BasBQ
Beef en Steak

mijn nieuwe smoker

patrick1976

Vuurmaker
Berichten
64
Vandaag eindelijk, ( na lang zeuren  ;) ),  m'n nieuwe  smoker bbq mogen kopen van m'n vrouwtje lief,  :D .
de Rosle smoker  F150.
Haar voorwaarde was wel dat ik eerst mn weber 57 moest verkopen, want 2 bbq's is een beetje overkill, zei ze.
Geen probleem, gister de weber verkocht, en vandaag maar meteen, samen met de vrouw  m'n nieuwe smoker gehaald.
Ik hoop dat ik hier net zo veel plezier van ga hebben als van de weber 57.  :p







 
wouw hee, die glimt nog mooi, maar wel jammer dat je de 57 verkocht hebt, daar maak je nl heel andere dingen op die je op de smoker niet kan maken. Maar heel veel plezier er mee
 
Mooie smoker! En Leo +1 binnenkort heb je er weer een bbq bij hoor :)
 
Ik kan de smoker ook ombouwen naar een kogel bbq door er 1 segment af te halen, en vervolgens het stuk met de deksel op het onderste gedeelte te zetten, of de 2 segmenten / tussenringen, er af te halen, en het deksel simpel op het onderste deel te bevestigen , zo heb ik de voordelen van een smoker, maar ook die van een gewone kogel bbq net als de weber, en kan ik de  andere dingen die ik normaal op de weber deed maken, ook op deze maken. 2 vliegen in 1 klap. Maar idd wel jammer van de weber, maar ja, soms moet je keuzes maken, 😉
 
Puik apparaat Patrick, ik had tot voor kort nooit van dit merk gehoord (zullen er nog wel een berg zijn) maar de veelzijdigheid die jij net schetste staat me wel aan. Was de aankoop helemaal compleet, hoes, haken etc?

Ik wens je iig veel plezier en fijne sessies met deze Q, we gaan ongetwijfeld een hoop mooie dingen van jou op dit forum zien ?



Gr. Mike
 
Hoi mike,
Alles was compleet bij de aankoop, op de hoes na, die heb ik er los bij gekocht, maar dat vond ik niet erg,
Bij mn weber had ik ook een hoes los bij moeten kopen. En het is tenslotte ten behoud van de q, ook al staat deze onder onze terras overkapping.
En nog een mooie optie die ik was vergeten te melden is de grote 7 liter waterbak en een omkeerbaar kolen/briketten rooster, met de mogenlijkheid om direct of indirect te kunnen bbqen, dit is een soort mand waar de briketten in gaan voor indirect, en als je deze omdraait dan heb je een verhoging  in het midden, met een rand er rond omheen om directe hitte te kunnen geven, voor te kunnen braden, dus ik kan roken, grillen en braden. Alleen moet ik nog wel ondervinden hoe of dit werkt, aangezien ik alleen nog maar met de weber 57 heb gewerkt.
En ik hoop idd, dat ik nog veel mooie en vooral lekkere creaties mag gaan tonen op het forum. 😀
 
Mooi hoor, snel vies maken ;)
 
SilverFox zei:
Mooi hoor, snel vies maken ;)
+1

Bedankt voor je toelichting Patrick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi ding!! Idd jammer dat de weber eerst wegmoest. Maar de vrouwen moeten het ook leuk blijven vinden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Deze kende ik ook niet, maar hij ziet er mooi een netjes afgewerkt uit op de foto's.
Gefeliciteerd ermee.

Een collega is ook op zoek naar zoiets, dus ik hou je ff in de gaten hier op het forum ;)
 
Zeker mooi ding, ik ben blij dat ik net een smokey mountain heb aangeschaft. Als mijn vrouw dit had gezien had ik ook misschien mn weber kettle weg moeten doen :D
 
patrick1976 zei:
Vandaag eindelijk, ( na lang zeuren  ;) ),  m'n nieuwe  smoker bbq mogen kopen van m'n vrouwtje lief,  :D .
de Rosle smoker  F150.
Haar voorwaarde was wel dat ik eerst mn weber 57 moest verkopen, want 2 bbq's is een beetje overkill, zei ze.

