BasBQ
Beef en Steak

Mise en Place

 

Zjostmans

Kooltjesharker
Berichten
117
Goedemiddag allemaal,

Als ik aan het koken ben, ben ik het type dat eerst alles compleet voorbereid voordat het vuur ook maar aangaat.
Op het moment doe ik dit vervolgens in dessertschaaltjes. ik ben echter op zoek naar de RVS schaaltjes die je ook vaak op tv ziet bij kookprogramma's.

Heeft iemand enig idee, waar ik deze het best kan kopen en wat de maat hiervan ongeveer is?

 
Bij de groothandel. Makro hanos sligro etc.
Dit zijn gastronorm bakken deze hebben allemaal een vaste maatvoering welke deze is weet ik niet uit mijn hoofd. Je heb de vaste gastronorm maat 1/1 en dan heb je de kleinere versies 1/2 1/3 1/6 1/9
 
m ruimtes in keukens zo effici?nt mogelijk te gebruiken zijn wereldwijd standaardmaten afgesproken; deze maten zal je overal in professionele keukens tegenkomen. De maatvoering wordt doorgevoerd in professionele koelkasten, saladi?res, ovens of bain-maries. De zogeheten gastronormbakken worden gemaakt voor opslag, om producten in te koken, bakken en warm of koud te bewaren. De bakken zijn goed stapelbaar zodat ze niet te veel ruimte innemen.

Leveranciers van keukenmaterieel hebben standaardmaten voor bakken, bakplaten, sledes, enzovoort afgesproken en ontwikkeld; dit noemen we het Gastronorm-systeem. De standaardmaten van het Gastronorm-systeem zijn 530 mm x 325 mm. Deze maat wordt ook wel 1/1 Gastronorm of de basisformule genoemd. Het is natuurlijk niet zo dat bakken van ??n formaat overal geschikt voor kunnen zijn. Daarom zijn er verschillende variaties in de afmetingen mogelijk. De uiteenlopende maten hebben steeds dezelfde verhoudingen als de basismodule en kunnen vari?ren van 1/9e tot twee keer de basisafmetingen, zodat kleinere of grotere hoeveelheden voedsel in passende bakken kunnen worden geschept.
De diepte van de bakken kan vari?ren van 20 mm tot 200 mm, zodat ze geschikt zijn voor verschillende soorten, hoeveelheden en bereidingswijzen. De bodem kan zowel dicht als geperforeerd worden geleverd en de bakken zijn af te dekken met bijpassende deksels. De bakken met gaatjes erin kunnen worden gebruikt om groenten te stomen in een combisteamer.

De bakken zijn verkrijgbaar in roestvrij staal, doorzichtig kunststof (polycarbonaat) en ondoorzichtig wit kunststof (polypropyleen). De voordelen van het Gastronorm-systeem liggen voor de hand:
- gelijke afmetingen (universeel) maken onderlinge verwisselbaarheid mogelijk.
- een zo goed mogelijk (optimaal) gebruik van opslag- en keukenruimten.
- lagere prijs door grote serieproductie.
- geen onnodig overladen van producten.

s900x600_imported_40772_Gastronormbakken.jpg
 
Little foekje zei:
Bij de groothandel. Makro hanos sligro etc.
Dit zijn gastronorm bakken deze hebben allemaal een vaste maatvoering welke deze is weet ik niet uit mijn hoofd. Je heb de vaste gastronorm maat 1/1 en dan heb je de kleinere versies 1/2 1/3 1/6 1/9

(Heb het ff voor je opgezocht)
 
Dank je wel!

Ik rijd gelijk even naar de Hanos.
 
Daar komt mijn beroep van pas. Dat zijn vaak de dingetjes die een kok wel weet tegen over een "leek"
Dacht zoek gelijk alles zo goed mogenlijk voor jullie uit :) ben blij dat jullie er wat aan hebben.

Is het gelukt met de aanschaf ?
 
Ja ik heb ze gevonden, zijn overigens goedkoper dan ik dacht!

Hartstikke bedankt!
 
