BasBQ
Beef en Steak

Mijn uitgebreide UDS Bouw en Foto verslag

Ik heb er een aantal jaren over gedaan om uiteindelijk de beslissing te nemen om een UDS te gaan bouwen. Nu is het ervan gekomen. Vooraf veel research online gedaan en het forum hier, en een aantal Amerikaanse forums van A-Z gelezen. Daar kun je je trouwens behoorlijk gek door laten maken!!! Hoe meer ik aan het lezen was hoe meer verschillen in aanpak je tegenkomt.
Een van de belangrijkste regels die je moet aanhouden als je er aan gaat beginnen is: gebruik je GBV !!! (Gezond Boeren Verstand) Het is geen NASA Insight Marslander die je gaat bouwen. Maar ok, perfectionistisch als ik ben heb ik me toch flink ingelezen.
Maar hoe dan ook, als je twijfelt over zelf bouwen? NIET MEER DOEN! Ga aan de slag, het is leuk om te doen en je houdt er een gaaf apparaat aan over waar je jaren plezier van kunt hebben, waarmee je een hoop verbaasde gezichten kunt creeren en die een hoop OOOHHHSS en AAAHHHHSS gaat opleveren als je je vrienden een superlekker Low and Slow cooked maaltijd voorzet. DOEN DUS!

Hier volgt mijn Foto en Bouwverslag van A tot Y. Ja tot Y want steeds weer krijg ik nieuwe idee?n om de UDS mee aan te passen dus ik weet niet of ik ooit aan de Z toekom en dat maakt het zo?n superapparaat
Ik vond het lastig om een complete HowTo te vinden, waar bij ik moet zeggen dat foto?s voor mij erg goed werken om dingen te visualiseren.
Daarom heb ik elke stap van het bouwen uitgebreid gefotografeerd en vind je hierbij mijn bouwverslag van mijn (zeer goed gelukte) UDS. Doe er je voordeel mee en als je vragen hebt hoor ik het wel!
Ps. Onderaan het verslag staan nog wat dingen die ik mogelijk nog ga toevoegen of die ik anders had willen doen

Ik wilde zo goedkoop mogelijk een kwalitatief goede UDS bouwen. Ik heb dan ook geprobeerd om zoveel mogelijk gebruik te maken van spullen die ik thuis nog had liggen en verder om de onderdelen die ik moest kopen zo goedkoop mogelijk te houden maar wel van goede kwaliteit. Voor de spullen die ik heb moeten kopen zal ik zoveel mogelijk vermelden waar ik ze heb gekocht. En nee daar krijg ik niets voor en heb dus geen connecties met winkels maar wil jullie daarmee zoveel mogelijk info geven om zelf ook een mooie en betaalbare UDS te bouwen.

Het begon met een mooi vat dat schoon was van binnen, ik hoefde dus geen rotzooi uit te branden. Gekocht via Marktplaats in Westervoort. Ik raad je echt aan een vat met afneembaar deksel te zoeken. Dat scheelt heel veel slijp/snijwerk. Je kunt ook nog eens de aanwezige gaten in het deksel gebruiken om een uitlaatpijpje op te schroeven. Mijn vat kostte mij ?17,00
sOziW2x.jpg


Het is een vat met plat deksel en dekselklem. Alhoewel ik het uiteindelijke resultaat met plat deksel erg mooi vond, zie je verderop waarom ik dat deksel uiteindelijk waarschijnlijk niet veel ga gebruiken
sR1xCTC.jpg


Aan de binnenkant van het deksel zit een rubber afsluitring, die moet je verwijderen. Dat gaat makkelijk met een platte schroevendraaier. Na het verwijderen blijft er nog wat lijmrest over in de dekselrand, die heb ik met wasbenzine makkelijk verwijderd.
w6a4p8e.jpg
xELvNer.jpg
NE8ZM7J.jpg
qkhxk9J.jpg
cCZkAvm.jpg


Toen kwam mijn (gebrek aan) wiskundeknobbel om de hoek kijken haha. Ik wilde het vat in 3?n verdelen. Ik weet nu dat dat makkelijker had gekund maar ik heb het met een touw om de ton gemeten en de lengte daarvan door 3 gedeeld, Toen kwam ik uit op een omtrek van 180cm en dus moest ik om de 60cm een markering maken. Die drie punten zouden de punten worden waarop ik mijn luchtinlaten monteer.
s9oOZdC.jpg
yn2tsev.jpg


Met behulp van een winkelhaak op de drie punten (om de 60cm) een markering gemaakt
0oOHbmH.jpg
Uqjx21M.jpg
3yqIx34.jpg


Toen op 2 van die punten alle benodigde markeringen aangegeven. Allereerst had ik de diepte van het deksel gemarkeerd want die valt in de ton en dat is dus erg belangrijk om rekening mee te houden!!. Als je rooster te hoog zit kun je er bijna niets op kwijt.  Houdt aan de onderkant ook goed rekening met de iets verhoogde bodem anders heb je kans dat je je luchtinlaat niet kunt vastzetten!!
Maar goed, de markeringen van boven naar onder:
3cm onder de rand van ton: Diepte dekselrand,
6cm daaronder: steunpunt voor eerste rooster,
16cm daaronder: steunpunt voor tweede rooster,
16cm daaronder: steunpunt voor eventueel derde rooster of heatdeflector,
1,5cm vanaf de onderkant aangegeven hoe hoog de bodem zit,
5cm daarboven de luchtinlaat.
zVKXQSF.jpg


Denk vooraf goed na over of je het platte deksel wilt gaan gebruiken of dat je (zoals ik uiteindelijk) een Weber deksel gaat gebruiken. Achteraf had ik mijn rooster zelfs nog lager moeten plaatsen als ik het platte deksel zou blijven gebruiken. Maar zoals je verderop zult zien ga ik een weber deksel gebruiken en dan is het prima.

De markeringen voor de handvatten aangegeven. Ik plaats de handvatten net iets achter de luchtinlaten daardoor kwamen ze mooi in het midden van de ton.
XARAo6O.jpg
ONgH6iv.jpg


De boorgaten voor de luchtinlaatbuizen aangegeven, ik maak de buizen 70cm lang als ik dan de kogelkranen heb geplaats zitten ze op een mooie bedieningshoogte als je voor de uds staat. Ik gebruik 22mm koperen knelknietjes als luchtinlaat. De doorsnede van het draad daarvan is iets meer dan 27mm
R0hlQHC.jpg
ApetYcu.jpg


Aan de voorkant maak ik nog een handig RVS ophangrekje (kapstok van de Gamma 😊  ?9 in de aanbieding). Boorgaten aangegeven op de ton
QDSsMuI.jpg


Precies achterop in het midden van de ton ook nog de steunpunten voor de roosters en de luchtinlaat afgetekend. Daar komen uiteraard geen boorgaten voor beluchtingspijpen. Als extra luchinlaat heb ik achterop een 22mm rechte koppeling geplaatst. Die ik kan afdoppen. Ik had geen idee of ik die nodig ga hebben dus ik wilde eerst aankijken of ik die luchtinlaat uberhaubt zou gaan gebruiken. Na mijn eerste TestCooks bleek dat ik hem af en toe nodig heb om wat extra zuurstof aan te voeren. Ik heb hem uiteindelijk zelfs vervangen door een duims (1?) stalen nippel omdat ik daar wel een dop voor kon krijgen en voor de koperen koppeling niet (De stalen nippel heb ik niet op de foto staan)
HyOiPi0.jpg


Toen ben ik systematisch alle gaten gaan boren en dan is het echt wel fijn als je eerst alles hebt overdacht en afgetekend. Ik heb daarbij gebruik gemaakt van een stappenboorsetje dat ik bij de Lidl heb gekocht voor een paar euro en dat is een van de beste aankopen die ik ooit heb gedaan!!! Wat zijn die dingen handig. Ik gebruik ze heel erg vaak en ze zijn ook nog eens supersterk! Ik geloof dat dat setje iets van 4 euro kostte??..Echt dit scheelt zoveel gepruts met gewone boortjes. Je maakt er supercleane gaten mee.  De dikte van de gaten hangt natuurlijk af van de bouten en koppelingen die je gaat gebruiken. Voor de roosters heb ik M8 bouten gebruikt.
OsGavzL.jpg
1QCHePZ.jpg
ndWskBI.jpg
SIx4OtE.jpg


Het monteren van de luchtinlaten was nog even lastig. De dikte van het draad is meer dan 27mm en mijn stappenboor ging van 27 naar 28 mm. 27 was te krap om de koppeling er zonder beschadiging van de ton ton in te draaien. Dus voor 28 gekozen maar dan zit je koppeling een beetje los. Dat heb ik alsvolgt opgelost: Ik had nog wat extra koperen moeren liggen. Met een slijptol heb ik een smalle ring van een koperen moer geslepen. Die draai je zover mogelijk op het draad van de koppeling en dan steek je hem door het gaat van 28mm. Die ring zorgt er dan voor dat het iets te grote gat goed wordt afgesloten en dat je koppeling goed vast zit. Aan de binnenkant zet je hem dan vast met de koperen moer die bij het knietje hoort.
7IM2a8p.jpg


Het monteren van de roostersteunbouten. Ik heb gekozen voor DRIE steunpunten en dus NIET 4 punten per rooster. Met drie punten ligt je rooster namelijk altijd stabiel. Met 4 punten moeten ze echt exact hetzelfde zitten ander wiebelt je rooster. DRIE punten dus, is ook meer dan genoeg.
Ik heb ervoor gekozen om de bouten met de vaste kop naar binnen toe te monteren. Dan geeft die kop nog wat extra steun als je het rooster iets wilt draaien. De kop zorgt er dan nog voor dat het rooster niet zomaar van de steunen af kan glijden. Maakt het veel uit? Denk het niet haha want met de lengte van deze bouten kan het rooster er sowieso niet afglijden?.maargoed je probeert eens wat. Verder had ik met aftekenen rekening gehouden met een 3e rooster/heatplate maar die gaten had ik nog niet geboord en achteraf blijkt ook dat ik die niet ga gebruiken.
fSlIK5H.jpg
1TqGf5X.jpg
vwau5HN.jpg


En zo komt het rooster dan mooi op zijn steunpunten te liggen. Dit 57cm rooster is van RVS met opklapbare zijkanten en die heb ik voor 24,95 via bol.com besteld. Goedkoper kon ik niet vinden en het is echt een mooie zware kwaliteit
tZhQ2Te.jpg


Nu de beluchtingspijpen monteren. Ik gebruik 22mm stalen CV buis. Veel goedkoper dan koper en ik vind het mooier. Ik zet de buizen vast met 2 22m CV wandsteunen en bovenop de buis zet ik een 22mm kogelkraan. Deze onderdelen heb ik allemaal gekocht bij Toolstation.
3vrCYCL.jpg
XtKZmUj.jpg
yyTaAsW.jpg


Dit was in eerste instantie mijn achterinlaat, die heb ik later vervangen door een 1?ijzeren pijpnippel met schroefdop
regIQKW.jpg


Rekje en hadvatten  gemonteerd
DMm5WyB.jpg
ZyTeM8B.jpg


De afsluitdoppen in het deksel hebben een rubberen sluitring, die moet je niet vergeten te verwijderen. Deze openingen zijn trouwens perfect als uitlaat te gebruiken! Ik had van een eerder gebouwde rookoven nog een uitlaat liggen die ik er mooi in kon draaien. Bij een beetje metaalbedrijf kun je voor weinig een pijpnippel halen die in het grote schroefgat past. Dat werk perfect.
6q5iLZH.jpg
xpUFGA0.jpg
AVZpmhi.jpg
qT0SoXg.jpg


Nog even de stickers van het deksel verwijderd, daar was de fohn van mijn vrouw erg handig voor 😉
qT0SoXg.jpg


Aan de binnenkant van het deksel heb ik een haak gemaakt waarmee je hemmakkelijk even aan de UDS kunt ophangen als je bij het vlees moet zijn, erg praktisch!! Ik had nog een handvat over en die heb ik toen als dekselsteun op de ton gemonteerd zodat het deksel bij het ophangen niet tegen de ton zelf hangt te schuren. Ook nog een handvat op het deksel gemaakt. Rare plek? Nee hoor door de zwaartekracht kantelt het deksel waardoor je hem met een hand in een beweging kunt ophangen
qT0SoXg.jpg
z3uNk0N.jpg
wVoMU3A.jpg
wVoMU3A.jpg
UCLlwtH.jpg


Nou, dit moest hem zo?n beetje worden, alles is nu gemonteerd en dus kan alles er nu weer af ter voorbereiding op het spuitwerk
bfEsnNP.jpg


Met een lamellenschijf heb ik alle boorgaten mooi glad gemaakt
hbAUGB9.jpg


Toen wilde ik met een dakbrander de verf van de buitenkant afbranden?..helaas liet de brander het afweten en werd het schuren Grrrrrrrr. Dat schuren heb ik met schuurschijven gedaan die je op je slijptol kunt monteren. Deze heb ik bij de Action gekocht en werken perfect. Het is een pakje van drie stuks korrel 180 en ik heb nog geen 2 schijven nodig gehad voor de hele ton. Wel een pokke-werk dus zorg voor goede mond/neuskapjes!! Er zijn ook veel mensen die de verf aan de buitenkant gewoon laten zitten, eventueel een beetje opschuren en dan overspuiten en eerlijk gezegd denk ik dat dat qua temperatuur best goed moet kunnen. Maar ik wil er in de toekomst ook in gaan grillen en dan ben ik bang dat hij te heet wordt voor de standaardlak. Vandaar dat ik hem kaal heb gemaakt en toen heb gespoten.
2FFMtdY.jpg


Na het schuren heb ik het vat grondig van binnen en buiten afgespoten met water om alle slijpsel goed te verwijderen. Toen alles flink ingespoten met Dasty ontvetter en goed nagespoeld. Daarna de ton echt goed afgedroogd en binnen nog laten nadrogen bij de verwarming om zoveel mogelijk roest te voorkomen. Want LET OP zo gauw de beschermlaag van de ton is, begint hij te roesten waar je bij staat!! Dus lekker binnen laten drogen, was mijn vrouw heel blij mee 😉
jPMTrz2.jpg


Toen hij droog was werd het tijd om te gaan spuiten. Dus heb ik mijn nachtelijke spuitcabine ingericht 😊
8voViwG.jpg


Ik heb hittebestendige verf van de action gebruikt. Ik had geen idee of het kwalitatief goed was maar ik gokte het erop. ?2,99 per bus. Bij de eerste laag dacht ik van Oeiiii dat gaat hem niet worden. Zo goed als geen dekking en een rare kleur maar na 3 lagen werd hij al veel mooier en bij de vierde laag zag hij er prima uit! Zeker nadat hij was uitgedroogd was de kleur prima! Ik vond wel dat ik in verhouding veel bussen nodig had. Ik heb 6,5 bus gebruikt voor 4 lagen. De lagen heb ik om en om horizontaal en verticaal aangebracht. Op die manier krijg je weinig vlekken want dat blijft toch lastig bij het spuiten met bussen. De lak moet 2 uur op kamertemperatuur drogen en daarna moet hij nog uitharden door hem een keer te verhitten. Dat heb ik met het inbranden van de UDS gecombineerd. De kleur was uiteindelijk mooi mat zwart, het was nog even afwachten hoe sterk deze lak blijkt te zijn maar nadat ik de UDS nu een paar keer heb gebruikt blijkt hij best tegen een stootje te kunnen. Zou ik hem de volgende keer weer gebruiken? Eerlijk gezegd niet, dan gebruik ik weer Rustoleum die ik ook voor mijn offset smoker heb gebruikt. Die kleur zwart vind ik veel mooier. Maar dat is dan ook alles.
ZTkeLXd.jpg


Toen de koperen knietjes nog even zilver gespoten om het een mooi geheel met de buizen en afsluiters te maken
I54JxlH.jpg


En toen wilde ik nog een logo op de ton spuiten, nou dat bleek toch lastiger dan ik dacht. Eerst wat uitgeprint en alles helemaal uitgesneden en de mal op de ton geplakt. De rest van de ton met plastic afgedekt en spuiten maar??.hmmmm dat ging niet helemaal goed. De koe-hoorn was niet helemaal gedekt en bij het verwijderen van de mal raakte ik de bek van  de YellowFinn Tuna waardoor het ineens een YelloFinn Shark leek te zijn geworden hahahahaha. Eerst baalde ik ervan en wilde ik alles weer overspuiten maar ik heb me eroverheen gezet en voor mij staat dit ?mislukte? spuitwerk nu voor de ?U? van UDS. De rest vind ik namelijk zelf erg mooi geworden haha.
sg0fEgN.jpg
jpdDqXO.jpg

 
Deel 2

Maargoed, de UDS is nu helemaal klaar en toen ik hem zo zag was ik toch erg blij met het resultaat!!!
8epZaDs.jpg
6ZPOvi7.jpg
NB97BJE.jpg
KzrCgKb.jpg



Als laatste moest ik nog een kolenmand maken. Ik heb gekozen voor een vierkante versie omdat ik geen rooster meer had liggen en nog wel genoeg strekmetaal om daarmee een mandje in elkaar te knutselen. En  het is voor mijn gevoel veel makkelijker om een vierkante mand te maken dan een ronden en in functionaliteit maakt het echt niets uit. Dus mandje inelkaar gevouwen/gelast, hengseltje gemaakt, 3 pootjes eronder gemonteerd en klaarrrrrr
ZsNUQC9.jpg
NMAZ2J6.jpg
EtXn2bR.jpg
EtXn2bR.jpg
R2nqekN.jpg
ZZMuwtM.jpg


Toen kwam ik op het idee om een ingang voor mijn thermometer probes te maken zonder dat de draden tussen het deksel zouden komen. Ik heb daarvoor een stuk zwart siliconen bakvorm verknipt en dat tussen twee grote carrosserieringen ingeklemd en die weer op de UDS gemonteerd (wel eerst een gat boren h? 😊 ) Dat werk perfect! Daar kan ik al mijn sensoren doorheen voeren zonder dat er enige lekkage optreedt
FCVlPUs.jpg


Toen kwam het moment van inbranden??eindelijk zou de fik erin gaan en ik was erg benieuwd of dit nou inderdaad zo geweldig zou werken zo?n UDS?..Dus de binnenkant ingesmeerd met Crisco wat ik bij de lokale toko gekocht heb voor 4 euro. Kolenmand erin en kokosbriketten van de Sligro erin (die me trouwens erg bekend voorkwamen 😉
nQAh88U.jpg
B1ldZhT.jpg
DbiPjOe.jpg
4YhCcpY.jpg


Volle starter aangestoken om snel flink wat temperatuur te kunnen maken en toen alle luchtinlaten vol open en eens kijken wat hij zou gaan doen?..Met alles vol open kwam ik makkelijk aan de 180 graden?.ik heb hem niet eens volledig laten oplopen maar dat vond ik een mooie temp om de binnenkant in te branden en de verf aan de buitenkant te laten uitharden.
OPX1FoE.jpg
OPX1FoE.jpg


Om een extra lekkere vetlaag aan de binnenkant te krijgen had ik een ?Fatty? gemaakt van varkensgehakt en Verstegen gehaktkruiden en aan de buitenkant een selfmade rub. T?en kwam ik er dus achter dat mijn bovenste rooster eigenlijk iets te hoog zat voor het platte deksel want mijn Fatty werd een Flatty!! Leek mijn geen goed idee om hem tussen het deksel ingeklemd te laten zitten dus er weer uitgehaald en opgedeeld in 2 stukken zodat ze wel onder het deksel zouden passen. Daarbij bleef er niet veel van het vlees over want de buitenkant was al aan het garen gegaan. Ja!, ik had ook het rooster kunnen laten zakken😊 maar ik wist nog niet hoe dat zou uitpakken met de temperatuur vandaar??Die ?Flatties? zagen er uiteindelijk best goed uit en waren ook prima broodbeleg!! (Nou ja?..door de redelijk hoge inbrandtemperatuur waren ze enigszins droog geworden?.maar wel lekker van smaak)
0nzUndr.jpg
h7jJyfU.jpg


Tijdens het bouwen kreeg ik ook weer allerlei idee?n en een daarvan was een tafeltje. Dus die heb ik gemaakt van een beuken broodplank van de Action die ik gemonteerd heb op een metalen wandrekje van de Action dat als draagframe fungeert. Ik heb van twee m6 boutjes de kop omgeslagen met en hamer en die in de ton gemonteerd. Die fungeren als haakjes waar ik het tafeltje aan kan hangen en weer makkelijk los kan nemen. Werkt perfect! 2 laagjes transparante beits van de action erover ter bescherming en klaar is het tafeltje. Erg handig om mijn thermometer op te zetten en laten om er mijn controller onder te hangen???..
KqTDMId.jpg
JBMXYQq.jpg
8YKObeQ.jpg
GBMa5pt.jpg


Tijdens de bouw heb ik marktplaats een beetje lopen afzoeken naar een betaalbare weber van 57cm of een los deksel. Het losse deksel van een 57cm weber heb ik uiteindelijk gevonden. Ik had gehoopt dat hij strakker zou passen maar hij was zelfs wat wijder dan mijn ton. Ik heb daarom een randje hittebestendig vilt in de dekselrand geplakt en toen paste hij perfect. Dit deksel zorgt ervoor dat ik meer dan genoeg ruimte heb vanaf mijn bovenste rooster (ookal vind ik het platte deksel mooier staan?)
CiBw1kS.jpg
U3SJAPJ.jpg


Tijdens een van de eerste sessies op mijn UDS heb ik kipfilets gerookt en ik merkte dat er toch flink wat temperatuurverschil was tussen het midden en de randen van het rooster. Daarom toch maar een heatdeflector gemaakt. Ik heb daarvoor een pizzapan van de action gebruikt en daar twee staafjes onder gebonden zodat ik hem stevig op mijn kolenmand kon leggen wat ik nog wil proberen is om daar houtchips op te leggen om wat specifieke rook te cre?ren als ik dat wil. Als ik de houtchips nu in mijn kolenmand gooi verbranden ze namelijk te snel.
qE3IyV4.jpg
lykgI1G.jpg
U3SJAPJ.jpg


Omdat ik in de toekomst ook vis in mijn UDS hangend wil kunnen roken (makreel, forel etc?) heb ik nog even snel een metalen ring met wat speten in elkaar geknutseld die ik i.p.v. mijn rooster kan plaatsen en daar kan ik dan de vissen aan hangen. Hij is niet zo mooi maar wel effectief haha
cN0CZz5.jpg


Nou dit was het (misschien ?rg uitgebreide) verslag van mijn bouwproject van A tot Y. Ik hoop dat je er wat aan hebt en als je vragen/opmerkingen hebt, stel ze!
Veel slow cooking plezier gewenst, ik weet zeker dat ik dat ga beleven met deze mooie UDS

Mogelijke aanpassingen die nog gaan komen of dingen die ik achteraf niet/anders zou hebben gedaan:
Ik had bij de bouw rekening gehouden met 3 roosters maar die ga ik nooit gebruiken. De gaten voor het 3e rooster had ik al niet geboord en ik denk zelf dat ik een 2e rooster niet eens ga gebruiken.
Voor meer flexibiliteit wil ik misschien nog eens rails met plankdragers monteren i.p.v. de huidige steunbouten maar dit heeft zeker geen prioriteit
Uitlaatpijp: Als je het platte deksel gaat gebruiken dan kun je bij een metaal handel voor een paar euro een pijpnippel halen die je zo in het grote gat van de deksel kunt schroeven. Neem dan niet een te lange uitlaat want daarin koelt de lucht te snel af en dan krijg je condens wat dan weer in de pijp naar beneden loopt en dat wil je niet op je kostbare vlees krijgen!! De pijp die ik had werkte prima in mijn vorige rookoven (heter gestookt) maar in mijn UDS was het niet handig.

Ik wil deze UDS zo veelzijdig mogelijk maken en mijn plannen voor de toekomst zijn:
Een lage kolenbak die ik hoog in de UDS kan plaatsen zodat ik er ook direct op kan barbecue?n. Als ik die heb wil ik ook wil ik nog uitproberen of ik daarmee genoeg hitte kan cre?ren om er ook pizza?s mee te bakken. Daarvoor wil ik dan ooit een pizzaring maken.
Ook denk ik er nog over om onder een deurtje te maken zodat ik een gasbrander kan plaatsen ipv de kolenmand voor als ik vis wil roken. Ja gas, ik weet dat dat vloeken is dus voorlopig denk ik er alleen nog maar over?meer niet 😊

Boodschappenlijst van de spullen die ik heb moeten kopen, alles wat ik verder niet vermeld had ik zelf nog liggen:
Marktplaats
Vat
Toolstation.nl
Handvatten,
m8 RVS bouten als roostersteunen
22mm cv leiding staal,
Wandsteunen CV 22mm
22mm Kogelkranen
Bol.com
RVS rooster 57cm
Gamma
RVS kapstokje als ophangrekje
De Action
Hittebestendige verf zwart 7x en zilver 1x
Slijpschijven voor slijptol. Ze hebben 2 varianten. De wat hardere en een soort vilt achtige. Ik heb de hardere gebruikt en deze werken perfect.
Broodplank beuken onbehandeld
Wandanger als draagfram voor het tafeltje
Pizzapan met gaten erin als heatdeflector
De Wibra:
Dasty Ontvetter
Metalen dienblad waarvan ik een as-opvangschaal heb gemaakt (hier had ik geen fotos van)
 
Mooi uitgebreid verslag! En je hebt hem nog heel erg luxe gebouwd t.o.v. de allereerste UDSsen. Knietje in het gat als schoorsteentje, 1 rooster bovenin en geen deflector :)
 
Goed bezig, veel plezier!
 
Zeer uitgebreid en interessant bouwverslag.
Hier gaan een hoop aspirant UDS bouwers handige info uit halen.

Bedankt voor het delen.
 
't is een hele nette UDS geworden en een mooie verslaggeving van het werk wat je er aan gedaan hebt, keurig.
Ga je vast veel plezier mee beleven, we zijn nieuwsgierig naar je resultaten.
Veel plezier daar mee en eet smakelijk alvast. ;)
 
Heel mooie UDS. En een heel mooi verslag.
Bij mij kriebelt het ook steeds om een UDS te gaan maken. Lijkt me een heel leuk klusje. En dan zeker icm een PID controller.
 
Bram zei:
Heel mooie UDS. En een heel mooi verslag.
Bij mij kriebelt het ook steeds om een UDS te gaan maken. Lijkt me een heel leuk klusje. En dan zeker icm een PID controller.

Dankjewel allemaal!
Ja, ik ben er ook erg tevreden over. De CAC is inderdaad ook mijn volgende project. Ik zit nu met smart te wachten op alle onderdelen van mijn vriend Ali uit China hahah

Ondertussen ben ik een 50cm doorsnede laag kolenrooster aan het bouwen die ik hoog in mijn UDS wil kunnen plaatsen zodat ik er ook rechtstreeks/indirect op kan bbq'en icm mijn Weber deksel. Ik zal er wat foto's van plaatsen als hij morgen klaar is.

Daarna ben ik een plannetje aan het uitwerken om een opzetstuk van een kwart vat te maken met 2 pizzastenen om in combinatie met het nieuwe kolenrooster ook lekkere pizza's te gaan bakken. Dat doe ik nu in de firebox van mijn offset en ik denk dat ook dat gaat werken........to be continued dus....

Ennnnn......voor morgen staan er mijn eerste 2 BeerCan Chickens op de planning....hoef me voorlopig dus niet te vervelen
 
Bedankt voor je uitgebreide verslag! Die ga ik gebruiken als basis om mijn UDS te bouwen.
 
Carl zei:
Bedankt voor je uitgebreide verslag! Die ga ik gebruiken als basis om mijn UDS te bouwen.

Top! Veel succes en plezier met bouwen, ben benieuwd naar het resultaat!  Ik wordt nog steeds blijer dat ik hem gebouwd heb.... superding!
 
prachtig verslag. ik heb laatst ook mijn UDS in elkaar gezet, mijn "oude" van vorig jaar heeft wat te lang buiten gestaan.
de nieuwe heb ik gemaakt van een 200L drum met rechte zijden, een stuk dikker metaal waardoor het maken van openingen wat lastiger was, met mijn dremel kwam ik er niet doorheen.
ik heb voor de nieuwe je idee voor de temperatuur probes geleend, en dit werkt perfect! hartelijk dank voor het goede idee.

doordat ik heel enthousiast aan de bouw begonnen ben helaas geen bouwverslag gemaakt. ik heb wel een scharnier geplaatst op het deksel en een grote luchtinlaat in plaats van de 22mm afsluiters.
ik had het geluk dat een vriend net aan de bouw van zijn UDS was begonnen toen hij via een veilingsite een braai op de kop kon tikken... ik heb dus voor een vriendenprijs zijn spullen kunnen overkopen. en de wielen, roosters en kolenmand van mijn oude beestje herbruikt.

veel plezier met je UDS, gaat je heel wat lekkere maaltijden opleveren!!
 
Top je hebt mij met je post weer enthousiast gemaakt om mijn stilstaande project vorm te geven van A naar B.

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk

 
Deco zei:
Top je hebt mij met je post weer enthousiast gemaakt om mijn stilstaande project vorm te geven van A naar B.

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk

Ga ervoor!!!  Ik heb er zoveel lol van!!! en mijn familie en vrienden ook :D
 
 
 

ejdb

Vuurmaker
Berichten
67
**** IK GA MIJN UDS VERKOPEN!****

Na ongelofelijk veel lol te hebben gehad van mijn uds en de losse pizzamodule heb ik toch besloten om hem te gaan verkopen. Ik heb ondertussen te veel rookovens en bbq's

Ik heb hem net helemaal opnieuw met 4 lagen hittebestendige lak gespoten dus hij is weer als nieuw!

Interesse? Stuur me een pb, of kijk in de verkoophoek op dit forum of bekijk hem op marktplaats
 
Terug
Bovenaan Onderaan