BasBQ
Beef en Steak

Mislukte ribs😢😢

 

Raykes

Sprokkelaar
Berichten
29
Beste allen.
Vandaag ribs gemaakt op de kamado. Alles gedaan zoals 321. Alleen bij het inpakken na 3 uur heb ik als try-out ipv bruine suiker nu voor de helft van de ribbetjes HONING gebruikt. Samen met een klontje roomboter in gepakt. Helaas. Dit was een fiasco!!!!


Dus beste mensen!!!
Gebruik nooit geen honing bij je 321 ribs!!
En les. Want ze worden super droog en te donker!!
Enjoy the summer and use your Q!!!
 
Nooit last van gehad eigenlijk. Denk niet dat het euvel in de honing zit....
Kan het zijn dat je ze op de rand van het rooster had liggen, daar waar nét geen platesetter ligt? (Even er van uit gaande dat de temperatuur hetzelfde is gebleven in de dome.)
 
Maar dat kan toch niet aan de honing liggen???? Zelf gebruik ik Agave. Kan het niet aan de ribben hebben gelegen?
 
Ik gebruik vrijwel altijd honing bij het inpakken en dat geeft naar mijn idee juist een heerlijk resultaat. Misschien lag het aan de ribben, of klopte er iets niet met de temperatuur?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Kan je omschrijven wat er precies mislukt is? Nu is het natuurlijk gissen naar de oorzaak
 
Is je verpakking per ongeluk opengegaan of gescheurd misschien? Uitgedroogd?
 
Gebruik wel meer honing nooit last gehad ging altijd goed heeft dus zeer waarschijnlijk niet aan de honing gelegen.
 
Laatst bewerkt:
Zou graag het hele verhaal vanaf het begin horen. Temperatuur en hoe lang alles erop heeft gelegen.
 
Heb ze vanmiddag nog met honing ingepakt zelfs, ging prima
4dad4de45edd248675d00a47c80237af.jpg
614c5c5d8ac8c81afc52aca6aff9f3e7.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Honing kan niet de oorzaak zijn.
Waren de ribben al niet droog voordat je ze ging inpakken? Misschien had je dunne ribben met weinig vlees en heeft de eerste 3 uur het vlees al uitgedroogd?
En vervolgens heeft ook nog je aluminiumfolie gelekt, of niet goed gesloten geweest waardoor nog meer vocht verdampt Is.

Ik doe ribben zelden 6 uur. Meestal 4-4,5 uur. Kan me voorstellen als je dunne ribben heb en deze 6 uur op de bbq legt ze droog worden

Ach joh, mooi excuus om het nog eens te proberen
 
Dit lees ik tegenwoordig te vaak. 3-2-1 methode doe je bij buikribben. Veel mensen doe het ook bij baby backs ribs. Gevolg is droge ribs.
 
honing, bruine suiker, weet ik veel iets anders gaat altijd goed, belangrijk is de temp, die moet ergens tussen de 110-max 130 graden zitten, en dat liefst de komende 6 uur lang. 3 uurtjes roken, 2 uur inpakken in aluminiumfolie daarna uit de folie en aflakken en half uurtje tot max 3/4 uur en klaar.
Tijdens het roken spray ik de ribben elk half uur met appelsap, tot de 3 uur voorbij is, dan folie, scheutje olie of boter, beetje suiker of honing, scheutje appelsap en goed inpakken, na 2 uur ingepakt ( je bent nu 5 uur bezig op 110-130 graden zijn ze echt gaar, daarna even aflakken met zelfgemaakte glace, en na 3/4 uur is het smullen, en dit kan niet fout zo.
Ik heb altijd dikbevleesde ribben, niet van die dunne uit de supermarkt, dat is niet te vergelijken!

A9EBA258-B15B-4C94-81F2-736355FED123_1_201_a.jpeg
 
Zoals al aangeven 3.2.1 doe je beter niet bij de “Hollandse” ribben. Daar zit te weinig vlees voor op. Gevolg droog. Eigenlijk al op het moment van inpakken. Noskos geeft aan 3. 0,75 1 voor de Hollandse ribs ikzelf dit nog wel iets korter te gaan 2.1.1 bijvoorbeeld


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Beste mensen. Zoals ik beschreef.....
Ik heb de helft van de ribben bereid zoals ik gewend was. Met bruinesuiker en roomboter en wat vocht. In mijn geval is dit icetea. En daarnaast de andere helft. Met honing. Beetje boter en ook weer de ice tea.
wat denk je. Die met de honing waren helemaal naar de /&:€;€*]]^{^$~$~~ en die met de suiker waren prima. Zelfde tijd. Zelfde temperatuur. Zelfde Kamado. En ja. Uiteraard ook met plate setter.
En. Ik mag wel zeggen dat ik best wat keuken ervaring heb. Maar..... echt geen idee waar het aan heeft gelegen.
 
Zoals al aangeven 3.2.1 doe je beter niet bij de “Hollandse” ribben. Daar zit te weinig vlees voor op. Gevolg droog. Eigenlijk al op het moment van inpakken. Noskos geeft aan 3. 0,75 1 voor de Hollandse ribs ikzelf dit nog wel iets korter te gaan 2.1.1 bijvoorbeeld


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb dan ook geen dunne ribben, maar echte dikbevleesde ribben, we hebben afgelopen weekend weer spareribs gegeten, ik even in paniek omdat ik dacht dat ik te weinig klaar gemaakt had, mijn zus had 1/2 rib op, en mijn zwager 3/4 rib, en zat helemaal vol, ik zelf ben ook een goede eter, maar met 2 halve ribben ( ik snijd ze altijd doormidden zijn ze makkelijker hanteerbaar en ergens in te doen om de kruiden erin te laten trekken), ook vind ik het makkelijker om het membraan te verwijderen, ik snijd het doormidden duw het puntje van een mes op het bot onder het vlies met een lichte snijbeweging schuin op het pot naar buiten toe, en heb een puntje wat ik met keuken papier eraf kan trekken.
Sommigen doen het met een lepel, ik met een mes
 
Beste mensen. Zoals ik beschreef.....
Ik heb de helft van de ribben bereid zoals ik gewend was. Met bruinesuiker en roomboter en wat vocht. In mijn geval is dit icetea. En daarnaast de andere helft. Met honing. Beetje boter en ook weer de ice tea.
wat denk je. Die met de honing waren helemaal naar de /&:€;€*]]^{^$~$~~ en die met de suiker waren prima. Zelfde tijd. Zelfde temperatuur. Zelfde Kamado. En ja. Uiteraard ook met plate setter.
En. Ik mag wel zeggen dat ik best wat keuken ervaring heb. Maar..... echt geen idee waar het aan heeft gelegen.

Ik heb de laatste keer de aluminiumfolie eerst besmeerd met vloeibaar (blue band iedere dag), beetje lichtbruine super erop, dan de sparerib erop, bevleesde zijde boven, scheut blue band, uitsmeren met kwastje, beetje licht bruine suiker er overheen strooien ( een eetlepel ) en voor het inpakken een scheutje appelsap, goed dichtvouwen dat er tijdens die 2 uur garen in de folie geen vocht kan ontsnappen, en de temp niet hoger dan 120 graden.
Heb het zelf liever op max 105-110 graden 2 uur lang blijft mijn klep dicht, pas na 2 uur ( krijg seintje ) haal ik ze uit de folie, terug op de bbq, als ze beetje opgedroogd zijn de glace erop ( anders glijdt het meteen eraf als ze nog nat zijn ) evt 2e keer na 20 minuten, en na half uurtje zijn ze klaar, temperatuur komt bij mij nooit boven de 130 graden, ook niet tijdens het afgrillen voor ( carameliseren van de suikers )
 
Terug
Bovenaan Onderaan