BasBQ
Beef en Steak

MOINK balls (eindelijk....)

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Stond al heel lang op mijn lijstje, waarschijnlijk ben ik de laatste op dit forum, maar eindelijk eens MOINK-balls gemaakt. Ik heb ze ooit wel eens eerder gemaakt, maar die waren toen eigenlijk niet te eten omdat ik toen was uitgeschoten met de zout en de rub en ze veel te zout waren geworden. Nu dus netje aan het recept gehouden, met knoflookpoeder en italiaanse kruiden. Lekker door de rub gehaald en ohoh wat waren ze lekker. Had ook wat gasten en die waren net zo enthousiast als ik. Denk dat ze nog wel een paar keer ga maken dit jaar. Verder stonden er nog ribfingers, sate van tante Miho en kippevleugels op het menu. Helaas geen foto's van de kippevleugels, dus niet gebeurd. Maar de sate van Tante Miho, is toch eigenlijk ook wel een toppertje hoor. Al met al weer een geslaagde bbq-sessie gehad.

Scherm­afbeelding 2023-06-21 om 13.14.32.png


Scherm­afbeelding 2023-06-21 om 13.15.24.png


Scherm­afbeelding 2023-06-21 om 13.22.59.png
 
.. Maar de sate van Tante Miho, is toch eigenlijk ook wel een toppertje hoor.
Ik zal het doorgeven aan haar. ;)
ziet er zeer geslaagd uit allemaal.
 
Lekker man!

Schuif maar door……
 
Lekker man! Krijg ook al weer zin in de moinkballs👌🏻
 
Had je het recept van Noskos gebruikt voor de Moink balls? Mijn allereerste keer keer Moink balls had precies hetzelfde euvel (veel te zout).
 
Had je het recept van Noskos gebruikt voor de Moink balls? Mijn allereerste keer keer Moink balls had precies hetzelfde euvel (veel te zout).
Voor een gewone gehaktbal houdt men 1 tot 1,5% zout aan. Die laatste vind ik al veel te zout.
1% is zat dat komt neer op 10 gram zout per kilo gehakt. Vwb de MOINK ball, er gaat ook nog ontbijtspek om de MOINK.
Ik hou voor MOINK balls lager aan. 5 gram zout per kilo in het gehakt.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heerlijk uit allemaal 😋
 
Hier ook nog nooit moink balls gemaakt… 😳

Nou ben ik al gewend aan weinig zout in mijn eten dus de waarschuwing is op zijn plaats. Ik denk zelfs dat het stukje spek voldoende is voor mijn smaak. Liever wat meer kruiden gebruiken.

ik ga ze toch eens maken binnenkort!
 
Lekker man! Ik heb ze nu ook een keer gemaakt en vond ze erg lekker maar enorm machtig. Herkenbaar?
 
Had je het recept van Noskos gebruikt voor de Moink balls? Mijn allereerste keer keer Moink balls had precies hetzelfde euvel (veel te zout).
Ik gebruik dat recept wel eens voor burgers, maar dan zonder de spek..... Errugggg lekker 😋😋😋
 
Hier ook nog nooit moink balls gemaakt… 😳

Nou ben ik al gewend aan weinig zout in mijn eten dus de waarschuwing is op zijn plaats. Ik denk zelfs dat het stukje spek voldoende is voor mijn smaak. Liever wat meer kruiden gebruiken.

ik ga ze toch eens maken binnenkort!
Zo maak ik ze geen zout in het gehakt. Er zit al kaas in en er komt nog zoute spek/bacon omheen
 
Terug
Bovenaan Onderaan