BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste spareribs low & slow

 
 

Imker

Kooltjesharker
Berichten
133
Gisteren voor het eerst op een low & slow manier de BBQ aangeslingerd.
Op het menu stonden spareribs, ik had gisteren bij de locale slager 2x ribs gehaald (ongeveer 1kg) en rustig laten ontdooien.
Van hem had ik ook een dry rub meegenomen welke ik gebruikt heb.

Ik had me aardig ingelezen/ingekeken om het vlies te verwijderen maar dat ging toch bij de eerste me behoorlijk slecht af. Die ook niet helemaal eraf gekregen. Bij de 2e ging het beter, en die ook geheel eraf kunnen krijgen.

IEfzSmB.jpg


Daarna ingerubt met de rub van de slager, dit ongeveer 2 uurtjes voor ik ze op de bbq wou hebben.
Hier heb ik op eigen inzicht maar de ribs ingesmeerd. 🙂

Rond 11 uur de briketten aangestoken (Ik had gisteren al de snake voorbereidt). En de snake wat beter neergelegd, voor zover ik dacht dat het goed moest zijn.
Ik had de appel chunks rookhout van weber gehaald, en hiervan 3 stukken geplaatst, tijdens het roken later er toch 1 afgehaald.

Maar toen ging het een beetje mis, ik kreeg de temp niet boven de 100 graden. Wat stoeien en nog wat briketten aansteken, maar het lukte niet echt. Toch na enige tijd de ribs erop gelegd en maar hopen...

Na een uur of 2 zat het toch nog steeds rond de 100 graden, even de boel open gehaald en nog wat briketten erbij geplaatst. Hierna ging het wat beter en ging de temperatuur omhoog. Hierna iets te hoog, maar toch mooi kunnen krijgen.

Na iets meer dan 3 uur de boel ingepakt. Ik had gedacht dat ze er iets anders uit zouden zien, dus wist niet of ik goed zat. De ribs toch in de folie en eerst ingesmeerd met saus en daarna wat appelsap erbij gedaan.
Toen was de bbq ook mooi rond de 130 graden en konden de pakketjes erop.

Na af en toe even kijken zag ik dat de temperatuur binnen wel wat hoog was, dus daar iets aan geprobeerd te doen maar vond het ook wel prima.
Toen konden ze er na 2 uur af. Wat een spannend moment.
Ze roken goed, en zagen er mooi uit.
Volgens mij prima gelukt.

BSFuCFIm.jpg


Na alles uitgepakt te hebben en al wat trek te hebben gekregen konden ze weer naar de bbq.
Hier was de temperatuur nog goed voor mij, en hoppa de ribs erop...
De saus welke ik gehaald had is ' Grate Goods - Memphis Sweet Smokey Barbecue Sauce ' hiermee weer ingesmeerd en weer wachten...

jmAZR3P.jpg


Na ongeveer 45/50min ze er afgehaald want ik kreeg al vaak de vraag of het al klaar was.
Ik was bijzonder benieuwd, maar ze zagen er lekker uit.

Uiteindelijk was dit het eindresultaat.

7BD82Wu.jpg


Al met al een hele ervaring rijker, en wat smaak betreft... het was super lekker!
Wel wat aandachtspuntjes voor mijzelf:
Iets beter de temperatuur goed krijgen, door misschien andere briketten (maar uiteindelijk werden deze ook goed warm) of meer plaatsen.
En vond dat ik iets te veel rub kruiden erop had gedaan, het was wel lekker, maar overheerste toch. Dit dus iets minder de volgende keer.

Maar om positief af te sluiten, ik had toch een mooie dag gisteren, het kost wat tijd, maar na een uur of 9 totaal was ik een mooie ervaring rijker!
Dit vraagt om een herhaling.
 
Laatst bewerkt:
Het mooiste is, dit verveeld nooit om nog eens te proberen, goed excuus toch? 😁
 
haha. prachtig verslag.
ook jij besteld ze niet meer in een restaurant. wat zijn ze lekker he?
 
Mooie reportage.
Met hoeveel brandende briketten je moet beginnen is voor iedere briket en bbq verschillend. Kwestie van proberen. Maar lig er ook niet teveel wakker van als de temperatuur ietsjes hoger of lager is. Drie uur op 100 graden of op 107 graden gaat echt geen groot verschil in resultaat geven.
 
Mooie reportage.
Met hoeveel brandende briketten je moet beginnen is voor iedere briket en bbq verschillend. Kwestie van proberen. Maar lig er ook niet teveel wakker van als de temperatuur ietsjes hoger of lager is. Drie uur op 100 graden of op 107 graden gaat echt geen groot verschil in resultaat geven.
Uit ervaring sinds gisteren ben ik het er wel mee eens. Ik zat veelal rond de 100 a 110.

Als de temperatuur te laag word later in het proces zou je kunnen kijken of er niet veel as op de bodem ligt. Als je dat er wat uit haalt via de lucht gaten in de bodem scheelt dat zo een paar graden. Omhoog wel te verstaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Ja, daar heb je een goed punt. Ik heb vanmiddag de asbak geleegd en die zat al helemaal vol. Daardoor lag onderin nog veel as.
Volgende keer eerst de bak legen.
 
Dit is zo leuk! Al doende leer je zo veel en ook weer een heel goed excuus om nogmaals te doen. Prachtig verslag heb je ervan gemaakt!
 
Af en toe even de regelaar heen en weer halen helpt met de as. En betere briketten ook
 
Af en toe even de regelaar heen en weer halen helpt met de as. En betere briketten ook
Ik heb de versie met de 3 roostertjes onder maar niet op de bodem. Gebruik ern lang pincet of lichtjes schudden

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Lekkere ribben toch. Kleur ziet er super uit. Dat lust ik wel.
En al doende leert met. Low en Slow op een ketel is toch al meer een uitdaging. Knap gedaan hoor.
 
Leuk verhaal en voor alles en eerste keer toch? Oefening baart kunst. Ze zijn nu al mooi gelukt. Moet je nagaan wanneer je dit vaker doet.
 
Het gehannes met de eerste keer ontvliezen klinkt heel herkenbaar. Het resultaat ziet er in ieder geval goed uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Gewoon lekker vaak ribbels maken 😃 Minstens twee keer per maand, de handigheid zit ‘m in de voorbereiding.
Ook de diverse methodieken zijn leuk om te doen, (zeker binnen 9 uur te realiseren 😉) en je proeft ook echt verschil.
 
Heerlijk toch? Het is nu al lekker en hoe vaker je het doet, hoe lekkerder je ze gaat maken :) Hoe vaker je met een snake / of mignonmethode werkt, hoe makkelijker het wordt. Ik weet nog wel dat ik in het begin alles volgens het boekje deed, aantal brikketten telde enzovoorts.
 
Klinkt goed, inderdaad blijven proberen, gaat steeds beter. En voor de 1e keer al goed gelukt zo te lezen💪🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan