BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Low & Slow: Ribs

 

Schutn

Sprokkelaar
Berichten
26
Vandaag ga ik mijn "El Cheapo" inwijden met mijn eerste Low & Slow Ribs voor mij mijn eerste fatsoenlijke barbecueervaring. Ben vrijdag naar de slager geweest om 4 racks op te halen en heb deze gisteravond in de rub gezet.

De Noskos Basic Rub (+ een beetje kaneel)


Ontvliezen


Klaar en ingepakt


Vanmorgen uit de koeling en het folie gehaald


En nu op de "El Cheapo" (net niet genoeg ruimte voor de 4 racks om zo neer te leggen, dus een met natte prikkers)

Op hoop van zege!

Inmiddels 3,5 uur verder. Ribs van de Q en in aluminiumfolie met wat hete appelsap.



Helaas een klein stukje van een van de ribs verbrand, perfect excuus om toch even te proeven.. Nu al erg lekker :)


Tijdens de 2 uur in de Q een Coca Cola BBQ Glaze gemaakt voor over de ribs, deze gaat er het laatste uurtje overheen.


En ze zijn klaar!



Ze smaakten heerlijk (misschien wel de lekkerste die ik ooit heb gehad), maar er zit nog gigantisch veel ruimte in voor verbetering. Ik had de glaze er iets te dik op gedaan dus ze waren iets te zoet, dit was er nog wel af te schrapen, maar toch een minpuntje. Ook smaakten de ribs iets naar briketten, niet erg hinderlijk, maar toch iets wat ik er graag af zou willen hebben.

Voor de volgende keer gaat de glaze er een stuk minder dik op en ga ik in ieder geval werken met hout + bakstenen bij in de ruimte.

Ik ben erg blij dat ik dit heb gedaan en ik ben bang dat ik er een nieuwe hobby bij heb. Allen bedankt voor de feedback en de positieve berichten!
 
dat ziet er al prima uit
 
Dit gaat helemaal goed komen.
Ik krijg wel weer trek (heb net de lunch naar binnen gewerkt ).
 
Wow... Een stuk beter, denk dat ik dit maar ga halen. Had die van de Weber gezien maar vond die erg aan de prijs.

Krijg de temperatuur niet hoger dan zo'n 115?C, had een 3/4 gevulde starter erin gedaan maar merkte dat de temperatuur na 1,5 uur afnam, heb er nu nog weer een 3/4 starter bij in gedaan en hij zit weer op 115?C.
Werk met Fire Up Kokosbriketten, het beste wat ik snel voor handen kon krijgen. Iemand nog suggesties voor aanpassingen aan de "el cheapo" of aan de briketten?
 
Schutn zei:
Werk met Fire Up Kokosbriketten, het beste wat ik snel voor handen kon krijgen. Iemand nog suggesties voor aanpassingen aan de "el cheapo" of aan de briketten?

ik zou eerst maar  voor goede briketten gaan  ;)
 
Tussentijdse update, heb ik nu bij het eerste bericht toegevoegd. Kan ik dit verwijderen?
 
Ik zeg, niks meer aan doen dan! ;)
 
Mooi gemaakt!

Je briketten zijn prima, je hebt een smoker gekocht die moet geen 160 C worden, 115 is fantastisch! Blok hout kan wonderen doen.
 
Lekker, ik zou ook met blokken hout werken zoals Frits ook al aangeeft, met een kleinere offset zullen briketten prima werken maar hout werkt wat beter.
 
Ga wat met jullie tips doen, welk hout kan/zal ik daarvoor gebruiken? En gebruiken jullie grote blokken of kleinere stukken? Hoeveel heb je daar ongeveer voor nodig?

Ik vond dat ik met deze briketten wel heel veel as kreeg, heb zo'n beetje 4,5 kilo gebruikt (ook een beetje veel lijkt mij?) voor de sessie van +/- 6 uur. Ik ga voor de volgende keer ook 2 bakstenen in aluminiumfolie in de smoker leggen, heb begrepen dat dit de warmte beter goed vasthoudt en zorgt voor een constantere temperatuur.

Al met al een heerlijk leerproces, allen dank voor jullie reacties!!
 
De smaak kan ik (helaas) niet beoordelen, maar op de foto's ziet het er zeer smakelijk uit. Succes met de aanpassingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan