BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste UDS

splitsen dit draadje een optie misschien.
en kan B28 rustig verder bouwen
 
Iedereen bedankt voor de tips en voor de waarschuwingen! Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Ik neem de tips ook ten harte en had op YouTube al voorbeelden opgezocht hoe dit aan te pakken. Ik zat alleen nog met vragen omtrent de deksel en hoe de mensen het hier aanpakten. Want daar zat ik mee.
 
Brother82: als je vragen hebt, gewoon stellen. Iedereen is hier vrijwel als een newbie gestart en heeft of zichzelf al eens in de hens gezet of erger.

Zelfs de gemiddelde 'ei'-stoker heeft een plate-settler op het gras, op het asfalt gelegd of met zijn tengels in een simpel ovenhandschoentje genomen en weet nu als geen ander hoe het wel moet.

Dus gewoon bouwen, veel foto's sturen, veel vragen stellen en het kaf van het koren scheiden!

Laat maar weten als je ergens tegenaan loopt!

Gr. Erwin
 
Ik heb een kleine aanpassing gedaan in mijn planning. Aangezien ik op korte termijn geen 57cm deksel kon vinden, heb ik ton gehaald met deksel. Dan kan ik met deze beginnen. Daarnaast ellenlang op zoek geweest naar enigszins betaalbare boren. Bij de lokale hobby boeren betaal ik een godsvermogen voor een simpele boor. Dus maar uit China gehaald. Dit weekend binnen gekomen en dus meteen de gaten geboord in de ton.

Gisteren ben ik begonnen met het uitbranden van de ton.

rh7ub6.jpg


Zijn er nog tips hoe ik de binnenkan goed schoon krijg van de roet e.d.? De laatste restjes van de buitenkant ga ik verwijderen met een kleine gasbrander.
 
Ik ga je volgen. Ga vanmiddag ook een 200L vat halen, met deksel, voor mijn eerste uds.
 
Ik zie dat je al een andere ton hebt, maar voor de gene die er nog aan moeten beginnen. het enigste wat je nodig heb is : een hamer, een bijtel en 10 minuten tijd.
Je krijgt een mooie strakke rand en geen brandgevaar.
 
hansi zei:
Ik zie dat je al een andere ton hebt, maar voor de gene die er nog aan moeten beginnen. het enigste wat je nodig heb is : een hamer, een bijtel en 10 minuten tijd.
Je krijgt een mooie strakke rand en geen brandgevaar.

Dank voor de tip. Ga ik even proberen.
 
Ik zat even na te denken om hoe de binnenkant (zit allemaal roet in momenteel) goed schoon te krijgen. Nu bedacht ik mij dat mij ouders nog een hoge druk spuit nog te staan hebben. Is dat een optie om 'm goed en snel droog te krijgen?
 
Vanmiddag even kort met hoge druk er door heen. Was zo klaar. Daarna met verfafbeits de laatste restjes verf verwijderd. Dus hij is nu klaar om gespoten te worden. Ik zag wel dat er aan de binnenkant her en der roest plekken zitten. Moet ik deze verwijderen? En zo ja hoe?
 
Ik heb bij mij de roest verwijderd met een staalborstel voor op de boormachine. Gaat top!
Half uur/3 kwartier voor de hele binnenkant.
 
Vanavond de binnenkant roestvrij gemaakt met de borstel. Nu heb ik aan buitenkant (rand) roest, maar als ik dit ga verwijderen met de staalborstel. Blijf ik de krassen dan niet zien als ik de ton gespoten heb?
 
Zo van 't weekend hard aan de slag geweest met de UDS. Hij is nu helemaal gespoten in de juiste kleur. Gezien dat her en der dat de verf er wat dun op zit. Dus dat ga ik nog bijwerken. Ik heb Hammerite gebruikt. Ging vrij goed en voor het grootste gedeelte dekte het ook goed. Heb nog een beetje over dus spuit andere delen nog een keer.

2mrv6np.jpg


Ondertussen wordt mijn kolenmand in elkaar gelast door een bekende. Dus dan zijn we bijna zover voor de Maiden Run.

Next steps:

- laatste plekjes spuiten
- insmeren met Crisco
- bestellen van de laatste materialen (57cm rooster, luch regelklep deksel e.d.)
- maken van een handgreep voor de deksel
- wieletjes plaatsen
- buizen voor de luchtinlaat plaatsen
- inbranden

 
Terug
Bovenaan Onderaan