Dit klinkt als een hele slechte sitcom maar de smoker ziet er top uit! Rosle is een kwaliteitsmerk.
 
Mooi ding!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Veel plezier met die Rosle F50 smoker, is echt een top apparaat. Volgens een aantal Duitsers qua kwaliteit zelfs beter dan een Weber. Ik ben momenteel bezig met een 2e hands Rosle en hoop hem ook heel snel in mijn achtertuin te mogen begroeten.

Volgens info op de duitse site kan je vuurkorf inderdaad op 2 manieren gebruiken, als "kuil" voor het bbq-en en als "heuvel" zodat je er een mooi briketten ring omheen kan leggen. Bij die laatste is het overigens lastig om de temp constant te houden, de meeste gebruiken hem met de kuil.
Zodra mijn Rosle binnen is ga ik hem meteen modificeren door een aantal klemmen te monteren zodat ik de ringen aan elkaar kan koppelen. OOk monteer ik dan meteen een paar handgrepen aan de ringen.

Nogmaals veel plezier met je smoker/bbq

Ik heb sinds vandaag ook een Rosle F50 smoker, 2e hands maar nog helemaal nieuw in de doos. Morgen op m'n gemak in elkaar zetten.






 
Gefeliciteerd McPeet, altijd leuk zo'n speeltje


Gr. Mike
 
Gefeliciteerd met je prachtige aankoop. 👍
Ik,hoop dat je er net zo veel plezier van mag hebben al ik.
En ik ben wel heel benieuwd naar je modificatie's , van de klemmen e.d.
De enige verandering ( modificatie ) die ik heb gedaan, is het het inpakken van de waterschaal
Met aluminium folie, en daar weer een met aluminiumfolie ingepakte aardewerk schaal ingedaan, en afgedekt met een laag aluminiumfolie, zoals noskos, beschrijft op z'n site ( blog ).
Niet voor de temepatuur controle, die is gewoon perfect, maar als hitteschilt, i.p.v water.

http://www.bbq-nl.com/2008/07/wsm-waterpan-aanpassing.html

De reden dat ik dat heb gedaan, is dat ik heb ondervonden, dat het verdampte water bij deze smoker
Behoorlijk veel condens geeft aan de binnenkant van het deksel, en dan vervolgens via de zijkanten, ( lees buitenkant ) , weer naar beneden loopt, met  als gevolg , een hoop vettige troep aan de buitenkant van de smoker, en ook op de stoep.
Ik ben benieuwd of dat bij die van jou ook het geval zal zijn.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem met condensvocht. Ga jouw modificatie ook maar eens bekijken.
Gisteren voor de smoker gebruikt voor een Iberico nek, langzaam gegaard op 90 gr tot een kern van 62 gr (et heerlijk stuk kersenhout) Daarna mijn gasser aangestoken en ondertussen plakken gesneden van de nek. Op de gasser voorzien van strepen. Was zeer smakelijk.

Ik heb wel moeite om de smoker op temperatuur te krijgen. Kwam in eerste instantie niet boven de 60 graden terwijl alles openstond. Volgende keer maar meer briketten toevoegen en goed opstoken. Ben tot nu superblij met die Rosle.

Modificatie met klemmen weet ik nog niet of ik die gaat uitvoeren. Ik ben namelijk zeer tevreden zoals de ringen op elkaar aansluiten, ik dat dat daar veel meer rook zou ontsnappen. Wordt vervolgd......
 
Ik ga je vervolg zeker volgen.
Opstoken naar 100 graden en ook daar houden, was bij mij igg geen probleem.
Gewoon 3/4 starter vol met kokosbriketten in de bak, na ruim 5 uur was ie nog steeds rond 90 tot 100 gr c.
En je ibericonek, mjam mjam, klinkt heerlijk,  het water loopt me in de mond. Miss foto's ervan ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan