BasBQ
Beef en Steak

Moederdag Pizza

 
 

Ron71

Tondelzoeker
Berichten
21
Hoe kan je deze dag beter afsluiten dan een overheerlijke zelfgemaakte pizza op de KJCI?

Nou......beter niet als het je eerste keer is!

Bij BeefExclusief enige dagen geleden de kant en klare pizza deegbollen gekocht. Gisteren uit het vriesvak gehaald en in de koelkast gedaan. Vanmiddag ruim een uur ervoor uit de koelkast en onder een theedoek laten rijzen. De bollen rezen ipv omhoog vooral in de breedte! Wellicht toch veel te koud en te kort vooraf eruit gehaald?

Toen geprobeerd ronde pizza’s te maken. Alle 4 de exemplaren hadden in de voorbereiding een redelijke ronde vorm! Maar toen kwam het: hoe krijg ik die zo mooi via schep op hete steen?

Btw: hoeveel bloem gebruiken jullie bij bereiding van de pizza deegbollen???

Ik begon met een temperatuur van 240c, maar heb deze na pizza 1 verhoogd naar ongeveer 290/300c.

Hoewel alle 4 de pizza’s redelijk op de schep gingen, die ik overigens van mijn vriendelijke kamadobuurman had geleend, op de steen en eruit hadden ze toch een andere vorm gekregen. Ik mis duidelijk een pizzatouch!

Mijn beide engeltjes klaagden over teveel gebruik van bloem die in hun mond zat tijdens het eten. Deze kwam voornamelijk van de onderkant af. De pizzaschep hadden we dan ook goed van bloem voorzien, anders glijd ie niet van de schep, toch?

Tips & tricks zijn zeer welkom!!!

En mijn grote engel en tevens haar dag? Die keek mij verliefd aan met haar veel teveel belegde, zelfgemaakte pizza!

IMG_6563.jpg



IMG_6564.jpg

IMG_6569.jpg

IMG_6570.jpg

IMG_6572.jpg

IMG_6574.jpg

IMG_6575.jpg

IMG_6578.jpg

IMG_6576.jpg

Het


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het ziet er wel heel lekker uit! Persoonlijk gebruik ik nooit bloem op mijn pizzaschep maar doe alleen een klein beetje op de pizzasteen.
 
Het ziet er wel heel lekker uit! Persoonlijk gebruik ik nooit bloem op mijn pizzaschep maar doe alleen een klein beetje op de pizzasteen.

Ok. Maar hoe glijd jouw pizza dan van de schep op de steen? Want die van mij was anders niet van de schep te krijgen voor mijn gevoel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat is mooi gelukt voor een eerste keer!

Ik gebruik nooit bloem bij het bereiden van de bodem en het scheppen en plaatsen op de steen. Ik maak een bergje semola (griesmeel) waar ik de pizza eerst op groter maak. Zodra de pizza de omvang heeft die ik wil pak ik hem op (over je arm leggen) en schuif ik de meeste griesmeel aan de kant. Je wil ook hiervan niet teveel tussen steen en bodem krijgen want het kan wel verbranden of in de fik vliegen.

Vervolgens de bodem terug op het werkblad en beleggen. Daarna met de juiste scheptechniek (zie het filmpje van italieplein op YouTube) de pizza op de schep en vervolgens de steen op. Wat kan helpen om de deeg makkelijker op de schep te krijgen is dat je rekening houdt met de droge en natte kant van het deeg. Als je een bolletje deeg laat rijzen komt hij aan de onderzijde in contact met de doos of bak waar hij in rijst. Dat is de natte zijde. De kant in contact met de lucht zal uitdrogen en is de droge zijde. Als je bij het uitrollen van je deeg onthoudt wat de droge en natte kant is, en er voor zorgt dat je de natte zijde bovenaan hebt (en dus belegt), dan gaat hij makkelijker de schep op.
 
Als de pizza niet al te dik is moet je een randje optillen en blazen. Dan heb je een soort luchtkussentje. Als je teveel bloem hebt gebruikt dan heb je dat meteen afgeleerd . De pizza schuif je zo makkelijk op de steen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat ook helpt is om het ervoor te zorgen dat de pizza zo kort mogelijk op de schep ligt. Dus op de schep en dan als de gesmeerde bliksem op de bbq.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bellisimo!

BTW, pizza op de bbq is verslavend
 
Dat zijn heerlijke pizza’s geworden. Zien er goed uit zeg. Lust ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan