BasBQ
Beef en Steak

Mis en place - Hoe vlees voorbereiden?

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Zaterdag heb ik een feestje en wil ik voor het diner meerdere hapjes maken. Op het lijstje staan MOINK balls, See Turtle Eggs en Bobby Flays Salmon. Ik heb slechts 1 BGE en 1 OTG ter beschikking. Om alles toch een beetje gelijktijdig klaar te hebben (het moet een soort buffet worden), wil ik de MOINKS en Turtle Eggs vooraf maken en weer opwarmen. Een soort van mis en place dus. Dit omdat de zalm vers gemaakt zal moeten worden en op een veel hogere temperatuur dan de balletjes.

Nu ben ik benieuwd hoe ik dat het beste doe. De balletjes in de voorbereiding verwerken naar een eindproduct en deze vervolgens alleen opwarmen, of MOINKS bijvoorbeeld nog niet door de saus halen en de Turtle Eggs een kwartiertje te kort laten liggen? Nadeel is dan dat het gehakt nog 15-30 minuten moet nadat de zalm al op tafel staat.

Hoe pakken jullie dit soort logistieke vraagstukken aan? En hoe doe ik het in dit specifieke geval?
 
Kun je niet eerst de ballen en de eieren opwarmen, en die warm houden als je de zalm doet? Dan kun je ze zelfs ter plekke vers maken.  Warm houden zou je in een koelbox kunnen doen, of in van die speciale au bain marie bakken.

Heb je beide Q's nodig voor de zalm, anders een hete Q voor de zalm en een warme voor de rest.
 
Ballen hoeven niet low en slow, ik heb ze laats gewoon op hogere temp gedaan zeg 160-180C. Gaat ook prima geloof dat ik ze een half uur en toen de glaze twintig minuten
 
dan moet het volgens mij te doen zijn, de ballen en eggs op de ene en de zalm op de andere  :)
 
Bij zulke dingen zorg ik inderdaad ook voor 2 Q's die op verschillende temperaturen staan. Of ??n Q voor volledig direct (indien nodig) en ??n Q voor indirect.
 
Maar voorbereiden lukt dus niet? Of kan ik bijvoorbeeld wel de ballen al een dag van tevoren rollen? Ik wil niet uren in de keuken staan met een huis vol bezoek, sta liever bij de Q met een biertje in de hand ;)
 
Ik zit zondag ongeveer in hetzelfde schuitje. PP op het ei en daarnaast 3 x een porties moinks en 1 x spare ribs. Mijn idee was 's ochtends ook alvast de moinks te garen (uurtje) en ze vervolgens te laten afkoelen en ze dan weer een half uurtje op te warmen in de glaze en ze daarna direct uit te delen. Is afkoelen en weer opwarmen nadelig voor de smaak? Als je ze warm zou houden garen ze dan niet te ver door?
 
Terug
Bovenaan Onderaan