BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pulled pork op de WSM

 
 
 

Tr1ppl3B

Vuurmaker
Berichten
66
Het hele recept heb ik ongeveer gedaan via de  ?noskos? methode.  Rub, injectie vloeistof, saus en eindsaus via verschillende sites en advies van de slager zelf. Het stuk vlees zelf is een 2,3kg zware procureur geworden. Dat was even slikken met afrekenen maar soight, het eindproduct was prima te eten 🙂.

De ingredi?nten

RUB:
4,5 eetlepels paprikapoeder
2 eetlepels suiker
2 eetlepels knoflookpoeder
2 eetlepels zout
2 eetlepels uienpoeder
4 theelepels cayennepoeder
2 eetlepels rozemarijn (vers)
2 theelepels gemalen komijnzaad

INJECTIEVLOEISTOF:
100 ml appelsap
60 ml witte wijn azijn
40 ml honing
30 ml worchestershire saus
1 eetlepel grof zeezout
1 eetlepel uienpoeder

GLAZE EN EINDSAUS:
1 cup cola
1 cup ketjap manis
Flinke scheut Jack Daniels

ROOKHOUT:
3 handen appelsnippers

De dag ervoor

Het gesleep van de Weber Smokey Mountain werd ik een beetje beu. Met wat wieltjes en hout wat ik nog in de schuur had liggen even een hondje in elkaar gezet. Totdat ik aan een BBQ-tafel begin, moet dit het maar even zijn.

In de avond alvast een rub gemaakt en de injectievloeistof. Die worchestershire en azijn hebben wel een uitgesproken smaak, blegh! Was het recept wel op meerdere sites tegengekomen, dus vol vertrouwen verder.
image001.jpg


De dag zelf

08:00 ? De WSM volgestort met bijna 8kg brikketten. Een kleine starter aangezet. Had de buren vast gewaarschuwd dat ik vroeg bezig zou zijn in de tuin, het maakt toch wel een beetje herrie zo vroeg op de zondagochtend. Daarna de procureur ingespoten en in de rub gezet. De gloeiende kolen in het midden gedropt en de waterpan gevuld met kokend water. Wat is zo?n Cooker op zo?n moment handig zeg.

image002.jpg


09:00 ? De procureur kan erop, het appelhout gaat op de kolen. De ventilatiegaten onderin worden wat getemperd. Het grote wachten kan beginnen.

image003.jpg


11:45 ? De temperatuur  in het vlees vind ik wel wat hard stijgen. Dus ik begin vast met de glaze maken.

image004.jpg


13:15 ? De temperatuur is 74?C  en de procureur wordt ingesmeerd.

image005.jpg


15:15 ? Na 2 uur mag ie er weer uit en pakken we hem strak met folie in.

16:15 ? De temperatuur geeft 88?C aan dus pakken we hem weer uit en voegen het vocht uit de folie aan de saus toe. Een nieuw laagje folie gaat er over heen  en dan wachten we nog een uurtje om het vlees te laten rusten.

image006.jpg


17:15 ? Pullen maar! Ik had verwacht dat heel licht zou gaan. Toch moet ik best wel wat kracht zetten om het vlees  met twee vorken uit elkaar te halen?

Het eindresultaat:

Een heerlijk broodje pulled pork met coleslaw en een schijfje augurk. Het vlees was wel zacht, maar niet extreem of zo. Smaak was dikke prima. Biertje erbij was heerlijk. Al met al een hele geslaagde dag zo.

image007.jpg
 
Goed bezig!
(Mocht je de volgende keer de 88 graden aantikken, kun je met een prikker even voelen hoe makkelijk deze door de PP gaat. Voel je nog weerstand, gooi je hem gewoon nog een half uur terug en probeer je het opnieuw. Sommige stukken vlees hebben net iets langer nodig.)
Desalniettemin was ik graag aangeschoven ;)
 
Bedankt voor de tip! een sateprikker heb ik wel liggen en een half uurtje wachten op zo'n lange dag kan er ook wel vanaf.
 
Dat ziet er lekker uit!

Ik doe nu de temperatuur op 89C ipv 88C en als hij de temp aantikt dan ga ik binnen alles voorbereiden voor de eindsaus.
En dan ga ik het vlees pas van de Q halen.
 
Heel mooi! En gefeliciteerd natuurlijk
 
Chevy454 zei:
Dat ziet er lekker uit!

Ik doe nu de temperatuur op 89C ipv 88C en als hij de temp aantikt dan ga ik binnen alles voorbereiden voor de eindsaus.
En dan ga ik het vlees pas van de Q halen.
+1 hier dezelfde werkwijze.
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje.
 
mooi resultaat, ik ben ook benieuwd naar je glaze en eindsaus, Die gaar op mijn lijste om een keer te gaan proberen :)
En gefeliciteerd met je stickertje
 
Mooie run!

Proficiat!
 
Ziet er lekker uit hoor! Maar, op hoeveel graden hield je de wsm? Wellicht dat dat nog invloed op het resultaat heeft gehad. En ik las onlangs dat iemand hem al bij 68 graden in de folie inpakt.. Aarrggh, zoveel factoren, zo veel te leren ;)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Dat lijkt mij een prima zalig broodje varken. Goed vedaan!
 
leuk verslag en proficeat met je sticker.


drJackle zei:
op hoeveel graden hield je de wsm? Wellicht dat dat nog invloed op het resultaat

vraag ik me ook af,,k lees alleen maar kern temp terwijl die de eerste 5 uur helemaal niet belangrijk zijn.
ik stop dan pas de prikker int vlees.
vermoed dat je aan de hoge kant hebt gegaard .

en je begint met 8 kg brandstof 8-|  had je nog over op t end?
 
drJackle zei:
Ziet er lekker uit hoor! Maar, op hoeveel graden hield je de wsm? Wellicht dat dat nog invloed op het resultaat heeft gehad. En ik las onlangs dat iemand hem al bij 68 graden in de folie inpakt.. Aarrggh, zoveel factoren, zo veel te leren ;)

De temperatuur heb ik redelijk constant kunnen houden rond de 100-110?C met wat kleine tijdelijke uitschieters naar boven. En inderdaad "practice makes perfect". Gewoon nog een paar keer proberen. Gelukkig is het genootschap erg gul met tips, bedankt!
 
AV zei:
en je begint met 8 kg brandstof 8-|  had je nog over op t end?

ben wel benieuwd hoeveel je verstookt hebt.
k overweeg om een 2e handse wsm te kopen, maar t waarschijnlijke hoge verbruik doet me twijfelen .
 
AV zei:
AV zei:
en je begint met 8 kg brandstof 8-|  had je nog over op t end?

ben wel benieuwd hoeveel je verstookt hebt.
k overweeg om een 2e handse wsm te kopen, maar t waarschijnlijke hoge verbruik doet me twijfelen .

Er bleef genoeg over, kan het je alleen niet in kilo's geven. Nadat de temperatuur stabiel is gaan de schuifjes bijna helemaal dicht en wordt het verbruik ook minder. De kolenring heb ik vastgemaakt met wat ijzerdraad aan het rooster. De volgende keer schud ik het as er dan makkelijk af en dan vul ik weer wat brikketten aan. Maar dit was mijn eerste echt lange sessie op de WSM, dus ik wilde zeker weten dat ik niet halverwege (of erger, bijna op het eind) zonder brandstof kwam te zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan