BasBQ
Beef en Steak

Moink balls, Zalm en Hertenrack

 

VleesFeest

Vuurmaker
Berichten
69
Wat een feest vandaag, heerlijk met ons bezoek kunnen genieten van een low&slow smaakfestijn! Helaas heb ik vrijwel geen foto's gemaakt, maar gelukkig wel van de topper van de dag.

Deze week had ik de dozen houtskool van flames&flavour binnen gekregen dus ik was ook erg benieuwd hoe die het zou doen.
Vanmiddag rond 15u dus de mini-kamado half gevuld met de Cubaanse Marabu, speciaal bedoeld voor langere low&slow sessies.

Het ei was snel op temperatuur (~120C) waarna ik de voorgegaarde Moink Balls er voor de finale ronde oplegde. Eerder gerookt op Appelhout en nu afgelakt met een eigengemaakte spicey bbq saus. Ze blijven fantastisch lekker en ons bezoek (zeker fijnproevers) zo positief verrast als bijna ieder die voor het eerst zo'n ding krijg voorgeschoteld.

Daarna was het tijd voor zalmfilet. Ik had gisteren twee verse hele zalmzijdes gehaald en grotendeels geportitioneerd/ingevroren voor later gebruik. Maar een fraai stuk van 600g met alleen wat olijfolie, dille en een handje beukensnippers op 120C naar 55C kern laten garen. Afgemaakt met wat himalayazout en smullen maar! Lekker puur en met een verfijnde rooksmaak, hier hoef je niks meer aan toe te voegen.

En toen....het ei naar 150C gebracht voor een half hertenrack (een beetje ingerubt met zeezout, peper jeneverbes) en in de rook gelegd met hickory. Ik had niet helemaal opgelet want de kern was al 57C toen ik nog moest afgrillen. Het viel me op dat er nog meer dan genoeg houtskool in zat na deze 3 sessies, zelfs om nog even richting 250C op te stoken. Verbruik van dit Marabu houtskool is echt heel beperkt en brand mooi constant, zeker vergeleken met de eerder gebruikte gele zak restauranthoutskool. Enfin, even snel afgegrild en laten rusten.

Wat een fijne verrukking, mooie rookring en een supermalse ervaring. Het rack had er dus inderdaad iets eerder af gemogen voor de medium liefhebbers, maar het was niet storend. Ook weer heel puur en een mooie rooksmaak ervaring met de hickory. De goede Amarone rode wijn erbij maakte het helemaal compleet!

De longhaas cavemen style zijn we niet meer aan toegekomen. Het was al een overdadig lekker feest zo en echt een geweldige opbouw van rooksmaken op deze manier, zonder verstorende sausjes. Eigenlijk een invulling van mijn behoefte aan 'less is more' dat ik eerder op dit forum heb beschreven, behalve de moink balls dan, maar die maak ik meestal ook nog ongelakt.

Dank voor het lezen, volgende keer wellicht meer foto's!
IMG_1668.JPG
IMG_1669.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ziet er, ondanks dat je ze al te ver vond, mooi uit
 
Dank jullie, ik kan zo'n hertenrack ook echt wel in de zomer aanraden! Beetje rook, pezo en smullen maar!
 
Lekker hoor. Ik gebruik die houtskool ook als ik geen pizza bak.
 
Ja ik heb het gisteren en vandaag ook gebruikt en moet zeggen dat het zoveel gelijkmatiger lijkt te blijven branden dan 'gewone' restauranthoutskool. Dat is wel heel fijn.
 
Mooie dag gehad zo te lezen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan