BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pp!!

 
 

KoKandre

Sprokkelaar
Berichten
34
Donderdagochtend ga ik beginen met mijn eerste pp. Ik vind het een uitdaging, vooral omdat ik dit ook nog nooit heb gegeten. Zoals ik bij het rondje even voorstellen heb aangegeven heb ik een deel van een varkensschouder besteld en deze kan ik morgen halen. Vandaag heb ik de volgende rub samengesteld:
5 el paprikapoeder
5 el bruine basterd suiker
3 el grove zeezout
2 tl zwarte peper
2 tl mosterdpoeder
2 tl uienpoeder
1 tl steranijs (zelf gemalen)
1 tl gemberpoeder
1 tl knoflookpoeder
1 tl cayennepeper.

Ik meen me te herinneren dat ik heb gelezen dat ik ongeveer een el rub per pond vlees nodig heb. Ik wil morgenavond het vlees lekker in de rub zetten en dan donderdag morgen nog een keer. Rond 8 uur gaat dan de ot47 aan met een snake. Ik ben benieuwd hoe dit gaat :).Updates volgen.
 
Been there done that ongeveer een week geleden. Gaat vast een mooie worden met deze indrukwekkende manual rub.
die extra rub geeft idd een mooie bark.
Erg benieuwd naar het resultaat KoKandre

Groeten,
 
Je rub ziet er in ieder geval alvast indrukwekkend uit.
Succes morgen!  :D
 
succes er mee, ben ook wel erg nieuwsgierig naar het eind resultaat
 

Dit is een deel van de schouder die ik heb opgehaald vandaag. Ik weet niet of het een deel van de butt is of van de picnic, maar nmm maakt dat niet zoveel uit


Dit is het zelfde deel, maar dan in de rub


En inderdaad lekker ingepakt in de koeling tot morgenochtend

Morgen volgt er meer
 

Vanochtend vroeg op en nogmaals een laagje rub aangebracht


7.30 uur Snake aangelegd en bakje voor het water  geplaatst. Daarna een restantje kolen in de starter.


8.00 uur Rooster geplaatst en termometer op het rooster gezet.


8.20 uur blijkt de temp mooi constant op 110 graden te staan. Dus voorlopig niets meer veranderen aan de in- en uitvoer openingen en vlees erop en (kokend) water in de bak.

8.35 uur Temp gecheked. Nog steeds 110 graden. Rookhout toegevoegd aan de snake voor de eerste twee uur. Hiervoor heb ik appelhout genomen.


 
9.30 uur temp 115 graden kern temperatuur 46 graden

10.00 uur temp 112 graden kerntemperatuur 56 graden
 
Hij gaat mooi hoor koKandre!
 
Ik vind het leuk updates te geven.
Om 10.00 uur ook voor de eerste keer besprenkeld met een beetje appelsap

11.00 Check op temperatuur, boven rooster 115 graden kerntemperatuur 65 graden
Het verbaasd me dat de temperatuur zo mooi constant blijft. Ik hoef tot nu toe de in- en uitvoergaten niet te veranderen.
Still going strong. Nieuw update volgt tussen 12.00 en 13.00
 
Ik vind het heel leuk tot nu toe.
12.00 uur temperatuur rooster 119 graden kerntemperatuur 69 graden
Nogmaals een laagje erop gekwast. Nu echter een mengsel van appelsap met honing :-O
 

Ja het is zover, THE ZONE. Temperatuur rooster is nog steeds rond de 115 graden, kerntemperatuur 72 graden


Nu het varkentje maar inpakken in alufolie en dan maar weer op het rooster. De kleur is al razend verleidelijk, maar ik ben sterk en blijf eraf. :p

Het zal nog wel een paar uur duren voordat de temperatuur op de 88 graden zit X( X(
 
14.35 uur Rooster temperatuur 122 graden Kern temperatuur 89 graden. Hij kan eraf.... toch......?????

Thermometer eruit getrokken en het gaatje gebruikt om het uitgetreden vocht op te vangen.


Daarna goed ingepakt in een nieuw stuk alufolie en en paar handoeken. Nu weer wachten!!! X( X(
 
Terug
Bovenaan Onderaan