Wel opletten. Je hebt namelijl aparte rvs bakken voor koud bv een saladebar en warm voor bain marie's. Hierdoor zit er wel verschil in kwaliteit van het rvs.


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Hier zit geen verschil in. De verschil ligt hem hooguit aan de fabrikant. Voor de koude bereidingen heb je namelijk hard plastic bakken wit of doorzichtig.
 
Nooit verschil gemerkt tussen de rvs uitvoeringen. Voorheen altijd alles in de rvs bakken gedaan, zowel koud als warm.
 
Linkje mogelijk? ook voor iedereen die hier in de toekomst naar zoekt.

Sent from my Redmi Note 3 using Tapatalk

 
Linkje is moeilijk... en waarom veel is horeca groothandel, hier moet je vaak in het systeem staan als klant zijnde (dus met kvk nr)om te kunnen bestellen. Maar google is je vriend die zal vast wel met iets moois komen wat bruikbaar is.

Verder hebben we nog zoals eerder al aangegeven de hanos ven sligro makro hocras etc etc waar het te halen valt. Maar ook hier weer moet je in het systeem staan. Weet niet waar wie werkt maar vaak valt er met je baas/familie/vrienden nog wel een pas te vinden om te kunnen gebruiken
 
Little foekje zei:
Linkje is moeilijk... en waarom veel is horeca groothandel, hier moet je vaak in het systeem staan als klant zijnde (dus met kvk nr)om te kunnen bestellen. Maar google is je vriend die zal vast wel met iets moois komen wat bruikbaar is.

Verder hebben we nog zoals eerder al aangegeven de hanos ven sligro makro hocras etc etc waar het te halen valt. Maar ook hier weer moet je in het systeem staan. Weet niet waar wie werkt maar vaak valt er met je baas/familie/vrienden nog wel een pas te vinden om te kunnen gebruiken
Heb ze via mijn bedrijf, dus dat komt wel goed. Volgende bezoek die afdeling even meepakken. Thanks.


Sent from my Redmi Note 3 using Tapatalk

 
Daar zit je toch echt naast. Er is wel degelijk verschil. Ik werk er  al jaren mee in onze profesionele keuken

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Koekjo zei:
Daar zit je toch echt naast. Er is wel degelijk verschil. Ik werk er  al jaren mee in onze profesionele keuken

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Nee hoor. Zoals ik al eerder aan gaf zou je hooguit verschil hebben in fabrikant. Maar verder zit er geen verschil in. Ik heb op mijn werk een ruimte staan vol met de bakken alle vormen en maten honderden stuks en ik heb hier niks wat dan ook maar lijkt op "andere" kwaliteit
 
Werk bijna 40 jaar met die gastronormbakken. Weet dus onderhandt wel waar ik het over heb.
Wij gebruiken die van de Sligro en/of Nisbets in de saladebar. Zijn veel dunner van materiaal en deuken heel snel in als je ze in de combisteamer gebruikt  trekken daarnaast krom en daarvan gaat de bodem bol staan.
De goeie zijn alleen bij de groothandel te koop zoals bv AKB deze zijn veel dikker en blijven recht, en niet onbelangrijk de bodem blijft ook vlak ( anders valt je bakje namelijk tekens om, zeker de hele kleintjes en de hoge formaten) je voelt het verschil direct in RVS.
Alleen deze goeie gebruiken we dus in de combisteamer. 
Maar goed een ieder moet zelf maar kijken wat hij gebruikt. Geef alleen het advies om goed op te letten welke je koopt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Maar u bevestigt nu alleen maar mijn verhaal. U zegt nu ook dat het merk betreft. Terwijl u eerder aangaf er een verschil in soort te hebben. (Koud/warm) maar dat is er niet. Dit heeft puur te maken met het feit dat deze zullen gemaakt zijn van dunner en of goedkoper metaal... wat dus uitgekozen wordt per fabrikant.

Maar ik denk dat de hele discussie een misverstand betreft. Ik herken u verhaal (uit eerdere werkgevers) deze deuken ook in bij het vallen en de hoekjes buigen om. Gelukkig heb ik dit soort bakjes niet op me huidige werkplek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan