BasBQ
Beef en Steak

Mini WSM - issues met 'hogere' temperaturen

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Zoals een redelijk aantal van jullie waarschijnlijk hebben gezien ben ik de afgelopen maand lekker aan het stoken op m'n mini WSM (Linkje ter info voor mensen die het concept niet kennen).

Nu zijn de lagere rook temperaturen geen enkel probleem. De snake methode gestart met een stuk of 8-9 Ecobrasa blokjes werkt echt prima om die temperatuur mooi constant aan te houden. Vorige week heb ik echter voor het eerst de 180C proberen aan te tikken voor een BCC en vandaag c.a. 150C voor het stukje spek. Ik liep hier echter tegen het probleem aan dat hij erg moeilijk voorbij de 130-140 komt. Dus ik dacht ik roep de hulp van het forum en mogelijk mede mini-WSM eigenaren in :)

Even wat achtergrond info: Voor zowel de BCC en het stukje spek heb ik geen snake gemaakt omdat beide een relatief korte bereidingstijd hadden en dus begonnen met een grotere hoeveelheid Ecobrasa's. De BCC ben ik gestart met c.a. 15 kolen volgens mij (bijna het dubbele van wat ik bij de snake deed leek me wel voldoende), maar dit leek bij lange na niet voldoende en na een uurtje heb ik er nog eens 5 extra aangestoken (wat niets hielp) en een uurtje later nog eens 10 oid. Dit alles had zeer beperkt effect en de temp kwam met moeite aan de 170. T.o.v. de lage temp smokes (PP en ribbels) stond zowel de sensor en het vlees op het lage rooster, dus ik dacht dat het misschien daardoor kwam en als 2e dat er mogelijk te veel luchtgaten waren (wat voor de 2e run, hieronder beschreven, wel opgelost was)

Bij het spekje was ik begonnen met een iets meer dan halfvolle weber starter (de kleine variant) Ik had even moeten tellen, maar achteraf kijkend waren dat er c.a. 20 gok ik. Daarnaast lagen er nog eens 10-15 extra kolen naast om de 2-3 uur goed stabiel te kunnen houden. Echter, ook deze keer bleef de temperatuur hangen rond de 140 graden en zakte later richting de 130. Ik had besloten deze keer geen extra kolen te gaan toevoegen, dus heb em maar laten gaan aangezien het niet al te ver van de target temperatuur af zat.

Temp in de 'pit' wordt gemeten doormiddel van een Fantast die in een zilverfolie houdertje c.a. 1-2 cm boven de gril hangt.

Aansteekprocedure is dat de kleine weber starter wordt aangestoken doormiddel van 2-3 weber aansteekblokjes. Deze laat ik 10-20 minuten z'n werk doen en als het er naar uit ziet dat alle kolen goed branden gaan ze op de Q. De Q heeft de beide openingen aan de zijkanten volledig open (SJ Gold) en het midden stuk (de pan) wordt er direct opgezet om het geheel op temperatuur te laten komen (ook het deksel luchtgat staat volledig open). Bij de lage temps ben ik pas de luchtopeningen gaan bijstellen als hij in de buurt van de target temp kwam....wat bij de boven genoemde gevallen dus niet voorkwam...

Mijn vraag is dus nu, wat gaat er fout....moeten er simpelweg nog meer kolen op? Zit er een fout in de constructie? Is het gat onder in de pan te klein (diameter is identiek aan de bovendiameter van de terracotta schaal) is de diffuser te 'zwaar'? etc etc...

Ik heb ook even overwogen dat de luchtstroming op mijn balkon niet ideaal is, maar het lijkt me dat als je de luchtsleuven vol open hebt staan er toch wel voldoende zuiging zou moeten ontstaan...

Anyway, jullie inzichten zijn meer dan welkom! Zou een beetje vervelend zijn als ik alleen maar de lage-temp smokes kan doen en de hogere temps rechts moet laten liggen...

Alvast bedankt!
 
als ik t goed begrijp heeft ie 2 inlaten en 1 uitlaat.
dan is dat t probleem.

voor optimale trek moet de uitlaat diameter  altijd groter zijn dan de inlaat.
en zelf vind ik dat voor een optimale verbranding  een inlaat altijd onder de vuur korf hoort.
 
Heel wat om over na te denken dus :-?
Kwam de S.J.G. in originele staat met dezelfde hoeveelheid briketten wel op temperatuur?
 
AV zei:
als ik t goed begrijp heeft ie 2 inlaten en 1 uitlaat.
dan is dat t probleem.

voor optimale trek moet de uitlaat diameter  altijd groter zijn dan de inlaat.
en zelf vind ik dat voor een optimale verbranding  een inlaat altijd onder de vuur korf hoort.

De SJG heeft inderdaad 2 inlaten met twee gaten van ~ 25.5mm elk. De uitlaat bestaat uit 4 gaten van 22mm elk. Dus idd verschil van grofweg 25% als ik het even snel doorreken.

Hans zei:
Heel wat om over na te denken dus :-?
Kwam de S.J.G. in originele staat met dezelfde hoeveelheid briketten wel op temperatuur?

In originele staat heb ik nooit Ecobrasas gebruikt maar had wel altijd issues met op temperatuur houden als ik het deksel erop zette (was de reden dat ik ook een SJ silver heb gekocht). Er zijn namelijk meer mensen die issues hebben met de temp van de SJG. Echter, voor de mini WSM builds wordt de SJG juist weer aanbevolen ipv de SJS...
 
In originele staat heb ik nooit Ecobrasas gebruikt maar had wel altijd issues met op temperatuur houden als ik het deksel erop zette (was de reden dat ik ook een SJ silver heb gekocht). Er zijn namelijk meer mensen die issues hebben met de temp van de SJG. Echter, voor de mini WSM builds wordt de SJG juist weer aanbevolen ipv de SJS...




Als je het d.m.v. hoeveelheid of soort brandstof niet kunt oplossen moet je i.d.d. aan de luchtstroom (zuurstof) gaan denken.
Dat wordt dan experimenteren.

Veel succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan