BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste worst

Ik ga de inhoud wat minder fijn malen. Zien of het dan beter gaat. Maar het resultaat is, buiten de kruiding, zeker in orde, hoor.
 
Ik wissel wat af, soms door de plaat van 8 soms door de plaat van 5, iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.

Voor de volgende keer kan je ook eens proberen een schimmel te enten, dit gaat een extra beschermlaagje geven en ik vind het stiekem ook wel cool het zelf te doen :) .
 
Gefeliciteerd met je eerste worstjes, zien er goed uit.

Zag dat je salvianda (nitriet&nitraat) hebt gebruikt maar dit is voor dit soort dunne worstjes niet nodig, je kunt hier gewoon colorozo voor gebruiken.
salvianda gebruik je vooral bij dikkere worsten die een langere droogtijd van maanden nodig hebben. Dan wordt het nitraat in nitriet omgezet in de loop van de tijd.
Worstjes in varkensdarm hebben een droogtijd van 2 a 3 weken en voor die tijd is alleen nitriet voldoende.
Kwaad kan het niet, je gaat er niet dood aan maar je hebt wel kans dat je het gaat proeven.

De droogtijd heeft weinig met de dikte van het gemalen vlees te maken, meer met de luchtstroming in je droogruimte.
Hoe je droging is verlopen zie je vaak in de doorsnede van de worst, helaas heb je daar geen foto van geplaatst.

Dat je simpel bent begonnen is goed, je kunt dan goed bijsturen naar wat je lekker vindt en dan verder experimenteren.
Veel kopen het boek en beginnen met ingewikkelde recepten en moeten vervolgens alles weggooien omdat ze niet begrijpen hoe het droogproces werkten dan is de lol er snel af.
Een simpel venkel of peperworstje bij een biertje is toch helemaal goed?
 
Bedankt voor de tips. Ik dacht eerst ook dat de worst was dichtgeslagen, maar vanbinnen was ze mooi egaal gedroogd.

Ik weet nu inderdaad hoe het werkt, dus kan ik beetje bij beetje bijsturen en andere smaken proberen. Maar de eenvoudige smaken zijn soms nog het best.
 
Terug
Bovenaan Onderaan