Vandaag zag ik allemaal MOINK balls langskomen op dit forum en kreeg daardoor zin in een smaakvolle gehaktbal als avondeten. Half uurtje eerder van kantoor vertrokken om te "koken", want tijdens het garen kan je ook nog wat werken.
Gebruikte specerijen (ongeveer):
- 3 tl paprikapoeder
- 2 tl zwarte peper
- 1 tl zout
- 1/2 tl uienpoeder
- 1/4 tl knoflookpoeder
- 1/4 tl mosterdpoeder
Dit gemengd met 1 ei en qua volume ongeveer even veel paneermeel.
Vervolgens 300g rundergehakt er doorheen gekneed en 2 ballen van gemaakt.
Iedere bal ingepakt in 3 plakken ontbijtspek. Als je dat handig doet kan je dat vastzetten met ??n prikker per bal.
De verse maiskolven ??n laag blad laten houden zodat ze zo min mogelijk uitdrogen.
Smokerbox met Elzenhout snippers onder de plate setter en indirect bij 140oC laten garen tot zo'n 60oC, wat ongeveer 5 kwartier duurde.
Vervolgens ingesmeerd met Santa Maria bbq sauce en nog een half uurtje door verwarmd tot 72oC.
Ik was dik tevreden over de gehaktballen en volgens mij heb ik nog nooit zo'n sappige maiskolven gegeten.
Gebruikte specerijen (ongeveer):
- 3 tl paprikapoeder
- 2 tl zwarte peper
- 1 tl zout
- 1/2 tl uienpoeder
- 1/4 tl knoflookpoeder
- 1/4 tl mosterdpoeder
Dit gemengd met 1 ei en qua volume ongeveer even veel paneermeel.
Vervolgens 300g rundergehakt er doorheen gekneed en 2 ballen van gemaakt.
Iedere bal ingepakt in 3 plakken ontbijtspek. Als je dat handig doet kan je dat vastzetten met ??n prikker per bal.
De verse maiskolven ??n laag blad laten houden zodat ze zo min mogelijk uitdrogen.

Smokerbox met Elzenhout snippers onder de plate setter en indirect bij 140oC laten garen tot zo'n 60oC, wat ongeveer 5 kwartier duurde.
Vervolgens ingesmeerd met Santa Maria bbq sauce en nog een half uurtje door verwarmd tot 72oC.

Ik was dik tevreden over de gehaktballen en volgens mij heb ik nog nooit zo'n sappige maiskolven gegeten.