BasBQ
Beef en Steak

Mini/compact kamado

 
 
 

Revers88

Pitmaster
Berichten
858
Ik ben eigenlijk op zoek naar een mini kamado voor erbij. Dit omdat ik met regelmaat iets kleins maak voor lunch en/of voor 2 personen. Daarnaast zou ik hem ook mee willen/kunnen nemen met de camper. Nu zijn er een heleboel goedkope te vinden van onder de 200 euro, maar ook de A-merken hebben een versie. Zit hier veel verschil in en zoja wat? Ik kon hier nog geen topic over vinden, dus vandaar mijn vraag. Ik heb een MB kamado, die ik voor het normale werk gebruik.. deze is echt voor erbij.

Heeft iemand advies voor mij..?
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel dat veel goedkope modellen geen hitteschild meeleveren, of zelfs niet eens hebben.
Verder zal garantie en service zeker ook een rol spelen in de prijs...
 
Heb je als eens overwogen om een WGA aan te schaffen?
 
Weet wel dat een compact/junior kamado gemiddeld nog tussen de 30-45kg weegt.
Voor de activteiten die je aanhaalt lijkt een WGA dan meer aangewezen.
 
Ik heb hier een kleine kamado staan.
Rooster 28 CM komt van webshop Lidl koste €75.
Ik gebruik die enkel nog om aardappelen te bakken in skillet.
Voor de andere bereidingen vind ik die echt te klein .
IMG_20220412_150801.jpg
 
Die hele klein van de lidl bijvoorbeeld heb ik ook en is eigenlijk amper bruikbaar.
Roosteroppervlak is gewoon te klein, 2 speklapjes en hij ligt vol.

Ik zie dat je zegt meenemen met de camper, dus draagbaar is voor jou waarschijnlijk relatief.
Je moet hem kunnen opheffen en verzetten maar veel meer waarschijnlijk ook niet.

Omdat die kleinste Auplex eigenlijk niet echt bruikbaar is heb ook een Minimax gekocht (het andere uiterste van het budget) en daar kan je echt wel mee BBQ'en voor 2.
Wij nemen hem (geregeld) mee maar dan is het in en uit de auto en gedaan. Een trektocht ga je er niet mee doen.
Het handige aan de minimax is dat je veel accessoires hebt, zoals een onderstel zodat je niet op je knieën moet BBQ'en, plate setter, tafeltjes, .... grootste nadeel is de prijs maar dat is maar 1 malig.
 
Zelf geen ervaring met de mini's, want de kleinste van KJ heeft 36cm en dat is dan wel heel goed bruikbaar. Kleiner zie ik niet meer het nut van in. Zoals er velen hier aanhalen, lijkt me een WGA een betere optie. Niet te groot, met wat tips & tricks makkelijk indirect te gebruiken en makkelijk mee op vakantie.
 
Ook ik heb eraan gedacht een extra kamado te kopen voor bij caravan.
Maar wga gekocht vanwege gewicht en toch heel veelzijdig
 
Eind vorig jaar heb ik een Patton 13" Kamado cadeau gekregen. Met flink passen en meten heb ik hier meermaals +/- 2 kg procureur op klaar gemaakt, maar ook 1 kg buikspek. Sinds ik de KJ classic 1 heb gebruik hem enkel nog als ik wat saté of wordt klaarmaak.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
 
Oke. Thanks allemaal voor jullie reacties. Nu gebruik ik mijn WGA(die ik dus al heb;)) voor dit soort klussen. Maar dacht dat een mini kamado mss nog wat leuker/beter zou zijn en een toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Maar als ik dit zo lees moet ik lekker bij mijn WGA blijven..
 
Lijkt me een goede beslissing
 
Ik heb laatst ergens een monolith icon gezien, hier kun je een plaat opleggen zodat je een soort van ofyer krijgt.

Wellicht buiten budget, maar voor in de camper lijkt me dit een ontzettend veelzijdig ding.
(Ook leuk om samen met je partner/gezin te gebruiken)
 
Ik heb laatst ergens een monolith icon gezien, hier kun je een plaat opleggen zodat je een soort van ofyer krijgt.

Wellicht buiten budget, maar voor in de camper lijkt me dit een ontzettend veelzijdig ding.
(Ook leuk om samen met je partner/gezin te gebruiken)
Die zag ik ook bij Ralph de Kok. Super leuk ding idd. Ook dat je de dome er af kan halen en hem zo op tafel kan zetten.
Helaas vind ik hem wel wat te prijzig om er zomaar bij te kopen ;)
 
Als je toch iets bijzonders voor onderweg overweegt en het mag iets kosten dan is een PK Grills PK Go een erg tof ding.
Kan waarschijnlijk niet zoveel meer dan een WGA maar wel een veel betere bouwkwaliteit en heeft goed doordachte extra mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Als je toch iets bijzonders voor onderweg overweegt en het mag iets kosten dan is een PK Grills PK Go een erg tof ding.
Kan waarschijnlijk niet zoveel meer dan een WGA maar wel een veel betere bouwkwaliteit en heeft goed doordachte extra mogelijkheden.

Is idd wel een leuk ding, maar 4 x zo duur als eens WGA. Dus kun je al 4 x een WGA kopen. Ben je ineens 20 jaar of meer verder. :D
 
Oke. Thanks allemaal voor jullie reacties. Nu gebruik ik mijn WGA(die ik dus al heb;)) voor dit soort klussen. Maar dacht dat een mini kamado mss nog wat leuker/beter zou zijn en een toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Maar als ik dit zo lees moet ik lekker bij mijn WGA blijven..

Ik zou het idd bij de WGA houden. Wellicht een mooi gietijzeren rooster erbij en een thermometer erin maken. Zo heb je dan toch weer iets nieuws om mee te spelen.
 
Ik zou inderdaad ook eerder investeren in extra accessoires in je WGA dan deze te vervangen door een mini kamado.
 
Al eens gedacht aan de Weber smokey joe? klein genoeg om gemakkelijk mee te nemen, minder gewicht dan een mini kamado, redelijk koopoppervlak, wij gebruiken hem zonder probleem tot 4 personen.
 
Heb zelf een patton kamado 16inch (33cm) grill en kan er vrij veel mee doen. Pizza gaat goed, spareribs in tweeën kan, maar ik vind de temperatuur lastig (vlees ligt docht bij de kolen en dicht bij de dome met alle warmte). Dingen met pannen en spiezen zijn minder geschikt door de afmeting.
Zou alleen niet goed weten wat de meerwaarde is als je al een grotere hebt. Zo'n PK grills of Nomad grill lijkt me wel heel tof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan