BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste UDS

 
 

Ramsteen

Kooltjesharker
Berichten
166
Na de aanschaf van mijn Weber 57CM kreeg ik van vriendinlief de vraag of ik nou klaar was met nieuwe Q?s aan te schaffen. Niet dat ze het erg vind dat ik zo met de hobby bezig ben, en ook niet omdat ze de gerechten niet lekker vindt dit eraf komen. Maar het begint allemaal een beetje ruimte in beslag te nemen. Ok?, ik zal voorlopig geen BBQ meer kopen...
Een BBQ kopen is natuurlijk anders als er zelf een maken..
En ja, zo kom ik dus bij het plan om een UDS te gaan maken. Afgelopen week veel aan het lezen en denken geweest. Een maatje van mij gevraagd of hij aan olievaten kon komen. Dit kon hij, echter alleen met een vaste bovenkant. Dat is eigenlijk niet echt wat ik wil. Dan moet ik die eraf slijpen, en met mijn twee linkerhanden zie ik dat allemaal niet zo snel goed komen :shock:
Even op MP gekeken. Al vrij snel kom ik bij een vatenboer hier in de buurt. En zodoende besloten om deze aan te schaffen, kosten: ?12,50 voor een 200L vat, schoon en zonder coating aan de binnenkant, niet slecht dacht ik zo. En vriendinlief...? Die rolde een keer met haar ogen :angelnot:

f7398875eb6d62d8e3b2d18765f743cd.jpg


Goed, nog genoeg vragen natuurlijk. Maar denk dat ik eerst weer wat ga lezen en maandag even rondje bouwmarkten ga rijden.

Mijn idee: 3 lucht inlaten, waarvan 2 met een kogelkraan.
2 roosters, vanaf de bovenkant op ongeveer 15 cm en 35 cm.
Op 50 cm vanaf de bovenkant plaats voor een lekbak.
op 6 cm van de onderkant een kolenmand.
Een thermometer tussen het eerste en tweede rooster.

Nu ben ik zelf, zoals gezegd, niet handig. Toch wil ik mij hieraan gaan wagen. Ik heb gelezen dat een kolenmand zelf te maken is. Hier waag ik mij denk ik niet aan, en zit te denken om een kolenmand te bestellen via het WWW. Een gezien voor 32,50 met een diameter van 40 CM. Kan dit goedkoper, zonder zelf aan de slag te moeten?

In de deksel wil ik wat gaten boren, en daar een luchtschuif op maken. Maar het kan maar zo zijn dat ik hier nog wat anders voor bedenk.

Tips zijn ten alle tijden welkom! :-D
 
Succes!
 
Ik ben alweer een aantal maanden klaar met mijn ton en als ik terugkijk dan had ik geen thermometers in moeten bouwen aangezien ik de temperatuur met een igrill in de gaten hou. Ik kijk echt nooit op de ingebouwde thermometers. Verder heb ik als tip alles 26x te meten voordat je een gat boort.
Ik ben erg blij en tevreden met mijn ton, het werkt als een tierelier.
Heel veel succes en vooral veel plezier ermee.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

 
Ramsteen zei:
en met mijn twee linkerhanden zie ik dat allemaal niet zo snel goed komen :shock:
Even op MP gekeken. Al vrij snel kom ik bij een vatenboer hier in de buurt. En zodoende besloten om deze aan te schaffen, kosten: ?12,50 voor een 200L vat, schoon en zonder coating aan de binnenkant, niet slecht dacht ik zo.

12.50 voor een schoon vat,,,waar gaat t over,,en beter voor t millieu ook nog is.
zouden is meer uds bouwers moeten doen.

buiten dat: sucses met de verbouwing.
 
Corporal zei:
Ik ben alweer een aantal maanden klaar met mijn ton en als ik terugkijk dan had ik geen thermometers in moeten bouwen aangezien ik de temperatuur met een igrill in de gaten hou. Ik kijk echt nooit op de ingebouwde thermometers. Verder heb ik als tip alles 26x te meten voordat je een gat boort.
Ik ben erg blij en tevreden met mijn ton, het werkt als een tierelier.
Heel veel succes en vooral veel plezier ermee.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Bedankt voor de tip. Ik denk nog even na over de thermometer. Hoe hang je je igrill erin? Door zo'n silicone oogje? Of gewoon onder de deksel door?
 
Nou, je moet maar zo denken des te minder gaten des te beter is de UDS op temperatuur te houden.
Ik heb 4 gromlets in de UDS zitten want via de deksel knijpt ie de draad stuk. Bij vuur en rook verkopen ze deze dingen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

 
Corporal zei:
Ik heb 4 gromlets in de UDS zitten want via de deksel knijpt ie de draad stuk. Bij vuur en rook verkopen ze deze dingen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

Daar had ik ze inderdaad al gezien, kon zo even niet op de naam komen.
Van de week maar even een bestelling plaatsen.
 
Omdat ik de buitenkant van het vat in eerste instantie niet ga spuiten, maar origineel laat, heb ik de buiten zijde afgeplakt met tape om de posities van de gaten op af te tekenen.
Ook de binnenzijde even schoon gemaakt. Deze moet alleen nog met een staal borstel onder handen genomen worden om de roest weg te poetsen.

Na het zoeken naar een kolenmand ben ik beland op de site van huisentuinwinkel. Wilde deze zojuist bestellen.. Bij de keuze tussen verzenden en ophalen keek ik even waar ze zaten, en blijkt bijna letterlijk om de hoek te zitten

6350fba12e30cdacc6b62a79d3ab50ff.jpg


Scheelt toch weer 5,95 verzend kosten! Haha.

Foto's van een schoon gepoetst vat:

a649cd141fe181f557e1c268f9556864.jpg


40a6e57853eb31bb0ae75a921e47b57c.jpg


Ook de rubber ring maar even uit het deksel gehaald.
d3f76d37deb301f9a2047a8dc325df39.jpg


Van t weekend ga ik boren en de licht uiten plaatsen.
Ik ga voor 3 roosters, 2 van 57cm en 1van 47 (3 euro bij de action) de laatste gebruik ik als hitte schild en om een waterbak op te zetten.
 
Ben benieuwd!
 
In al mijn enthousiasme, en twee linkerhanden, een 22mm gat geboord. De bedoeling was om er een 22mm knelsok doorheen te doen. Past niet... het gat is te klein! De 22mm van de knelsok is zeker de binnenmaat.. Dat wordt dan maar vijlen...
 
Ramsteen zei:
In al mijn enthousiasme, en twee linkerhanden, een 22mm gat geboord. De bedoeling was om er een 22mm knelsok doorheen te doen. Past niet... het gat is te klein! De 22mm van de knelsok is zeker de binnenmaat.. Dat wordt dan maar vijlen...
Of ergens even een stappenboor regelen  dan blijft het gaatje mooi rond .
 
drdre67 zei:
Ramsteen zei:
In al mijn enthousiasme, en twee linkerhanden, een 22mm gat geboord. De bedoeling was om er een 22mm knelsok doorheen te doen. Past niet... het gat is te klein! De 22mm van de knelsok is zeker de binnenmaat.. Dat wordt dan maar vijlen...
Of ergens even een stappenboor regelen  dan blijft het gaatje mooi rond .
Vanavond maar eens de Chinese vrienden van aliexpress raadplegen. 50,- bij de gamma vind ik veel geld.
 
Ramsteen zei:
drdre67 zei:
Ramsteen zei:
In al mijn enthousiasme, en twee linkerhanden, een 22mm gat geboord. De bedoeling was om er een 22mm knelsok doorheen te doen. Past niet... het gat is te klein! De 22mm van de knelsok is zeker de binnenmaat.. Dat wordt dan maar vijlen...
Of ergens even een stappenboor regelen  dan blijft het gaatje mooi rond .
Vanavond maar eens de Chinese vrienden van aliexpress raadplegen. 50,- bij de gamma vind ik veel geld.
Je hebt een PB  ;)
 
Ramsteen zei:
drdre67 zei:
Ramsteen zei:
In al mijn enthousiasme, en twee linkerhanden, een 22mm gat geboord. De bedoeling was om er een 22mm knelsok doorheen te doen. Past niet... het gat is te klein! De 22mm van de knelsok is zeker de binnenmaat.. Dat wordt dan maar vijlen...
Of ergens even een stappenboor regelen  dan blijft het gaatje mooi rond .
Vanavond maar eens de Chinese vrienden van aliexpress raadplegen. 50,- bij de gamma vind ik veel geld.

Ik bestelde hem in NL binnen en dag geleverd voor de helft en dat was incl verzendkosten.
 
Productief dagje gehad. Deze gaat niet de schoonheids prijs winnen, maar h?, de u staat niet voor niets voor Ugly ;)

Afgelopen week de binnenkant vrij gemaakt van roest.

ac71a48d5830aa55c990c362dd423bda.jpg


1255aa33893904e53ebf5d9139027ba0.jpg


Vanmiddag aan het boren geweest en het een en ander bevestigd.

3d3abdc3f443c7d1d8783b89655707c2.jpg


5f99226abbad177b3cd6f8a0fad939f0.jpg


0684580ed1674a5fea10f0a4db5da0b9.jpg


En even het rooster van de 57er erin gehangen.

e4e49fe3d77e8b62b54af7d70c794cb3.jpg


Ceriel, bedankt voor het lenen van je stappenboor!
 
op welke hoogte hangt dit rooster?

ik begrijp dat jij met 2 roosters wil gaan werken?

 
Terug
Bovenaan Onderaan