- Berichten
- 67
Ik heb er een aantal jaren over gedaan om uiteindelijk de beslissing te nemen om een UDS te gaan bouwen. Nu is het ervan gekomen. Vooraf veel research online gedaan en het forum hier, en een aantal Amerikaanse forums van A-Z gelezen. Daar kun je je trouwens behoorlijk gek door laten maken!!! Hoe meer ik aan het lezen was hoe meer verschillen in aanpak je tegenkomt.
Een van de belangrijkste regels die je moet aanhouden als je er aan gaat beginnen is: gebruik je GBV !!! (Gezond Boeren Verstand) Het is geen NASA Insight Marslander die je gaat bouwen. Maar ok, perfectionistisch als ik ben heb ik me toch flink ingelezen.
Maar hoe dan ook, als je twijfelt over zelf bouwen? NIET MEER DOEN! Ga aan de slag, het is leuk om te doen en je houdt er een gaaf apparaat aan over waar je jaren plezier van kunt hebben, waarmee je een hoop verbaasde gezichten kunt creeren en die een hoop OOOHHHSS en AAAHHHHSS gaat opleveren als je je vrienden een superlekker Low and Slow cooked maaltijd voorzet. DOEN DUS!
Hier volgt mijn Foto en Bouwverslag van A tot Y. Ja tot Y want steeds weer krijg ik nieuwe idee?n om de UDS mee aan te passen dus ik weet niet of ik ooit aan de Z toekom en dat maakt het zo?n superapparaat
Ik vond het lastig om een complete HowTo te vinden, waar bij ik moet zeggen dat foto?s voor mij erg goed werken om dingen te visualiseren.
Daarom heb ik elke stap van het bouwen uitgebreid gefotografeerd en vind je hierbij mijn bouwverslag van mijn (zeer goed gelukte) UDS. Doe er je voordeel mee en als je vragen hebt hoor ik het wel!
Ps. Onderaan het verslag staan nog wat dingen die ik mogelijk nog ga toevoegen of die ik anders had willen doen
Ik wilde zo goedkoop mogelijk een kwalitatief goede UDS bouwen. Ik heb dan ook geprobeerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van spullen die ik thuis nog had liggen en verder om de onderdelen die ik moest kopen zo goedkoop mogelijk te houden maar wel van goede kwaliteit. Voor de spullen die ik heb moeten kopen zal ik zoveel mogelijk vermelden waar ik ze heb gekocht. En nee daar krijg ik niets voor en heb dus geen connecties met winkels maar wil jullie daarmee zoveel mogelijk info geven om zelf ook een mooie en betaalbare UDS te bouwen.
Het begon met een mooi vat dat schoon was van binnen, ik hoefde dus geen rotzooi uit te branden. Gekocht via Marktplaats in Westervoort. Ik raad je echt aan een vat met afneembaar deksel te zoeken. Dat scheelt heel veel slijp/snijwerk. Je kunt ook nog eens de aanwezige gaten in het deksel gebruiken om een uitlaatpijpje op te schroeven. Mijn vat kostte mij ?17,00
Het is een vat met plat deksel en dekselklem. Alhoewel ik het uiteindelijke resultaat met plat deksel erg mooi vond, zie je verderop waarom ik dat deksel uiteindelijk waarschijnlijk niet veel ga gebruiken
Aan de binnenkant van het deksel zit een rubber afsluitring, die moet je verwijderen. Dat gaat makkelijk met een platte schroevendraaier. Na het verwijderen blijft er nog wat lijmrest over in de dekselrand, die heb ik met wasbenzine makkelijk verwijderd.
Toen kwam mijn (gebrek aan) wiskundeknobbel om de hoek kijken haha. Ik wilde het vat in 3?n verdelen. Ik weet nu dat dat makkelijker had gekund maar ik heb het met een touw om de ton gemeten en de lengte daarvan door 3 gedeeld, Toen kwam ik uit op een omtrek van 180cm en dus moest ik om de 60cm een markering maken. Die drie punten zouden de punten worden waarop ik mijn luchtinlaten monteer.
Met behulp van een winkelhaak op de drie punten (om de 60cm) een markering gemaakt
Toen op 2 van die punten alle benodigde markeringen aangegeven. Allereerst had ik de diepte van het deksel gemarkeerd want die valt in de ton en dat is dus erg belangrijk om rekening mee te houden!!. Als je rooster te hoog zit kun je er bijna niets op kwijt. Houdt aan de onderkant ook goed rekening met de iets verhoogde bodem anders heb je kans dat je je luchtinlaat niet kunt vastzetten!!
Maar goed, de markeringen van boven naar onder:
3cm onder de rand van ton: Diepte dekselrand,
6cm daaronder: steunpunt voor eerste rooster,
16cm daaronder: steunpunt voor tweede rooster,
16cm daaronder: steunpunt voor eventueel derde rooster of heatdeflector,
1,5cm vanaf de onderkant aangegeven hoe hoog de bodem zit,
5cm daarboven de luchtinlaat.
Denk vooraf goed na over of je het platte deksel wilt gaan gebruiken of dat je (zoals ik uiteindelijk) een Weber deksel gaat gebruiken. Achteraf had ik mijn rooster zelfs nog lager moeten plaatsen als ik het platte deksel zou blijven gebruiken. Maar zoals je verderop zult zien ga ik een weber deksel gebruiken en dan is het prima.
De markeringen voor de handvatten aangegeven. Ik plaats de handvatten net iets achter de luchtinlaten daardoor kwamen ze mooi in het midden van de ton.
De boorgaten voor de luchtinlaatbuizen aangegeven, ik maak de buizen 70cm lang als ik dan de kogelkranen heb geplaats zitten ze op een mooie bedieningshoogte als je voor de uds staat. Ik gebruik 22mm koperen knelknietjes als luchtinlaat. De doorsnede van het draad daarvan is iets meer dan 27mm
Aan de voorkant maak ik nog een handig RVS ophangrekje (kapstok van de Gamma
?9 in de aanbieding). Boorgaten aangegeven op de ton
Precies achterop in het midden van de ton ook nog de steunpunten voor de roosters en de luchtinlaat afgetekend. Daar komen uiteraard geen boorgaten voor beluchtingspijpen. Als extra luchinlaat heb ik achterop een 22mm rechte koppeling geplaatst. Die ik kan afdoppen. Ik had geen idee of ik die nodig ga hebben dus ik wilde eerst aankijken of ik die luchtinlaat uberhaubt zou gaan gebruiken. Na mijn eerste TestCooks bleek dat ik hem af en toe nodig heb om wat extra zuurstof aan te voeren. Ik heb hem uiteindelijk zelfs vervangen door een duims (1?) stalen nippel omdat ik daar wel een dop voor kon krijgen en voor de koperen koppeling niet (De stalen nippel heb ik niet op de foto staan)
Toen ben ik systematisch alle gaten gaan boren en dan is het echt wel fijn als je eerst alles hebt overdacht en afgetekend. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een stappenboorsetje dat ik bij de Lidl heb gekocht voor een paar euro en dat is een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan!!! Wat zijn die dingen handig. Ik gebruik ze heel erg vaak en ze zijn ook nog eens supersterk! Ik geloof dat dat setje iets van 4 euro kostte??..Echt dit scheelt zoveel gepruts met gewone boortjes. Je maakt er supercleane gaten mee. De dikte van de gaten hangt natuurlijk af van de bouten en koppelingen die je gaat gebruiken. Voor de roosters heb ik M8 bouten gebruikt.
Het monteren van de luchtinlaten was nog even lastig. De dikte van het draad is meer dan 27mm en mijn stappenboor ging van 27 naar 28 mm. 27 was te krap om de koppeling er zonder beschadiging van de ton ton in te draaien. Dus voor 28 gekozen maar dan zit je koppeling een beetje los. Dat heb ik alsvolgt opgelost: Ik had nog wat extra koperen moeren liggen. Met een slijptol heb ik een smalle ring van een koperen moer geslepen. Die draai je zover mogelijk op het draad van de koppeling en dan steek je hem door het gaat van 28mm. Die ring zorgt er dan voor dat het iets te grote gat goed wordt afgesloten en dat je koppeling goed vast zit. Aan de binnenkant zet je hem dan vast met de koperen moer die bij het knietje hoort.
Het monteren van de roostersteunbouten. Ik heb gekozen voor DRIE steunpunten en dus NIET 4 punten per rooster. Met drie punten ligt je rooster namelijk altijd stabiel. Met 4 punten moeten ze echt exact hetzelfde zitten ander wiebelt je rooster. DRIE punten dus, is ook meer dan genoeg.
Ik heb ervoor gekozen om de bouten met de vaste kop naar binnen toe te monteren. Dan geeft die kop nog wat extra steun als je het rooster iets wilt draaien. De kop zorgt er dan nog voor dat het rooster niet zomaar van de steunen af kan glijden. Maakt het veel uit? Denk het niet haha want met de lengte van deze bouten kan het rooster er sowieso niet afglijden?.maargoed je probeert eens wat. Verder had ik met aftekenen rekening gehouden met een 3e rooster/heatplate maar die gaten had ik nog niet geboord en achteraf blijkt ook dat ik die niet ga gebruiken.
En zo komt het rooster dan mooi op zijn steunpunten te liggen. Dit 57cm rooster is van RVS met opklapbare zijkanten en die heb ik voor 24,95 via bol.com besteld. Goedkoper kon ik niet vinden en het is echt een mooie zware kwaliteit
Nu de beluchtingspijpen monteren. Ik gebruik 22mm stalen CV buis. Veel goedkoper dan koper en ik vind het mooier. Ik zet de buizen vast met 2 22m CV wandsteunen en bovenop de buis zet ik een 22mm kogelkraan. Deze onderdelen heb ik allemaal gekocht bij Toolstation.
Dit was in eerste instantie mijn achterinlaat, die heb ik later vervangen door een 1?ijzeren pijpnippel met schroefdop
Rekje en hadvatten gemonteerd
De afsluitdoppen in het deksel hebben een rubberen sluitring, die moet je niet vergeten te verwijderen. Deze openingen zijn trouwens perfect als uitlaat te gebruiken! Ik had van een eerder gebouwde rookoven nog een uitlaat liggen die ik er mooi in kon draaien. Bij een beetje metaalbedrijf kun je voor weinig een pijpnippel halen die in het grote schroefgat past. Dat werk perfect.
Nog even de stickers van het deksel verwijderd, daar was de fohn van mijn vrouw erg handig voor
Aan de binnenkant van het deksel heb ik een haak gemaakt waarmee je hemmakkelijk even aan de UDS kunt ophangen als je bij het vlees moet zijn, erg praktisch!! Ik had nog een handvat over en die heb ik toen als dekselsteun op de ton gemonteerd zodat het deksel bij het ophangen niet tegen de ton zelf hangt te schuren. Ook nog een handvat op het deksel gemaakt. Rare plek? Nee hoor door de zwaartekracht kantelt het deksel waardoor je hem met een hand in een beweging kunt ophangen
Nou, dit moest hem zo?n beetje worden, alles is nu gemonteerd en dus kan alles er nu weer af ter voorbereiding op het spuitwerk
Met een lamellenschijf heb ik alle boorgaten mooi glad gemaakt
Toen wilde ik met een dakbrander de verf van de buitenkant afbranden?..helaas liet de brander het afweten en werd het schuren Grrrrrrrr. Dat schuren heb ik met schuurschijven gedaan die je op je slijptol kunt monteren. Deze heb ik bij de Action gekocht en werken perfect. Het is een pakje van drie stuks korrel 180 en ik heb nog geen 2 schijven nodig gehad voor de hele ton. Wel een pokke-werk dus zorg voor goede mond/neuskapjes!! Er zijn ook veel mensen die de verf aan de buitenkant gewoon laten zitten, eventueel een beetje opschuren en dan overspuiten en eerlijk gezegd denk ik dat dat qua temperatuur best goed moet kunnen. Maar ik wil er in de toekomst ook in gaan grillen en dan ben ik bang dat hij te heet wordt voor de standaardlak. Vandaar dat ik hem kaal heb gemaakt en toen heb gespoten.
Na het schuren heb ik het vat grondig van binnen en buiten afgespoten met water om alle slijpsel goed te verwijderen. Toen alles flink ingespoten met Dasty ontvetter en goed nagespoeld. Daarna de ton echt goed afgedroogd en binnen nog laten nadrogen bij de verwarming om zoveel mogelijk roest te voorkomen. Want LET OP zo gauw de beschermlaag van de ton is, begint hij te roesten waar je bij staat!! Dus lekker binnen laten drogen, was mijn vrouw heel blij mee
Toen hij droog was werd het tijd om te gaan spuiten. Dus heb ik mijn nachtelijke spuitcabine ingericht
Ik heb hittebestendige verf van de action gebruikt. Ik had geen idee of het kwalitatief goed was maar ik gokte het erop. ?2,99 per bus. Bij de eerste laag dacht ik van Oeiiii dat gaat hem niet worden. Zo goed als geen dekking en een rare kleur maar na 3 lagen werd hij al veel mooier en bij de vierde laag zag hij er prima uit! Zeker nadat hij was uitgedroogd was de kleur prima! Ik vond wel dat ik in verhouding veel bussen nodig had. Ik heb 6,5 bus gebruikt voor 4 lagen. De lagen heb ik om en om horizontaal en verticaal aangebracht. Op die manier krijg je weinig vlekken want dat blijft toch lastig bij het spuiten met bussen. De lak moet 2 uur op kamertemperatuur drogen en daarna moet hij nog uitharden door hem een keer te verhitten. Dat heb ik met het inbranden van de UDS gecombineerd. De kleur was uiteindelijk mooi mat zwart, het was nog even afwachten hoe sterk deze lak blijkt te zijn maar nadat ik de UDS nu een paar keer heb gebruikt blijkt hij best tegen een stootje te kunnen. Zou ik hem de volgende keer weer gebruiken? Eerlijk gezegd niet, dan gebruik ik weer Rustoleum die ik ook voor mijn offset smoker heb gebruikt. Die kleur zwart vind ik veel mooier. Maar dat is dan ook alles.
Toen de koperen knietjes nog even zilver gespoten om het een mooi geheel met de buizen en afsluiters te maken
En toen wilde ik nog een logo op de ton spuiten, nou dat bleek toch lastiger dan ik dacht. Eerst wat uitgeprint en alles helemaal uitgesneden en de mal op de ton geplakt. De rest van de ton met plastic afgedekt en spuiten maar??.hmmmm dat ging niet helemaal goed. De koe-hoorn was niet helemaal gedekt en bij het verwijderen van de mal raakte ik de bek van de YellowFinn Tuna waardoor het ineens een YelloFinn Shark leek te zijn geworden hahahahaha. Eerst baalde ik ervan en wilde ik alles weer overspuiten maar ik heb me eroverheen gezet en voor mij staat dit ?mislukte? spuitwerk nu voor de ?U? van UDS. De rest vind ik namelijk zelf erg mooi geworden haha.
Een van de belangrijkste regels die je moet aanhouden als je er aan gaat beginnen is: gebruik je GBV !!! (Gezond Boeren Verstand) Het is geen NASA Insight Marslander die je gaat bouwen. Maar ok, perfectionistisch als ik ben heb ik me toch flink ingelezen.
Maar hoe dan ook, als je twijfelt over zelf bouwen? NIET MEER DOEN! Ga aan de slag, het is leuk om te doen en je houdt er een gaaf apparaat aan over waar je jaren plezier van kunt hebben, waarmee je een hoop verbaasde gezichten kunt creeren en die een hoop OOOHHHSS en AAAHHHHSS gaat opleveren als je je vrienden een superlekker Low and Slow cooked maaltijd voorzet. DOEN DUS!
Hier volgt mijn Foto en Bouwverslag van A tot Y. Ja tot Y want steeds weer krijg ik nieuwe idee?n om de UDS mee aan te passen dus ik weet niet of ik ooit aan de Z toekom en dat maakt het zo?n superapparaat
Ik vond het lastig om een complete HowTo te vinden, waar bij ik moet zeggen dat foto?s voor mij erg goed werken om dingen te visualiseren.
Daarom heb ik elke stap van het bouwen uitgebreid gefotografeerd en vind je hierbij mijn bouwverslag van mijn (zeer goed gelukte) UDS. Doe er je voordeel mee en als je vragen hebt hoor ik het wel!
Ps. Onderaan het verslag staan nog wat dingen die ik mogelijk nog ga toevoegen of die ik anders had willen doen
Ik wilde zo goedkoop mogelijk een kwalitatief goede UDS bouwen. Ik heb dan ook geprobeerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van spullen die ik thuis nog had liggen en verder om de onderdelen die ik moest kopen zo goedkoop mogelijk te houden maar wel van goede kwaliteit. Voor de spullen die ik heb moeten kopen zal ik zoveel mogelijk vermelden waar ik ze heb gekocht. En nee daar krijg ik niets voor en heb dus geen connecties met winkels maar wil jullie daarmee zoveel mogelijk info geven om zelf ook een mooie en betaalbare UDS te bouwen.
Het begon met een mooi vat dat schoon was van binnen, ik hoefde dus geen rotzooi uit te branden. Gekocht via Marktplaats in Westervoort. Ik raad je echt aan een vat met afneembaar deksel te zoeken. Dat scheelt heel veel slijp/snijwerk. Je kunt ook nog eens de aanwezige gaten in het deksel gebruiken om een uitlaatpijpje op te schroeven. Mijn vat kostte mij ?17,00

Het is een vat met plat deksel en dekselklem. Alhoewel ik het uiteindelijke resultaat met plat deksel erg mooi vond, zie je verderop waarom ik dat deksel uiteindelijk waarschijnlijk niet veel ga gebruiken

Aan de binnenkant van het deksel zit een rubber afsluitring, die moet je verwijderen. Dat gaat makkelijk met een platte schroevendraaier. Na het verwijderen blijft er nog wat lijmrest over in de dekselrand, die heb ik met wasbenzine makkelijk verwijderd.





Toen kwam mijn (gebrek aan) wiskundeknobbel om de hoek kijken haha. Ik wilde het vat in 3?n verdelen. Ik weet nu dat dat makkelijker had gekund maar ik heb het met een touw om de ton gemeten en de lengte daarvan door 3 gedeeld, Toen kwam ik uit op een omtrek van 180cm en dus moest ik om de 60cm een markering maken. Die drie punten zouden de punten worden waarop ik mijn luchtinlaten monteer.


Met behulp van een winkelhaak op de drie punten (om de 60cm) een markering gemaakt



Toen op 2 van die punten alle benodigde markeringen aangegeven. Allereerst had ik de diepte van het deksel gemarkeerd want die valt in de ton en dat is dus erg belangrijk om rekening mee te houden!!. Als je rooster te hoog zit kun je er bijna niets op kwijt. Houdt aan de onderkant ook goed rekening met de iets verhoogde bodem anders heb je kans dat je je luchtinlaat niet kunt vastzetten!!
Maar goed, de markeringen van boven naar onder:
3cm onder de rand van ton: Diepte dekselrand,
6cm daaronder: steunpunt voor eerste rooster,
16cm daaronder: steunpunt voor tweede rooster,
16cm daaronder: steunpunt voor eventueel derde rooster of heatdeflector,
1,5cm vanaf de onderkant aangegeven hoe hoog de bodem zit,
5cm daarboven de luchtinlaat.

Denk vooraf goed na over of je het platte deksel wilt gaan gebruiken of dat je (zoals ik uiteindelijk) een Weber deksel gaat gebruiken. Achteraf had ik mijn rooster zelfs nog lager moeten plaatsen als ik het platte deksel zou blijven gebruiken. Maar zoals je verderop zult zien ga ik een weber deksel gebruiken en dan is het prima.
De markeringen voor de handvatten aangegeven. Ik plaats de handvatten net iets achter de luchtinlaten daardoor kwamen ze mooi in het midden van de ton.


De boorgaten voor de luchtinlaatbuizen aangegeven, ik maak de buizen 70cm lang als ik dan de kogelkranen heb geplaats zitten ze op een mooie bedieningshoogte als je voor de uds staat. Ik gebruik 22mm koperen knelknietjes als luchtinlaat. De doorsnede van het draad daarvan is iets meer dan 27mm


Aan de voorkant maak ik nog een handig RVS ophangrekje (kapstok van de Gamma


Precies achterop in het midden van de ton ook nog de steunpunten voor de roosters en de luchtinlaat afgetekend. Daar komen uiteraard geen boorgaten voor beluchtingspijpen. Als extra luchinlaat heb ik achterop een 22mm rechte koppeling geplaatst. Die ik kan afdoppen. Ik had geen idee of ik die nodig ga hebben dus ik wilde eerst aankijken of ik die luchtinlaat uberhaubt zou gaan gebruiken. Na mijn eerste TestCooks bleek dat ik hem af en toe nodig heb om wat extra zuurstof aan te voeren. Ik heb hem uiteindelijk zelfs vervangen door een duims (1?) stalen nippel omdat ik daar wel een dop voor kon krijgen en voor de koperen koppeling niet (De stalen nippel heb ik niet op de foto staan)

Toen ben ik systematisch alle gaten gaan boren en dan is het echt wel fijn als je eerst alles hebt overdacht en afgetekend. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een stappenboorsetje dat ik bij de Lidl heb gekocht voor een paar euro en dat is een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan!!! Wat zijn die dingen handig. Ik gebruik ze heel erg vaak en ze zijn ook nog eens supersterk! Ik geloof dat dat setje iets van 4 euro kostte??..Echt dit scheelt zoveel gepruts met gewone boortjes. Je maakt er supercleane gaten mee. De dikte van de gaten hangt natuurlijk af van de bouten en koppelingen die je gaat gebruiken. Voor de roosters heb ik M8 bouten gebruikt.




Het monteren van de luchtinlaten was nog even lastig. De dikte van het draad is meer dan 27mm en mijn stappenboor ging van 27 naar 28 mm. 27 was te krap om de koppeling er zonder beschadiging van de ton ton in te draaien. Dus voor 28 gekozen maar dan zit je koppeling een beetje los. Dat heb ik alsvolgt opgelost: Ik had nog wat extra koperen moeren liggen. Met een slijptol heb ik een smalle ring van een koperen moer geslepen. Die draai je zover mogelijk op het draad van de koppeling en dan steek je hem door het gaat van 28mm. Die ring zorgt er dan voor dat het iets te grote gat goed wordt afgesloten en dat je koppeling goed vast zit. Aan de binnenkant zet je hem dan vast met de koperen moer die bij het knietje hoort.

Het monteren van de roostersteunbouten. Ik heb gekozen voor DRIE steunpunten en dus NIET 4 punten per rooster. Met drie punten ligt je rooster namelijk altijd stabiel. Met 4 punten moeten ze echt exact hetzelfde zitten ander wiebelt je rooster. DRIE punten dus, is ook meer dan genoeg.
Ik heb ervoor gekozen om de bouten met de vaste kop naar binnen toe te monteren. Dan geeft die kop nog wat extra steun als je het rooster iets wilt draaien. De kop zorgt er dan nog voor dat het rooster niet zomaar van de steunen af kan glijden. Maakt het veel uit? Denk het niet haha want met de lengte van deze bouten kan het rooster er sowieso niet afglijden?.maargoed je probeert eens wat. Verder had ik met aftekenen rekening gehouden met een 3e rooster/heatplate maar die gaten had ik nog niet geboord en achteraf blijkt ook dat ik die niet ga gebruiken.



En zo komt het rooster dan mooi op zijn steunpunten te liggen. Dit 57cm rooster is van RVS met opklapbare zijkanten en die heb ik voor 24,95 via bol.com besteld. Goedkoper kon ik niet vinden en het is echt een mooie zware kwaliteit

Nu de beluchtingspijpen monteren. Ik gebruik 22mm stalen CV buis. Veel goedkoper dan koper en ik vind het mooier. Ik zet de buizen vast met 2 22m CV wandsteunen en bovenop de buis zet ik een 22mm kogelkraan. Deze onderdelen heb ik allemaal gekocht bij Toolstation.



Dit was in eerste instantie mijn achterinlaat, die heb ik later vervangen door een 1?ijzeren pijpnippel met schroefdop

Rekje en hadvatten gemonteerd


De afsluitdoppen in het deksel hebben een rubberen sluitring, die moet je niet vergeten te verwijderen. Deze openingen zijn trouwens perfect als uitlaat te gebruiken! Ik had van een eerder gebouwde rookoven nog een uitlaat liggen die ik er mooi in kon draaien. Bij een beetje metaalbedrijf kun je voor weinig een pijpnippel halen die in het grote schroefgat past. Dat werk perfect.




Nog even de stickers van het deksel verwijderd, daar was de fohn van mijn vrouw erg handig voor


Aan de binnenkant van het deksel heb ik een haak gemaakt waarmee je hemmakkelijk even aan de UDS kunt ophangen als je bij het vlees moet zijn, erg praktisch!! Ik had nog een handvat over en die heb ik toen als dekselsteun op de ton gemonteerd zodat het deksel bij het ophangen niet tegen de ton zelf hangt te schuren. Ook nog een handvat op het deksel gemaakt. Rare plek? Nee hoor door de zwaartekracht kantelt het deksel waardoor je hem met een hand in een beweging kunt ophangen





Nou, dit moest hem zo?n beetje worden, alles is nu gemonteerd en dus kan alles er nu weer af ter voorbereiding op het spuitwerk

Met een lamellenschijf heb ik alle boorgaten mooi glad gemaakt

Toen wilde ik met een dakbrander de verf van de buitenkant afbranden?..helaas liet de brander het afweten en werd het schuren Grrrrrrrr. Dat schuren heb ik met schuurschijven gedaan die je op je slijptol kunt monteren. Deze heb ik bij de Action gekocht en werken perfect. Het is een pakje van drie stuks korrel 180 en ik heb nog geen 2 schijven nodig gehad voor de hele ton. Wel een pokke-werk dus zorg voor goede mond/neuskapjes!! Er zijn ook veel mensen die de verf aan de buitenkant gewoon laten zitten, eventueel een beetje opschuren en dan overspuiten en eerlijk gezegd denk ik dat dat qua temperatuur best goed moet kunnen. Maar ik wil er in de toekomst ook in gaan grillen en dan ben ik bang dat hij te heet wordt voor de standaardlak. Vandaar dat ik hem kaal heb gemaakt en toen heb gespoten.

Na het schuren heb ik het vat grondig van binnen en buiten afgespoten met water om alle slijpsel goed te verwijderen. Toen alles flink ingespoten met Dasty ontvetter en goed nagespoeld. Daarna de ton echt goed afgedroogd en binnen nog laten nadrogen bij de verwarming om zoveel mogelijk roest te voorkomen. Want LET OP zo gauw de beschermlaag van de ton is, begint hij te roesten waar je bij staat!! Dus lekker binnen laten drogen, was mijn vrouw heel blij mee


Toen hij droog was werd het tijd om te gaan spuiten. Dus heb ik mijn nachtelijke spuitcabine ingericht


Ik heb hittebestendige verf van de action gebruikt. Ik had geen idee of het kwalitatief goed was maar ik gokte het erop. ?2,99 per bus. Bij de eerste laag dacht ik van Oeiiii dat gaat hem niet worden. Zo goed als geen dekking en een rare kleur maar na 3 lagen werd hij al veel mooier en bij de vierde laag zag hij er prima uit! Zeker nadat hij was uitgedroogd was de kleur prima! Ik vond wel dat ik in verhouding veel bussen nodig had. Ik heb 6,5 bus gebruikt voor 4 lagen. De lagen heb ik om en om horizontaal en verticaal aangebracht. Op die manier krijg je weinig vlekken want dat blijft toch lastig bij het spuiten met bussen. De lak moet 2 uur op kamertemperatuur drogen en daarna moet hij nog uitharden door hem een keer te verhitten. Dat heb ik met het inbranden van de UDS gecombineerd. De kleur was uiteindelijk mooi mat zwart, het was nog even afwachten hoe sterk deze lak blijkt te zijn maar nadat ik de UDS nu een paar keer heb gebruikt blijkt hij best tegen een stootje te kunnen. Zou ik hem de volgende keer weer gebruiken? Eerlijk gezegd niet, dan gebruik ik weer Rustoleum die ik ook voor mijn offset smoker heb gebruikt. Die kleur zwart vind ik veel mooier. Maar dat is dan ook alles.

Toen de koperen knietjes nog even zilver gespoten om het een mooi geheel met de buizen en afsluiters te maken

En toen wilde ik nog een logo op de ton spuiten, nou dat bleek toch lastiger dan ik dacht. Eerst wat uitgeprint en alles helemaal uitgesneden en de mal op de ton geplakt. De rest van de ton met plastic afgedekt en spuiten maar??.hmmmm dat ging niet helemaal goed. De koe-hoorn was niet helemaal gedekt en bij het verwijderen van de mal raakte ik de bek van de YellowFinn Tuna waardoor het ineens een YelloFinn Shark leek te zijn geworden hahahahaha. Eerst baalde ik ervan en wilde ik alles weer overspuiten maar ik heb me eroverheen gezet en voor mij staat dit ?mislukte? spuitwerk nu voor de ?U? van UDS. De rest vind ik namelijk zelf erg mooi geworden haha.

