BasBQ
Beef en Steak

Mijn mini WSM

C

Chompie

Gast
Een tijdje terug kwam ik dit projectje tegen op het wereldwijde web:

http://bbqbros.net/how-to-build-a-mini-weber-smokey-mountain/

Ik had nog een Smokey Joe in de schuur staan die eigenlijk alleen mee op vakantie gaat om op de camping diens te doen. Dus ik dacht: daar kan ik dus nog wat mee !
Gezocht of ik de benodigde pan ook in NL kon vinden, maar dat schoot niet op dus toch maar besteld op Amazon: de Vasconia 32 qt steamer.

Enkele weken later werd die bezorgd, en wat denk je ? Past precies. :

31063IMG_0433.JPG


De pan blijkt van een Spaans merk te zijn, dus ik vraag me af of ik hem toch niet dichter bij huis had kunnen halen, maar goed het begin is er.

Vandaag weer tijd gehad om wat extra onderdelen te halen bij het tuincentrum:

- terra cotta schaal (31 cm.)
- extra weber rooster (37cm)
- wat bouten en moeren werk

Ik heb ergens gelezen dat de boutjes waarop de terracotta schaal ligt wat door kunnen zakken vanwege het lichte materiaal van de pan.
Daarom heb ik een andere constructie bedacht. 4 boutjes door de bodem die als pootjes voor de schaal kunnen dienen. Dus begonnen met vier gaten in de bodem:

77911IMG_0435.JPG

72003IMG_0437.JPG


De rest van de bodem wordt geperforeerd met een gaten zaag, daarover later meer
 
Dat ziet er veel belovend uit, zelf heb ik de mazzel dat ik al een mini WSM heb ;D.
 
Ken deze ook al, maar alleen van zien, leuk om het nu "Live" te volgen !
 
Leuk project! Ik heb die van Harry Soo (Slap Yo' Daddy) mogen bekijken op de Jack. Bij hem was de bodem eruit, op een randje na en iets hoger in de pan zat dan een soort hitteschild. Is dat hoe jij hem ook gaat maken?
 
Leuk project man! Blijf het volgen
 
ziet er mooi uit op het filmpje, ben benieuwd of het jou ook lukt. Heb er alle vertrouwen in.
 
leuk project, ga ik in de gaten houden
 
Er komt een terracotta schaal in, die moet als hitteschild dienen. De bodem wordt er inderdaad vaak helemaal uitgezaagd, maar dat kan ik altijd nog doen. Ik ga het eerst met gaten in de bodem proberen.
 
Afgelopen weekend weer verder gegaan met mijn projectje. Bodem geperforeerd met de gatenzaag. Er kunnen nog meer gaten bij, maar eerst eens kijken of de temperatuur zo ook goed blijft.

92694IMG_0438.JPG

75578IMG_0449.JPG


Boutjes door de bodem voor het hitteschild

54044IMG_0452.JPG


hitteschild er op gelegd:

31784IMG_0453.JPG


In de pan zit een rand waar normaal gesproken een stoomplaat op ligt. Daar part precies het rooster van een smokey joe op. Dit ligt dan net boven het hitteschild

En toen kon ik het toch niet laten om hem alsvast uit te proberen, De beenham was in de aanbieding deze week dus die er op

96534IMG_0454.JPG


Ik heb nog geen thermometer in de ketel zitten, dus ik kon niet zien hoe warm die precies werd. Maar het beenhammetje was na 2 uur op een kerntemperatuur van 57 graden, en dat bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt. Dan lijkt het me qua temperatuur wel snor te zitten.


Volgende stappen worden:

  • 2e rooster erin
  • mooie thermometer opscharrelen
  • verfen met hittebestendige verf
 
Hij is leuk hoor :)
 
Mooi gedaan weer ziet er best geinig uit
 
Ik vind hem gaaf geworden, ben benieuwd hoe hij eruit komt zien als je hem compleet hebt.

Maar dit soort ketels zijn toch ook te koop bij de Makro? Ik heb er nooit specifiek naar gekeken
maar heb wel eens in mijn ooghoeken zoiets daar zien staan. Weet iemand dat?
 
Ik vind hem super  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan