BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste pizza van de Q

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
Afgelopen week een "klein" bedrijfs bbq mogen organiseren en daar was nog wat van over, o.a. een mooie sukade. Die heb ik gisteravond klaar gemaakt (hij had al 4 uur in de cola met ketjap gelegen en daarna 24 uur in de rub). Dan heb je een prachtig stuk vlees maar wat ga ik er mee doen?

Mijn vrouw is sinds enige weken allergisch voor o.a. tomaten en op vakantie heeft ze een focaccia pizza met rucola, Parmezaanse kaas en carpaccio gegeten. En dat heb ik als basis genomen. Stuk sukade mee genomen naar de slager en gevraagd of hij die in mooie dunne plakjes kon snijden (ik heb geen goede snijmachine) als "betaling" mocht hij een stuk sukade houden.

Na de slager doorgereden naar het tuincentrum en daar een Grandhall pizzasteen gekocht (25 euro), inclusief RVS plaat en pizza snijder.

Vervolgens pizza deeg gemaakt van 300 gr patent tarwebloem, 20 gram semola di grano duro (pasta bloem), theelepel suiker, theelepel zout, theelepel olijfolie en 180 gram !! handwarm water. (37C) Gist oplossen in het water (goed roeren) en berg bloem op werkplank leggen. Maak daar een kuiltje in en voeg daaraan suiker, zout, olijfolie en beetje water toe. Maak mbv van een vork of je vinger rond draaiende beweging door het water en neem dan steeds meer bloem mee. Voeg rest van het water toe en ga lekker kneden. Na 10 minuten kneden 1 grote bol gemaakt en die in een ingevette schaal gelegd en afgedekt met een handdoek. Minimaal 1 uur laten rusten op een tocht vrije plek. Daarna heb ik het deeg weer onderhanden genomen en er 3 bollen van gemaakt. Iedere bol ingesmeerd met een beetje olijf olie en per stuk in plastic boterham zakjes gedaan. Vervolgens in de ijskast gelegd. Eeinde van de middag de Q aangestoken (ik heb een gas bbq) en de nieuwe steen erop gelegd. Geheel 1/2 uur op vol vermogen laten branden en intussen 1 bol pizza deeg uitgerold en voorzien van verse tijm, oregano en gedroogde oregano. Pizza steen ingestrooid met semola en het deeg mbv van de rvs plaat erop gelegd. Pizza na 5 minuten omgedraaid en 3 minuten later was hij klaar. Pizza vervolgens voorzien van rucola, olijfolie, gesneden sukade, verse groene en rode basilicum en Parmezaanse kaas. Wow, wat was dat lekker. De pizza was heerlijk krokant, daar kan geen supermarkt pizza tegenop.
De 2e pizza bodem voorzien van buffel mozzarella, verse tijm en oregano en die 7 minuten op de gasser gelegd. Vervolgens voorzien van rucola, sukade, 2 kleuren basilicum en parmezaan. Deze was echt waaanzinig. Met de laatste bijna hetzelfde, echter de mozzarella vervangen door plakken jong belegen kaas. Ook deze was heerlijk.

Mijn vrouw en zoon vonden het heerlijk en willen vanaf nu geen supermarkt pizza meer. alleen nog maar pizza van de Q. Ik wist niet dat het maken van een pizza met een pizza steen zo makkelijk en zo lekker zou zijn.


de pizza steen


Dun gesneden sukade


Het deeg


Deeg voorzien van de kruiden


Na 5 minuten omdraaien


Voorzien van rucola, sukade, basilicum (rood en groen) en Parmezaanse kaas


Lekker met een glaasje rose


Variant met Mozzarella als basis


Pizza's waren ongelofelijk knapperig

Mocht je ooit twijfel over het aankopen van een pizzasteen! ALTIJD DOEN. Ze zijn zoveel lekkerder dan die van de supermarkt!!!!!

 
dat ziet er feestelijk uit, en ik kan begrijpen dat de supermarktpizza niet meer op tafel komt  ;) :) :)
 
ben het helemaal met je eens
 
Ik ook!! :D
 
Zo dat zijn lekkere pizza's die lust ik ook :D, kun je er vanmiddag 2 bezorgen?
 
dat ziet er heerlijk uit!!!

Een vraagje: waarom draai je de piza om? normaal gesproken leg je de piza met al het beleg er tog in 1 x op?
Is dit omdat je de temperatuur niet hoog genoeg krijgt als bij een q op kolen/houtskool?

Alvast bedankt!

Gr, Siempie
 
siempie zei:
dat ziet er heerlijk uit!!!

Een vraagje: waarom draai je de piza om? normaal gesproken leg je de piza met al het beleg er tog in 1 x op?
Is dit omdat je de temperatuur niet hoog genoeg krijgt als bij een q op kolen/houtskool?

Alvast bedankt!

Gr, Siempie

Beste Siempie,

ik draai de pizza niet om zoals jij het denkt. Ik heb hem met "de klok" mee laten draaien. Alleen maar om te kijken of hij niet vastzat aan de pizzasteen. Doordat mijn vrouw momenteel heel erg allergisch is heb ik de pizza's alleen met mozzarella belegd, omdraaien wordt met die smeltkaas wel heel erg lastig ;-)
De afgelopen tijd de pizza's ook met tomatensaus en mozzarella gemaakt en ook die waren heerlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan