld die ik later een keer ga bereiden om dit te testen. En ik heb wat black angus burgers besteld. Het idee wat ook om MOINK balletjes te serveren. De MOINK en de Picanha zou ik op de dag zelf bereiden.

Donderdagavond 21 juli 2016 heb ik de procureur maar uit de vriezer gehaald en in de koelkast laten ontdooien. Zondag avond kon hij, worden geinjecteerd met de Noskos Injectiemix en gemasseerd worden met de Southern Succor Rub.

13716171_519721064819216_4997133345772771416_n.jpg


Maandag 22 juli 2016 ben ik om 0515 uur opgestaan om de BBQ op te starten. Ook heb ik alvast de procureur uit de koelkast gehaald om iets op kamertemperatuur te krijgen. Rond de klok van 0630 uur was de BBQ stabiel op temperatuur en kon het wachten beginnen.

13775854_519830758141580_1023458945584223889_n.jpg


Ondertussen heb ik hem laten roken op Kersenhout. Dit keer 4 fatsoenlijke pakketjes gemaakt omdat ik de vorige keer het idee had dat het wel iets meer kon. De buurt begon al vroeg in de ochtend lekker te ruiken.

Filmpje van het roken.
https://www.facebook.com/dion.tholense/videos/519832928141363/

Tegen 1200 uur hem afgelakt met de PP glaze van Noskos (gemaakt met sweet baby rays BBQ saus) en na 2 uurtjes stevig ingepakt in alu folie.

13769476_519892518135404_7330799385651466071_n.jpg


Rond 1630 uur tikte hij de 88 graden aan. Vocht opvangen en opnieuw inpakken... (welk vocht?). Ondertussen beginnen met de voorbereidingen van de eindsaus. Een uurtje later kon ik hem uitpakken. Wederom geen vocht... vreemd. De vorige pulled pork die ik maakte had ook niet veel vocht. Echter wel meer dan deze. Dan maar de eindsaus met een scheut extra BBQ saus en een scheutje extra appelsap aangemaakt. Het pullen kon beginnen en ging ook makkelijk. Ook goed is de rookring te zien. Bij het proeven zat ik gelukkig goed met het roken. Hij was prima! Helaas geen foto van een broodje PP, ook niet van de dag er na. Ik heb hem gemaakt iedergeval met een slice augurk en een lepel coleslaw van de supermarkt. Smaakte beter dan de vorige PP en dat werd door meer mensen bevestigd die hem toen ook hadden gegeten. Deze was minder zoet. Ik had dit keer ook rustiger met de honing gedaan.

13754663_520007051457284_7915284262043836458_n.jpg


De maandag avond heb ik gebruikt om de MOINK ballen te maken. Ik heb gebruik gemaakt van de Stegeman italiaanse gehaktmix en de LetzQ BBQ rub. Deze konden in de koelkast wachten tot ze er op mochten.

Dinsdag 26 juli 2016 was het zover. Rond 1430 uur de BBQ opstarten. Ik had 1,5 uur gerekend voor de MOINK ballen en op deze manier zou ik rond 1700 uur de ballen klaar hebben... rond etenstijd dus. Ik had ze gerookt op Hickory hout en de laatste 30 min afgelakt met de Remia Sweet Dalton BBQ saus. Ondertussen heb ik de Picanha op kamertemperatuur laten komen en deze op de vet kant in een ruit patroon ingesneden. Tevens een kenmerk gemaakt zodat ik later haaks op de draad kon snijden. Ook heb ik hem stevig gezout en met zwarte peper gemasseerd.
Rond 1700 uur waren MOINK ballen klaar en konden ze worden geproefd. Nondeju wat is dit een succes gebleken! Iedereen vond ze erg lekker! Dit word vanaf nu een standaard gegeven bij elke BBQ sessie! Na de MOINK ben ik rustig verder gaan BBQen en heb er voor de gasten (10 man in totaal...) speklappen, zelf gemarineerde sate, BBQ worstjes, maiskolven etc op gegooid. Ondertussen ook de broodjes Pulled Pork gemaakt en geserveerd. Ook een succes! Nadat ik een beetje begon te merken dat mensen nog aten maar dat het niet heel lang ging duren, heb ik de Picanha naar buiten getoverd. Iedereen onder de indruk van 1,5kg vlees wat ik er op legde (dit was voorheen geen gewoonte). Eerst heb ik hem 3 min boven de kolen op de vet kant laten smelten. Hierna omgedraaid om hem indirect af te garen en de kerntemperatuurmeter aangesloten (dit waren er 2 om zeker te zijn van de kerntemperatuur haha). Klep van de BBQ dicht en wachten maar. Ondertussen was ik boven de kolen nog een paar kleine dingen aan het bereiden. Denk hierbij aan maiskolven en hamburgers. Ongeveer een uurtje later begon mijn kerntemperatuurmeter te piepen dat het zover was.... 52 graden van binnen.
Ik heb de probe er uit gehaald en hem ongeveer 3 min met de vet kant boven de kolen verder laten gaan. Hierna stevig ingepakt en 10 min gewacht....

Nu het spannendste stuk... Het aansnijden! Hij bleek perfect medium te zijn! Precies zoals ik hem wilde!
Niemand van ons had ooit zoiets op. Er waren met 4 mensen die rood vlees aten en met zn 4en hebben wij nog 1,5kg Picanha weg zitten eten. Niet normaal wat een smaak zit er aan dit vlees! Tot nu toe echt helemaal bovenaan het lekkerste stukje vlees wat ik ooit heb gehad! Elke eter was ook helemaal enthousiast. Bizar goed! Van mijn zwager mocht hij zelfs iets rauwer. Echter smaken verschillen gelukkig. Helaas heb ik geen foto van de aangesneden Picanha op het bord. Die zal er ongetwijfeld nog wel komen aangezien ik van plan ben om op korte termijn weer een stuk te bestellen!
Het was een super BBQ en iedereen had echt uitermate genoten en ik kreeg hier en daar complimenten. Mijn beste BBQ sessie tot nu toe!

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie bijdrage aan het forum. Dankzij jullie ben ik op idee?n gekomen. Zonder jullie had ik de MOINK ballen of de Picanha waarschijnlijk nooit gekend.

13619815_520387558085900_5988508842820867788_n.jpg
 
Klinkt goed allemaal. Erg leuk en lekker zo te zien! Ik heb vandaag voor het eerst een bestelling ontvangen van bbquality en dat ziet er echt goed uit! Wat voor een picanha had je van bbquality? Ik heb een stuk dubbeldoel (die was gratis bij een bestelling van meer dan 100 euro :-O)
 
E-Hoog zei:
Klinkt goed allemaal. Erg leuk en lekker zo te zien! Ik heb vandaag voor het eerst een bestelling ontvangen van bbquality en dat ziet er echt goed uit! Wat voor een picanha had je van bbquality? Ik heb een stuk dubbeldoel (die was gratis bij een bestelling van meer dan 100 euro :-O)

Ik had 1.5kg grain fed genomen. Heb de grass fed nog nooit gehad. Dus kan niet vergelijken. Echter kan ik alleen maar zeggen dat de grain fed geweldig smaakte haha
 
Mooi feestje. Nu verwachten ze elk feestje zo'n goede BBQ  :p
 
Dat zijn de betere feestjes
 
ziet er lekker! Ben net terug van vakantie en nu ik dit zo zie krijg ik spontaan win om de Q aan te steken hier
 
Hier wordt ik heel vrolijk van
 
Terug
Bovenaan Onderaan