BasBQ
Beef en Steak

Mislukte buikspek?

 
 

iquse75

Kooltjesharker
Berichten
124
Afgelopen zaterdag mezelf ook eens gewaagd aan het bereiden van een stukje buikspek. Bij de keurslager een kilootje gehaald en deze vrijdagavond ingesneden en in de rub en "cure" gezet volgens het recept van PitmasterX: https://www.youtube.com/watch?v=lg47zpnvrM0

Zaterdag de mini WSM gereed gemaakt en het buikspek bij een temperatuur van 140 graden gegaard. Voorzien van de nodige dosis rook en bij 70 graden kern rechtstreeks boven de kolen gelegd voor een krokante zwoerd.

Wat vonden we er allemaal van? Een grote klomp taai vet, gewoon niet lekker. Ook de stukken waar minder vet op zat waren niet lekker overigens.
Vraag me nu vooral af: houden wij niet van buikspek (ondanks dat velen er zo enthousiast van worden), ligt dit aan het stuk vlees of toch aan de bereiding?

Helaas niet meer foto's gemaakt:
bs001.jpg


bs002.jpg
 
ik durf het niet te zeggen... zelf ook eens gemaakt, was niet te eten  :-O
 
Ik vindt buikspek lekker, maar niet als het bij te lage temeratuur gegaard wordt.
Gewoon een stuk hoger gaan zitten, met een drip tray eronder, zodat je het meeste vet kwijt raakt.
Vraag me niet bij welke temperatuur, want dat hou ik normaal niet bij.
Ik heb het in de oven bereidt bij 100-120 oC en dat vond ik te laag. Bleef te vet.

Of laag garen, indirect, dan in plakken en direct totdat het knapperig wordt (wel opletten voor vlammen).
 
Vreemd.
Heb het al heel vaak op de wsm gemaakt, temperatuur ongeveer 110, 120 graden tot een kern van 74.
Ook al een aantal keren op de cobb.
En elke keer een heerlijk resultaat.

Is spek wel jou ding?
En hoe lang heb je het gemarineerd?

Zie anders ook eens diverse recepten hier op het forum (of op de site van noskos) om het nog eens te proberen.
Ik Let er wel op dat de spek die ik koop niet te vet is.
 
Of het mijn ding is, is een goede vraag. Echter waren er in dit geval 7 anderen die een stukje geproefd hebben en er niet enthousiast over waren.
Wellicht dat het stuk spek idd. te vet is geweest en/of niet het beste vlees (al laat mijn slager me op kwaliteit nooit in de steek). Overigens ook na het snijden in plakken en grillen kwam er geen enthousiasme.

Het vlees is de avond ervoor volgens het beschreven recept voorzien van een eenvoudige rub en de huid met een zout/azijn combi, oftewel zo'n 18 uur.

Ga het gewoon nog eens maken maar dan met een Livar buikspekkie, kijken of dat verschil maakt.
 
taai vlees klinkt niet best... als ik varkensbuik maak doe ik het 12-24h in de oven, in een afgesloten pan met calvados en bouillon etc (in vocht dus) op 70-80 graden. het is dan boterzacht en sappig en mals.

ik heb ook wel eens varkensbuik low en slow op de barbecue gemaakt, ook dat was heel zacht vlees. en ook uit de sous vide op lage temperatuur (maar wel 36 uur lang), wanneer het vet niet wegsmelt, werd het vlees wel heel mals.

misschien moest het toch nog een beetje verder? hoe lang heeft het erop gelegen?
er is wel een groot verschil in de textuur tussen vlees dat vrij vlot gaart en net de 70 graden aantikt, of dat urenlang op ongeveer 70 graden gehouden wordt.

ik vind speklapjes van de bbq overigens ook meestal niet lekker, maar low slow varkensbuik, jum!
 
Vlees heeft idd net de 70 graden aangetikt en is daarna boven de kooltjes gegaan.
Ga het over een tijdje nog eens maken met een Livar buikspekkie en je tips inzetten Marieken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan