BasBQ
Beef en Steak

Mini-WSM Build log

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Na de reeksen vragen links en rechts toch maar begonnen aan het bouwen van mijn mini-WSM met als basis een SJG.

Als eerste, de pot :) na een lange zoektocht, uren googlen uiteindelijk een pot besteld op basis van tips op dit zeer behulpzame forum. Voor de mensen die deze exact pot gaan zoeken, bij deze even een zeer inspirerende foto van de doos (maar wel met alle relevante gegevens :) )

dMxZbSy.jpg


Nadat ook de keramiek schaal was gevonden kon de bodem er eindelijk uit:

qxrISiy.jpg


Perfect fit!
kuvMnMt.jpg


Vervolgens kwam de vraag hoe hoog de rekken zouden moeten zitten. Uiteindelijk heb ik er ??n een klein stukje boven de schaal gezet en het 2e rek er c.a. 15cm boven. Hiermee hoop ik nog genoeg clearance te hebben aan de bovenzijde als het deksel erop zit, maar is het onderste rek goed bruikbaar. Daarnaast heb ik er een ProQ thermometer opgezet. Wat men vaak ziet is dat de temp sensor midden tussen de 2 grates wordt gehangen. Ik kon me echter voorstellen dat dit enigszins in de weg kon gaan zitten en heb em dus iets omhoog geplaatst om zodoende ook een betere temp indicatie te hebben voor het bovenste rek. Uiteindelijk moet er nog iets digitaals opkomen, maar dat is voor een volgende keer!

Pot met m6 bouten aan de binnenzijde voor de grates.
3ohJ5NP.jpg


Inclusief de 2 grates
pcIE0Ii.jpg


En uiteindelijk de volledige pot
jZ1hgeb.jpg


Volgende stap is het aanbrengen van een hitte bestendig verflaagje. Ik was me alleen even aan het afvragen of het niet verstandiger zou zijn de pot eerste een keer in te branden om daarmee al de eerste 'zettingen' een beetje uit de weg te hebben om te voorkomen dat de verf gaat barsten. Aan de andere kant worden de meeste mini-WSM's gewoon gespoten en daarna pas in gebruik genomen...maar ok, tis nu toch iets te warm om met spuitbussen aan de slag te gaan, dus nog even bedenken hoe ik dat ga doen!

Wederom bedankt voor het lezen! later meer!
 
Mooi projectje
 
Fase 2!

Allereerst natuurlijk het schilderen. Was eigenlijk best wel een relaxed uurtje chillen op het grasveld voor ons gebouw met om de 10 minuten er een extra laagje op zetten :) Uiteindelijk gekozen voor een grijs laagje (vanwege de grijze SJG) die iets lichter uitviel dan gehoopt, maar desalniettemin een aardig resultaat.

M9Ka3cq.jpg


Voor de geinteresseerde, deze spuitbus heb ik gebruikt: Hammerite hittebestendige lak waar specifiek BBQ's ook op het label wordt vermeld.

h8yri8O.jpg


En natuurlijk het eindresultaat :) van een kleine SJG....
VyliHZh.jpg


Naar een iets grotere Mini WSM :)
oIWpZEI.jpg


En met een beetje creatief foto's maken lijkt het net een volledige bullet :)
9XwvsD2.jpg


Komende week de maiden voyage op de camping met wat ribbetjes, een kilootje Procureur en wat oerhammetjes :)
 
Goed bezig!
 
047a917452111d30445c834ec3a95a22.jpg


Mooi gedaan!

De groeten van zijn zwarte broertje....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Gaaf!!! Ik heb ook nog zo'n kleintje staan. Wellicht goed idee om te verbouwen  :-S
 
prachtig gemaakt, mooi resultaat
 
Even een kleine update na 2 succesvolle runs (details volgen later in een ander draadje) met een kleine kritische noot m.b.t. de pot.

Hij past echt perfect...en daarmee bedoel ik dat tie in koude toestand echt perfect past. Echter het aluminium heeft een iets andere uitzettingsco?ffici?nt dan de SJ bowl. Het gevolg is dus dat ik tijdens de run de pot er met geen mogelijkheid meer eraf kreeg en hij dus een iets te goede fit had :)

De vraag is natuurlijk of dit nodig is. In mijn geval (als beginner) had ik wat moeite met het op temperatuur krijgen (te weinig briketten gebruikt als begin van de snake) waardoor ik er dus nog even wat wilde corrigeren (al doende leert men zullen we maar zeggen). Ook als je em even zou willen bijvullen zou dit geen overbodige luxe zijn.

Dus ja...hij past perfect, maar in mijn geval (SJG) zit tie tijdens de run muurvast...daar moet ik dus nog ff wat op moeten verzinnen....

Zat zelf te denken aan een soort schroef die em als een soort hefboom los 'wrikt' maar sta zeer open voor suggesties :)

 
Heb idd hetzelfde euveltje en ben ook aan het broeden op een oplossing ?
 
Zou een ring ijzerdraad van een paar mm op de roosterrand van de sj niet net voldoende zijn?
 
iquse75 zei:
Zou een ring ijzerdraad van een paar mm op de roosterrand van de sj niet net voldoende zijn?

Zou misschien werken ja...daarmee zou de pan net iets hoger liggen en minder vast zitten. Maar zon ring ben je geheid elke keer kwijt  ;)

Zat zelf ook te denken aan een kleine hoekjes rondom de pan waardoor ie er niet verder in kan zakken...
 
Vandaag weer terugreis aanvaard van camping naar balkon, dus de mini-WSM staat weer naast z'n broertje...en dat gaf gelijk al een mogelijke oplossing :)

Aangezien de grijze SJG nog netjes met z'n beugeltje dicht zat, zette ik de pot even op de zwarte SJS. Hier lag echter nog een rooster boven in en je zag gelijk aan de zijkant dat hij net ver genoeg naar boven leek te komen. Een extra roostertje zou dus mogelijk al een oplossing kunnen zijn.

De vraag is dan alleen of tie nog goed genoeg afsluit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan