BasBQ
Beef en Steak

Mini WSM maiden runs - part 1 PP op de camping

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Alvast excuses voor de redelijke hoeveelheid plaatjes en tekst...maar tis toch leuker om er een goed verhaal van te maken...

Anyway, zoals de titel al doet vermoeden vonden de maiden runs van mijn mini-WSM mod plaats op de camping. De pret begon dus al bij het inpakken, want een pan van 35cm doorsnede bied best veel ruimte en is erg praktisch in te pakken :)

De oplettende kijker zal hier een aantal dingen op zien :)
- De roosters en terracotta schaal natuurlijk
- LetzQ injector mix en rub (lastig te zien)
- dititale thermometer probes
- Ikea rib-rack
- Rookhout (met stiekem in de appel zak een paar grote chunks eiken verstopt (sssssst)
- Hak potje met mysterieuze BBQ saus (naja, een eigen variatie op Noskos' Sweet and Smokey)

v3fIpeK.jpg


Anyway, na een paar dagen was het toch echt tijd een dagje te spenderen bij de bbq. Wat natuurlijk begon met het prepareren van het vlees de avond ervoor, in dit geval een klein procureurtje van ~1kg (we zijn maar met z'n 2en op de camping + baby).

g7Kg2J4.jpg


Opzich een mooi stukje vlees...

7UbzOB3.jpg


Al was ik wel enigszins verbaasd over de stapel vet die er na het trimmen (met een frusterend bot mes) af kwam...is dit normaal voor procureur?

jIOWQNZ.jpg


Anyway, aangezien het mijn eerste PP is heb ik maar een 'off-the-shelf' rub en injector mix gekozen (better safe than sorry) en de LetzQ varianten zag ik vaak langs komen op de BBQ fora. Allereerst de injectiestap waar ik al de nodige uitdagingen had:
- Op het potje stond: 70gram per liter water...ok klinkt simpel genoeg...Echter, op een camping, zonder weegschaal is 70 gram opeens wat lastig af te schatten :) dus na wat googlen en afschatten op basis van de pot maat, maar een heel litertje gemaakt (waar ik natuurlijk het merendeel weer heb van kunnen weggooien, maar ok...noem het maar leergeld...)
- De 2e uitdaging was de naald...ik had gekozen voor de naald met meerdere uitgangen aan 4 zijden. Dat houdt grofweg in dat het stuk wat het vlees in moet c.a. 6cm lang is. Dit zal bij grotere stukken vlees geen probleem zijn, maar bij mijn kleine procureurtje een leuke uitdaging...

Spuit werkt trouwens wel erg fijn! Erg blij mee dus...

Maar ok, de foto's:
Injectie:
3xpt8Zb.jpg

Rub:
cgBgjaV.jpg

En in de folie:
pmFOUzk.jpg


Toen was de dag eindelijk aangebroken...de maiden run van de mini-WSM! De eerste gedachte was om rond 8-9 uur em aan te steken en het Noskos wedstrijd patroon te volgen. Echter, we gingen eerst nog even zwemmen met ons dochtertje, dus werd het 10 uur voordat we weer bij de caravan waren...voor ik em goed en wel op temperatuur had (ik was iets te voorzichtig geweest met het aantal start-briquetten) was het dus al bijna 12 uur...ik hoopte echter dat vanwege het formaat van de procureur, het iets sneller zou gaan dan de vaak gequote 9 uur...maar ok.

??n kanttekening: Ik had eerder die week de bbq al een keer zonder roosters & diffuser een keer laten branden voor een paar uur met een laagje olie aan de binnenzijde...

De snake van EcoBrasa's met een stuk of 8-9 start briquetten en wat mooie chunks eiken (die vakkundig met een spade wat kleiner waren gemaakt...want ja, een bijltje had ik natuurlijk ook niet bij me)
BCztPkq.jpg


De pit, met diffuser en het boven-rooster
XqEFiib.jpg


Bij het opwarmen trad er al een interessant fenomeen op...blijkbaar is de pan niet helemaal goed lucht/water dicht rond de handvatten dus ontstonden er wat (blijvende) vlekken...opzich niet vreemd natuurlijk, maar wat ik wel appart vindt is dat mijn zelfgemaakte gaten voor de rooster bevestiging hier geen last van lijken te hebben...misschien wat betere seal omdat die goed zijn aangedraaid?
dKzuio3.jpg


Toen de pot goed en wel op temperatuur was mocht het stukje vleesch erop:
Nr19P9C.jpg


Na 5 uur rond de 115-120 graden te hebben gezeten kwam ik echter nog niet in de buurt van de gestelde 74 graden. Echter, aangezien Noskos aangeeft 'welke dan ook het eerste komt' heb ik em na 5 uur in de glaze gezet (zonder kwast, want die was natuurlijk ook niet aanwezig...slechte voorbereiding of te hoge verwachtingen van de uitgeruste stacaravan...). Let trouwens ook even op de mooie gouden patina aan de binnenzijde van de pot die in die 5 uur is ontstaan!
H0sJIZ1.jpg


Na 2 uur braaf em ingepakt en laten doorgaren tot 88 graden. en daar was dan eindelijk het moment! Ik was zo blij dat ik zelfs een foto heb gemaakt van het bewijs :p

hF7Ewzg.jpg


Na een uurtje rusten in alu-foil+theedoek + thermobak van B&S mocht tie dan eindelijk doormidden en kon ik de mooie rookrand aanschouwen:\

1Iu5wzF.jpg


Het pullen ging zeer eenvoudig en resulteerde in een mooi bakje met PP, wat natuurlijk op het traditionele broodje met Cole-slaw en augurk is verorberd.
gHKQcoK.jpg


sZa0WXf.jpg


En om heel eerlijk te zijn, het was heerlijk en het lange wachten meer dan waard. Zelfs mn vrouw (normaal niet zo'n vlees liefhebber) was hier zeer over te spreken en wilde er graag nog ??ntje :)

Voor de goede vorm bij deze nog even een mooi plotje van mijn driftige schrijfwerk om de tijd bij te houden (min of meer elk half uur proberen te noteren, dus niet al te nauwkeurig). Zoals je kan zien, rond half 9 klaar, daarna nog een uurtje nagegaard in de bak, dus rond half 10 eindelijk het broodje :)

kqaST23.png
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Gratz met knorrie!
 
Goe gedaan, ziet er lekker uit. :) !
 
Hoe meer foto's hoe beter. Leuk zo'n uitgebreid verslag. Gefeliciteerd met je knorretje
 
Top kerel! Super leuk al die plaatjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan