BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste UDS...

smoking_eel

Tondelzoeker
Berichten
7
Bij deze de start van mijn thread waarin ik de bouw van mijn eerste UDS wil bijhouden en wil delen met jullie.
Daarbij hopend op jullie ervaring en tips gedurende het project :)

Al redelijk wat gelezen in de zeer informatieve en behulpzame threads maar uiteraard altijd nog een boel vragen.

Ik wil dus graag een UDS maken waarin ik naast vlees ook paling wil proberen te roken.

Mijn eerste vragen :)

1. In de vaten hebben sjorkettingen gezeten. Buitenkant is zwart en binnenkant was een beetje viezig (stoffig en lichte roest) en wat rozeachtig aanslag (ik denk, maar zeker weten doe ik het niet, een soort anti-corrosie vet). Ik heb 1 vat geschuurd binnen en buiten en met de onkruidbrander ietwat uitgebrand. (zie foto's die volgen hieronder). Wat is jullie mening? Is dit voldoende veilig zo of nog 1 keer heel goed in de fik steken?

2. Als ik paling wil roken is het dan handig om een vuurlaatje onderin te maken? Dus naast een kolenmand (die dan misschien iets daarboven op een rooster geplaats zou kunnen worden en die ik eruit haal als ik paling ga roken)

3. Voor de buitenkant heb ik hittebestendige verf (spuitbus) van Action maar wil eigenlijk de buitenkant nog even wat gladder hebben (anders zie je volgens mij die schuursporen zo) Ik heb 1 rand daarna even met excentrische schuurmachine gedaan en daar werd het wel iets beter van. Is er iets wat ik erop moet smeren voordat ik ga spuiten met die hittebestendige verf of gewoon gelijk beginnen daarmee?


uds1.jpeg


uds2.jpeg


uds7.jpeg


uds9.jpeg


uds8.jpeg


uds11.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem zeker goed uitbranden, maar ik heb het pas gedaan toen ik alles passend had gemaakt. Dit heeft als voordeel dat je dan voldoende luchttoevoer aan de onderkant hebt en dat je gelijk na het branden kunt schuren en spuiten.
Als lak heb ik de caliper paint van VHT genomen. Eerst een laag flameproof grondlak en daarna afgelakt en voorzien van een laag transparant.
Ik heb de mijne geseasoned met druivenpit olie. Gewoon met een roller aangebracht.
 
Dank voor je suggesties, ik heb in de tussentijd 1 klein fikkie gestookt erin, na al geschilderd te hebben en ben met de onkruidbrander er nog eens overheen gegaan aan de binnenkant. Heb hem inmiddels wel gespoten, op de spuitbus stond (zag ik later) dat er geen primer nodig is. Ik merk wel al dat het redelijk snel beschadigd met dat goedkope spul van de action. Rust-o-leum is volgens mij vele malen beter. Dekt wel goed dit verder.

Ik denk dat ik de ton nog eens op zijn kant leg zoals vele hier als tip geven (even 2 stenen tegen het rollen ernaast) en dan nog eenmaal een fikkie doe. In principe heb hem helemaal kaal geslepen en geschuurd aan de binnenkant dus ik denk dat het dan wel goed moet komen. Als jullie niks meer van mij vernemen dan is er iets niet goed gedaan 🤒

Hier wat nieuwe foto's van de voortgang

uds1.jpeg


uds2.jpeg


uds3.jpeg


uds4.jpeg


uds5.jpeg


uds6.jpeg


uds7.jpeg


uds8.jpeg



Update 29/05/2020

Hier de rest van de foto's nadat de resterende onderdelen binnen waren gekomen:
https://www.huisentuinwinkel.nl/luchtregelklep-luchtschuif.html
https://www.huisentuinwinkel.nl/kolenmandje-30cm-x-25cm
https://www.huisentuinwinkel.nl/thermometer
Twee roosters gehaald bij Intratuin voor 20,- https://www.intratuin.nl/intratuin-rooster-rond-d-54-5-cm.html

Ik heb 1 rooster iets boven kolenmand gemaakt om lekbak / hitteschild op te plaatsen (gemaakt van bak van action bbq 5 eur)
OP dit rooster kan ik eventueel ook mijn kolenmand opzetten om zo te bbq-en.

2e rooster ligt ongeveer 10 cm onder de rand. Daarnaast wat gaten voor de speten om de paling en makreel aan te rijgen.

Ook uiteindelijk nog een extra luchtinlaat gemaakt en de hier op dit forum gevonden techniek van de luchttoevoer buizen onder de kolenmand toegepast :)

Zo is het al met al een multifunctioneel ding geworden. Heel blij mee. Nu maar oefenen voor de super malse spare ribs en lekkere gerookte vis. Mijn favorieten!

uds3.jpeg


uds1.jpeg


uds2.jpeg


uds5.jpeg


uds16.jpeg


uds5.jpeg


uds6.jpeg


uds7.jpeg


uds8.jpeg


uds9.jpeg


uds11.jpeg


uds13.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Hallo, we willen graag even weten waarom die twee buizen aan de buitenkant dienen, we vermoeden voor extra luchttoevoer, maar mss zijn we der helemaal naast en dienen ze wel ergens anders voor.
We horen het graag!
Dank alvast
Luc & San
 
Dag Luc en San,

Inderdaad voor extra luchttoevoer, nou ja extra, de enige luchttoevoer. Inmiddels 2 sessies gedaan en heb er reeds 1 extra bijgemaakt aan de achterkant omdat ik merkte dat het toch net iets te kort was aan zuurstof.

Toen ik op internet uds filmpjes aan het kijken was word de gateway drum smoker veel genoemd als favoriet en daar zie je duidelijk dat de aanvoerbuizen flink breder zijn.

Zie https://cdn.webshopapp.com/shops/21...lues-hog-edition-gateway-drum-smoker-55-g.jpg
 
Mijn buizen zijn 33mm rvs en wanddikte 2mm dus maar 29mm binnen. Ik moet het nog eens testen zonder de flameboss, maar met ging het super.
Het valt me nu ook op dat die gateway buizen breder zijn. Ik heb een vermoeden 50mm.
 
Ja die van mij 22mm, hoe werkt zo een flameboss precies icm een UDS? Waar zet je dat ding op b.v.?
 
De flameboss plaats je op in 1 luchtbuis, soms moet je een stukje buis zoeken zodat deze past in je luchtbuis, de andere buis dicht doen en de schoorsteen 1cm open zetten. De controller meet de temperatuur in de ton en vlees en stuurt een ventilator aan volgens de ingestelde temperatuur die je wenst. Dit toestel is niet goedkoop maar o wat een gemak en perfectie. Kan je bedienen op het toestel en via een app op je mobiel. Als je flameboss 500 wil, ik heb nog enkele nieuwe beschikbaar, stuur mij een privé bericht. Kijk ook eens op you tube dan zie je direct hoe dat werkt. Ik kan niet meer zonder :)
 
Dank voor je uitleg, klinkt heel relaxt inderdaad maar even teveel van het goede voor mij nu qua prijs. Ik ga eerst even wat oefenen zonder zijwieltjes maar ik weet je te vinden als ik er 1 nodig denk te hebben ;)
 
Je kunt er ook een zelf maken voor 1/5 van de kosten met onderdelen van aliexpress bijv. Zoek maar eens op cheap ass controller. Ik gebruik m ook, werkt prima 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan