BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste gerookte Kipfilet (Smokenator)

 

Stennis

Kooltjesharker
Berichten
127
Hierbij het vervolg van dit bericht.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15813.0

Afgelopen weekend de Q weer aangestoken. Gerookte kipfilet was hierbij het doel!

hierbij het recept. gedaan voor 3 kipfilets. (achteraf veeeeeel te weinig kip!!! zoooooo lekker!!!)
-2,5 liter water
-30gr suiker
-150gr zout
-15gr peperkorrels
-5gr pimentkorrels
-22gr koriander
-1 theelepel bicarbonate
-appelhout


zaterdag ochtend begonnen met alles in een pan te doen en te laten koken.


ik had alle tijd dus heb deze laten afkoelen tot in de avond.


toen de kipfilet ge?njecteerd. en in de pan gedaan en in de koelkast.


de volgende dag uit pan. afgedept en even laten luchtdrogen.



ik ga dit doen met de smokenator dus 12 kolen in mijn mini starter




en op de Q


tussendoor maar even de vuur korf aangezet. beetje de schuur opruimen.


na een paar uur en de goede temp gehaald te hebben lagen ze er zo bij.






en toen het moment...... het aansnijden!! en hopen dat het niet droog is....






in ??n woord: HEERRLLIIJKKK!!!
totaal niet droog. heerlijke rooksmaak. licht zoutig.
zoals ik net al zei... spijt dat ik er maar 3 gedaan heb. maar dit ga ik dit jaar nog wel een keer doen.!

bedankt voor het kijken.






 
Ziet er lekker uit
 
Lekker hoor, hier ook een fijne klassieker... maar die bicarbonaat, wat wil je daarmee bereiken?
 
lekker hoor
 
Sander72 zei:
Lekker hoor, hier ook een fijne klassieker... maar die bicarbonaat, wat wil je daarmee bereiken?

Het maakt het vlees malser. Dit werkt echt ontzettend goed bij gevogelte zoals kip.
niet bij Rund e.d. In veel Aziatische restaurants wordt het trouwens ook veel gebruikt om vlees mals te maken.
in dit recept heeft het zijn werk gedaan! (ik kan het een keer proberen zonder. maar zelfde omstandigheden is dan lastig na te bootsen)
Hierbij nog een lijstje met wat je er nog meer mee kan doen. (staan wel rare dingen bij moet ik zeggen)
https://www.ahealthylife.nl/75-buitengewone-toepassingen-van-zuiveringszout-baking-soda/
 
Zien er puik uit die kippies. Hier is dat ook alweer veel te lang geleden, dus dit moet hier ook maar weer eens op de ToDo. Van die bicarbonaat als vermalser heb ik ook nog nooit gehoord. Ik weet wel dat het ook werkt bij zwoerd. Na een nachtje pekelen met zout/bicarb krijg je een wat betere crackling. (wel afspoelen, anders smaakt het naar zeep)

 
Ziet er erg goed uit, en ook mooi simpel. Wat was je dome temperatuur? En wat was de uieindelijke kerntemp. van de kip? Wil ik ook eens maken :)
 
Ziet er top uit! Gaat hier ook op de todo voor de vakantie.
 
Rob Reinerink zei:
Ziet er erg goed uit, en ook mooi simpel. Wat was je dome temperatuur? En wat was de uieindelijke kerntemp. van de kip? Wil ik ook eens maken :)

Het is een beetje terug te zien op de grafiekjes, mijn doel als eind temp van de kip was 71graden. en verder low en slow.
zoals te zien is bleef hij best een tijdje op 65 hangen, op die temp na een half uur schijnt het ook al veilig te zijn om te eten.
dometemp/roostertemp liep langzaam op van 100 tot 120 en de laatste 20minuten naar de 140.
zeker dit jaar nog een keer doen!
 
Lekker hoor Dennis, misschien ook maar eens doen met me Smokenator


Gr. Mike
 
Wat heb je willen bereiken met het injecteren? Verkorte van de pekeltijd?
 
Jowi zei:
Wat heb je willen bereiken met het injecteren? Verkorte van de pekeltijd?

Bij brisket wordt vaak runderbouillon ge?njecteerd, zodat het sappiger wordt, zonder dat er te veel verandering is in smaak.
Dus ook dan is het puur om uitdroging tegen te gaan, zo werkt het bij de meeste producten. mijn pekeltijd was als nog gewoon 12 uur.
en het is ook wat je lekker vind. van nog langer pekelen word het ook wat zouter.
als je extra smaken in je Bouillon doet, komt dat ten goede van de smaak van het product.
in mijn geval heb ik van beide punten baad gehad.

Voor Kip bijvoorbeeld BCC en Kalkoen gebruik ik een Injectie saus van Steven Raichlen uit het "Complete barbecue boek"
vooral in de borst waar het dikke vlees zit (kipfilet)

Injectiesaus:
125ml Kippenbouillon
3 El boter
3 Tl Cajun kruiden
Evt.zout

Bouillon boter c.sap en kruiden in een pannetje laten smelten niet koken.
Proeven en evt. op smaak brengen met zout
Afkoelen, maar het moet wel vloeibaar blijven.
Borst en bouten injecteren.
Ook prima te combineren met je favoriete Rub of kruidenmengsel.
 
Dank voor je response Stennis!
Ik dacht dat je de kipfilets met de pekel injecteerde...
Ik ben ook maar een beginner  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan