BasBQ
Beef en Steak

Mijn Weber 47 compact Kettle (aka de proeftuin)

KAYZER

Sprokkelaar
Berichten
41
Dusssss.... Zoals in mijn voorstelpost aangegeven heb ik een klein jaar geleden een WCK (weber compact kettle??) 47 gekregen. Ik wilde heel graag een weber en deze was blijkbaar in de aanbieding bij de tuinhandel. Supermooi, ik was helemaal blij en hij stond zelfs op wielen, niet meer hurken en stokjes draaien!!

Het idee van deze Q is het volgende. Ik heb hem, ben er blij mee en het is de basis Weber (naast een smokey Joe) hij is vrij uitgekleed maar ik wil hem maximaal laten draaien. Ik ga de uitdaging en en wil bewijzen dat je prima mooi spul hier kan bereiden, mits je een beetje wil modden :)

Inmiddels heel wat "runs" verder en het modden is begonnen. Overigens speciaal voor mijn verjaardag een Dremel gekregen dus de fun kan beginnen.

Na de eerste runs was mijn ergernis het volgende:

- Ik kan niet de temperatuur van mijn cook regelen zonder mijn handen te branden aan de luchttoevoer beneden

MOD: Hendel te maken voor bediening van luchttoevoer (M10 bout door de lip van de regelaar) Kosten 4 euro

- Door de geringe inhoud is de hele pit vaak te warm, indirecte warmte is lastige te krijgen

MOD: Van dik RVS een firewall gemaakt die tussen kolen en het te koken product gaat. De warmte kan alleen omhoog en indirect naar de "koude" zone. Volgens mij is de "smokenator" ofzo van hetzelfde idee. Ik heb geen zin geld ervoor te betalen.

- De deksel is wat laag (compact staat ergens voor) dus mijn BBC kan er net niet goed in als het een grote jongen is (meer dan kilo) en ik wil een spit kunnen plaatsen.
MOD: ik ga een hoogglas RVS ring walsen die mooi tussen de zwarte delen past en meteen een mogelijkheid maken voor een 230V spit (input welkom)

- Deksel zat op het draadje van mijn digitale thermometer
MOD: Gaten (2) voor pit en meat probe in de onderzijde zodat het deksel wel open kan zonder vloeken. Er gaat dan een gedeelte uit het rooster zodat ook die niet op de kabel drukt en verwijdert kan worden.

- Het as komt bij de onderburen(nog geen klachten maar voorkomen is beter dan genezen), metalen steelpan te bevestigen aan onderzijde nu nog even los. (2 euro Action)

- Geen makkelijke manier om kolen toe voegen in een slow cook de ruimte voor kolen is immer beperkt op onderrooster

MOD: Geen idee, iemand ervaring hiermee? Ik denk zelf aan een nieuw bovenrooster met een deurtje of mijn huidige rooster modden?

En op termijn: een PID controler icm met de tussenring (heb al een RX700 en koppelstukken ,liggen)

Morgen met foto's! die ga ik verkleinen en uploaden.

Wel even een disclaimer: ik zie het puur als een voorwerp dat opnieuw gekocht KAN worden mts er iets misgaat en het hele proces is ter leering voor mezelf en proof of concept. Ik zou niet snel een BGE ofzo gaan Dremelen.
 
Klinkt als een leuk klus, maar denk dat ik zelf hem zou verkopen en een 57 kettle zou kopen. Of het moet je juist om het klussen gaan.

Wat betreft je rooster en kolen toevoegen. Weber maakt al roosters die aan het einde kunnen openklappen. Dit is natuurlijk zelf ook relatief eenvoudig te maken.
 
Ik lees een hoop mod's en een hoop RVS...
Deze verkopen, de prijs die je aan RVS kwijt zou zijn er bij optellen en je komt een heel eind, bespaart een zee tijd en je behoudt je garantie :D

Vermoed dat een OTP al een stuk dichter bij je wensen komt... (ok?, slijpen, zagen en boren is part of the fun, die mis je, maar nieuwe gadgets uitpakken is ook fun)
 
Ja ach als ik het zo teruglees. Ik zou een andere kunnen kopen ja.
RVS is kostenloos, constructiebedrijf in de familie, vandaar ook het idee ontstaan. (dat maken we zelf wel)
 
Ik vind het een leuk projectje. Wel jammer dat je de Compact Kettle hebt in plaats van de Bar-B-Kettle (eveneens een instapmodel). Die is van zichzelf al hoger en daardoor beter voor indirect.
Ik zou de compact zeker niet verkopen. Die dingen gaan weg op MP voor 3 tientjes, zonde geld dus.

Lekker eraan sleutelen zoals je al in de planning had, en mocht het apparaat bevallen, over een paar jaar een OT kopen.
 
Enthousiast project, maar wel weer leuk om te volgen.
Dus kom maar op met die foto's.
 
Foto's
;)
 
nielss055 zei:
Ik zou de compact zeker niet verkopen. Die dingen gaan weg op MP voor 3 tientjes, zonde geld dus.

Heb die oude compact van mij nog voor 5 tientjes kunnen slijten op MP... En die vervolgens naar de slager gebracht
 
*Wacht nog steeds met smart op foto's...*  :blush:
 
Terug
Bovenaan Onderaan