BasBQ
Beef en Steak

Mislukte Cheesecake

 
 

knubbe

Stoker
Berichten
440
Iets bakken op de Q stond al een tijdje op mn lijstje. Poging 1 is iig niet geslaagd maar we hoeven natuurlijk niet alleen succes verhalen te delen toch? Ter lering en vermaak..

Allereerst moest ik aan de knutsel voor de diy plate setter. Had nog een schijfje RVS van 17cm (6mm dik), leek me wel een prima begin. Stukje draad beetje creatief buigen en beginnen.


817F60C4-DE27-4994-9EDD-C8B60691FB8E.jpeg

CFA46AF4-B32F-4AC9-BAF7-D80CFE0D3E31.jpeg

23E33274-14B3-48BA-B3F0-B82737790863.jpeg


Dan de cheesecake. Standaard recept, bastogne als bodem en verder veel mon chou :) Keukenmachine kapot, dan maar in de ble

9743D30C-D0DE-42B7-A5CF-AE180727A1D8.jpeg

72D4601F-73F2-4F39-8A8F-0FFAE3B77CEB.jpeg

0AE281BB-8A2F-4376-9054-3D0D6B3DAB32.jpeg

Tot zover ging alles nog wel goed :D Toen de Q op. Ten eerste had ik wat moeite met de temperatuur. Ik had een probe hangen boven de ‘ring’ buiten de plate setter. Hier zat zeker 60graden verschil met wat de dome meter aan gaf. De probe zat rond de 160, de dome dus onder de 100.
Verder dacht ik nog even snel naar de winkel te gaan wat iets langer duurde dan verwacht dus eigenlijk wat te laat..
Anyway, het resultaat:
C14EE2E5-8EF4-45C5-A85E-6347ABCA5EB6.jpeg

AE0BF1E9-9A11-4CE7-8FF0-6BAC2DEE0C2E.jpeg

Les 1, misschien wat minder hoog vullen, hoewel dit toch flink terugzakt, niet echt een probleem.
Les 2, hierbij kan ik jullie advies gebruiken, de verbrande bodem. Is dit resultaat van een te hoge temp? Te lang erop? Of een niet functionerende DIY plate setter? Ikzelf denk dat het te lang erop is geweest (met mogelijk iets te hoge temp). Maar dan is het verschil tussen de meters wel vervelend..

Betreft trouwens een Bastard Small.

Vanavond pizza’s, met hopelijk beter resultaat ;)
 
Persoonlijk denk ik dat je de 'fouten' zelf al hebt gezien. Ik ben ook geen expert maar dit is waar ik zelf aan denk:

1. Het bakblik minder vol.
2. Te lang op de Q.
3. Ik vrees dat de platesetter niet naar behoren werkt, dit kan door het gebruikte materiaal komen. Maar hier kunnen de forumgenoten met een kamado ongetwijfeld meer over zeggen.
 
De diameter van de setter lijkt zo even groot als het blik. Wellicht dat daardoor het blik te warm is geworden op de hoek?
 
Ik heb laatst iets gelezen om het bakblik op een pizza steen te zetten, en ook de platesetter te gebruiken.

Heb het even opgezocht, en op de website van Noskos was dit te vinden. Bij zijn recept met een appeltaart doet hij het op die manier.
 
Ik vraag me af of een RVS plate setter hetzelfde resultaat geeft als een normale plate setter. Het RVS wordt denk ik ook zo heet dat hij zelf warmte gaat doorstralen naar de bakspring.
 
Bakblik is inderdaad bijna zelfde diameter als de platesetter (ietsie kleiner). De bodem is wel over de hele diameter verbrand, niet alleen aan de buitenkant. Inderdaad wellicht RVS niet de juiste keuze (lag toevallig nog in de schuur). Maar er zijn ook gietijzeren plate setters toch? Dat zou dan toch niet heel veel anders moeten zijn.
 
Zover gaat mijn kennis niet over ijzer :) Maar kan me zomaar voorstellen dat gietijzer een andere reactie geeft op warmte. Meestal is gietijzer vrij dik. Maar moet je wel meegeven dat een creatieve manier om te proberen zo.

Edit:

Wellicht als het groter had geweest idd en de afstand van het RVS en het rooster wat meer was, had wellicht een goede cheesecake. En dat is altijd lekker.
 
Goed dat je ook de fouten deelt. Ik denk dat je RVS schild teveel hitte straalt. De onderkant is verbrand. Niet de bovenkant.
Misschien toch op zoek gaan naar een origineel deflector. En vooral niet opgeven. Gewoon nog eens maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan