BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pulled pork.

 

Jordverm

Tondelzoeker
Berichten
6
Na heel wat research en vergelijken van verschillende recepten heb ik me gewaagd aan mijn eerste low en slow bereiding voor pulled pork. Met als richtlijn het recept van Noskos.

Resultaat:
Niet helemaal tevreden. Het was wel lekker alleen zaten er droge stukken vlees in en stukken die zonder moeite uit elkaar vielen. Ik ben op 96 graden gestopt omdat het niet zachter werd. Ik heb geprobeerd van een constante grill temperatuur van 120 te behouden. Dan de eerste 5 uur garen, dan glazeren. Weer 2 uur op de bbq en daarna in aluminiumfolie gewikkeld en begonnen met prikken vanaf 90 graden. Daarna nog 1 uur laten rusten. Dus ik denk dat het te maken heeft aan de kwaliteit van het vlees. Mijn schoonouders hadden het vlees verzorgd en ze hadden gekozen voor 2,5kg supermarkt kwaliteit spiering.

Mijn verwachtingen lagen hoog maar ik denk dat door de keuze van het vlees deze niet zijn behaald. Bij mijn eerste hap moest ik denken aan draadjesvlees en dat had ik niet verwacht. De smaak zat wel goed alleen de textuur viel me erg tegen. Ik zou graag willen weten of ik juist zit met mijn gedachten omtrend het vlees.


Zie hier de foto's:

De kruiden een nachtje laten intrekken:
20220818_203558.jpg

20220819_083628.jpg

Daar gaan we dan:
20220819_084146.jpg

Na 5uur:
20220819_134644.jpg

20220819_135022.jpg

Na 2uur:
20220819_155302.jpg

Op 96 graden en 1uur rusten:
20220819_174400.jpg

Plukken:
20220819_190118.jpg

20220819_190933.jpg

20220819_190947.jpg
 
Had je het vlees ook geinjecteerd met appelazijn/whisky/appelsap om maar iets te noemen?

Dat kan er ook voor zorgen dat je vlees minder uitdroogt…
 
Had je het vlees ook geinjecteerd met appelazijn/whisky/appelsap om maar iets te noemen?

Dat kan er ook voor zorgen dat je vlees minder uitdroogt…
Ja ik heb hem de nacht ervoor geïnjecteerd met appelazijn en appelsap
 
Prima eerste poging! Gewoon vaker doen.
Er kan verschil zitten in de kwaliteit van het vlees, zelf echter nog nooit gehad met spiering/procureur. Je kunt de tijden wat meer los laten en de glace aanbrengen nadat de bark (kruidenkorst) mooi vast zit, bijvoorbeeld al na 3 uur, dan kijken wanneer de glace mooi gedroogd is al gaan inpakken.
Dan verdampt er minder vocht en zal het naast sneller, ook wellicht wat sappiger zijn.
Verder is de laatste stap, het toevoegen van BBQ saus (met evt andere componenten) de stap waarin je zelf de sappigheid bepaald.
 
Ziet er heerlijk uit
En iedere keer dat je het maakt wordt het nog lekkerder
 
Ten eerste gefeliciteerd met je Knor, welkom bij de piggies.
Een goede pulled pork moet als draadjesvlees zijn, wat dat betreft zit je goed.
Ga nu geen te hoge verwachtingen verwachten van PP. Het is een relatief goedkoop stuk vlees welke je mals wilt krijgen, echter kan ook PP overcooked worden en wordt dan mushy (papperig)
Al met al heb je het dus volgens de regels gedaan en die droge stukken kunnen door verschillende oorzaken komen, zoals het vermalsen door injecteren waarbij stukken zijn overgeslagen. Maar het het ene stuk vlees is het andere niet. Je treft dus geen blaam. Zoals de fransen zeggen: C'est la vie
 
Toch mooi gedaan, jammer dat je niet tevreden bent.
Des te meer reden om het nog eens over te doen met een zelf gekozen vlees.
Gefeliciteerd met je 🐷
 
Gefeliciteerd met d'n Knor!

De eerste keer Pulled Pork vergeet je nooit meer, een ervaring voor het leven.
Naarmate de ervaring wordt het vanzelf beter, geen paniek, het blijft alsnog lekker vlees voor op een broodje ;)
 
Goed gedaan hoor, gefeliciteerd met je stickertje!
 
Gefeliciteerd met je knor. Genoeg tips hierboven.
 
Ziet er netjes uit
Hopelijk de volgende run meer naar wens
 
Terug
Bovenaan Onderaan