BasBQ
Beef en Steak

Minimale ruimte rond pizzasteen

Hertog

Tondelzoeker
Berichten
13
Ola,

Nou heb ik inmiddels wat ervaring op gedaan met mijn kamado (met succes! 😁) en zou graag pizza willen proberen.

Uiteraard is daar een pizzasteen voor nodig dus daar ben ik nu naar aan het kijken. Ik heb een 16 inch kamado en de binnendiameter van de vuurring is zo'n 28 tot 28,5cm.

Mijn platesetter setup is zoals op de foto's waarbij de deflector 26cm is. Nou heb ik het liefst de pizzasteen zo groot mogelijk waarbij ik me afvraag of het kwaad kan als de pizzasteen groter is dan de vuurring zodat hij precies tussen die 3 opstaande "pootjes" van de platesetter ligt, eventueel met het rooster er nog tussen om de kier wat ruimer te houden. Of wordt de vrije ruimte voor hitte circulatie dan te klein?

20220622_163249.jpg


20220622_163316.jpg
 
Het zal wel lukken maar 350 ga je niet makkelijk halen. Maar op 250 kun je ook heerlijke pizza's bakken
 
Als niet pizza deskundige zou ik zeggen, pizzasteen niet groter dan de platesetter.

Dus er zijn twee opties.
- grotere bbq kopen
- kleinere diameter pizza steen aanschaffen
 
Dus eigenlijk onvoldoende circulatie voor hogere temperaturen zeg je?
Ik heb vaker pizza gemaakt op dit formaat kamado, met ongeveer dezelfde setup als jij hebt. Met een beetje geluk haal je 300 graden nog wel, maar 250 gaat ook prima als je wat meer water bij de deeg doet. Nu ben ik verwend met 350 op mijn master built. Probleem bij een grotere steen dan platesetter is vooral dat de buitenste rand heter wordt dan de rest. Dus je moet je pizza toch wat kleiner houden dan de steen anders verbrand de buitenste korst van je pizza.
 
Met een grotere pizza steen blokkeer je de lucht stroom waardoor de dome niet op een hoge temp komt. De onderkant van je pizza verbrand dan eerder dan dat je topping of de korstrand mooi bakt. Kan je de plate setter niet hoger instellen? Als je namelijk de pizza steen gelijk hebt met de rand van je kamado dan schept het makkelijker.
 
De platesetter op het rooster leggen, daar bovenop een paar m12 moeren (of iets dergelijks) en daar bovenop de pizzasteen. De pizzasteen niet veel groter dan de platesetter, anders wordt hij te warm. Met deze opstelling haal je makkelijk de 400 graden.
 
Het zal wel lukken maar 350 ga je niet makkelijk halen. Maar op 250 kun je ook heerlijke pizza's bakken
Precies dit. 250-300 gaat ook goed.

400+ is leuk, maar het verschil gaat het merendeel niet proeven (oei, nu gooi ik de knuppel in het hoenderhok 😂).
 
400 graden is vooral fijn voor napolitaanse pizza. Al het andere gaat prima op lageren temperaturen.
 
400 graden is vooral fijn voor napolitaanse pizza. Al het andere gaat prima op lageren temperaturen.
Ik las hierover dat het vochtgehalte van het deeg ook belangrijk is voor de temperatuur. Ik betwijfel weet zeker dat het meerdeel hier geen rekening mee houdt.

Even liegen, wanneer je dit wel doet.. 😂😂
 
Ik las hierover dat het vochtgehalte van het deeg ook belangrijk is voor de temperatuur. Ik betwijfel weet zeker dat het meerdeel hier geen rekening mee houdt.

Even liegen, wanneer je dit wel doet.. 😂😂
Hahah nee ikzelf in elk geval niet. Dat is wel next level wat mij betreft.
 
Ik wel, maar hoe hoger in de hydratatie, hoe plakkeriger je deeg. Dus verwerkt een stuk lastiger. Daarom geef ik de voorkeur aan 350+ graden pizza's
 
Als niet pizza deskundige zou ik zeggen, pizzasteen niet groter dan de platesetter.

Dus er zijn twee opties.
- grotere bbq kopen
- kleinere diameter pizza steen aanschaffen
Optie 1: Groter, groter, groter! 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan