BasBQ
Beef en Steak

Missie buikspek gefaald?

 

dayfox

Kooltjesharker
Berichten
163
6459a80cc660f9d06da2ee592cfc394e.jpg

5e5529174a8873baec4a5664349a321f.jpg


Heb een poging gedaan om een stukje buikspek koud te roken in mn UDS. Een venturismoker aangesloten op mn UDS en waar de rook binnenkomt, een tentje van alufolie gevouwen zodat de rook daar eerst tegenaan slaat (iets gelezen over aanslag oid?).
Een stuk buik een dikke week in de pekel en meer dan een dag laten aandrogen en toen gerookt voor ong. 4 uur.
Absoluut niet blij met t resultaat.. Smaak is erg bitter, kleur van de vetkant nog te blank en de geur is veel te sterk! En t lijkt erop dat t toch aanslag heeft gekregen? Gerookt op beuken trouwens (welkoop, voor konijnenhok geloof ik).
Heb t nu weggehangen om te drogen, weggooien kan altijd nog.
Maar kan iemand mij vertellen wat er verkeerd is gegaan? Baal hier ontzettend van!

Alvast bedankt en fijne 2e kerstdag, D
 
dat is erg jammer van al je moeite en het mooie stuk vlees.
Ik kan je helaas niet van advies dienen omdat ik hier gewoon te weinig ervaring mee heb
 
Ik zou hem eerst eens goed afspoelen met lauw/warm water en daarna laten drogen.
Om een mooie kleur te krijgen moet de buik ook op temperatuur zijn en stroef droog aanvoelen. temp. 25 graden
Daarna roken. 4 uur is dan vrij kort. Ik hing ze er vroeger 1 nacht in. Minimaal 8 uur rook. In een rookkast die zo vaak gebruikt was dat tijdens het drogen het spek al begon te verkleuren en rooksmaak kreeg, zonder dat er al zaagsel in zat.
 
Met Camiel.
Ik denk ook dat je het vlees nog even moet laten rusten.
 
Bert zei:
Daarna roken. 4 uur is dan vrij kort. Ik hing ze er vroeger 1 nacht in. Minimaal 8 uur rook. In een rookkast die zo vaak gebruikt was dat tijdens het drogen het spek al begon te verkleuren en rooksmaak kreeg, zonder dat er al zaagsel in zat.

Krijg ik trek van...  :D
 
Ik ga Bert zn advies in t vervolg opvolgen en ik ga er nog een rooksessie aan laten kleven. Maar de smaak is na een paar dagen al stukken beter! Ben benieuwd naar t stuk kaas wat er bij lag.Thnx allen en ik zal vandaag nog een foto plaatsen.
Gr D
 
Terug
Bovenaan Onderaan