BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste BSR op gas jawel het kan

 

bladerunner

Pitmaster
Berichten
731
Hoi luitjes van het genootschap, ben nog niet zolang lid, maar al jaren een rommelaar met BBQ's.
Vorig jaar via Fire & Food wedstrijd deze q gewonnen en ja dan maar eens op gas over, pfff, eerlijk is eerlijk had er een beetje hard hoofd in.
Heb hem al een paar keer gebruikt maar nog niet echt als BBQ.

Foto-ELL7IBKI-D.jpg


Dus vandaag gebruikt en gisteren al begonnen met de ribs aan te schaffen, gewoon bij de slager op de hoek.
Naar mijn idee had hij het bekende vlies aan onderzijde verwijderd, want ik kreeg van 1 rack er iets vanaf. Wel wat vet weggesneden en loshangend spul.

4 babyracks ongeveer 2,5 kg.

Foto-LO3AVWEZ-D.jpg


Ik heb de rub gebruikt van de Lidl, en nachtje laten intrekken in de koelkast. Wat bruine suiker gebruikt, die ik er pas op gedaan heb toen ik ze 1 uur tevoren uit koelkast trok. Vandaar zie je misschien wat verkleuring.

Ik heb me de afgelopen maanden erg ingelezen en gekozen voor de 3-1-1 methode.
Maar dat liep klein beetje anders, want het ging erg goed met garen.
De botjes kreeg ik al gauw in zicht en toen heb ik ze maar iets eerder ingepakt.

Ik begon vandaag om 13:45 uur

Foto-JMR8PCNF-D.jpg


Dankzij vele tips natuurlijk bij geelblauwe winkel een bordenrek aangeschaft om deze als ribrackrek te gebruiken voor mijn BSR

BSR = Bonesucking Ribs  (mooi woord trouwens met nadruk op de 's' en weet niet of de afkorting officieel is en anders bij deze vrij te gebruiken hoor)

Ik heb gekozen om de 2 linker branders te gebruiken en de rechter 2 uit te laten. Ribs op rechterzijde te plaatsen.
Q eerst voorverwarmd dus eigenlijk  begon ik al om 13:15.

Meten is weten dus het zag er allemaal goed uit. Misschien te laag, maar liever low and slow- zal maar zeggen.

Foto-DNQLIKVK-D.jpg


Roken moet er ook gedaan worden, dus wat hout en appelsap in een maaltijd-bak klaar gezet.

Foto-FJU868WB-D.jpg


Voor het moppen tussendoor heb ik gekozen voor die van Noskos. Heb daar een lepel gembersap en lepel bruine suiker aan toegevoegd. Andere ingredienten zijn de 3 eetlepels whiskey (famous grouse) ik had geen JD meer, appelsap, roomboter en sojasaus.

Foto-HV6SZEJF-D.jpg


Het roken leek goed te gaan, hahahahaha maar veel te hard, denk dat het een verkeerd plekje had.
Volgende keer beter.

Foto-87QDU747-D.jpg


De binnentemperatuur ging redelijk goed op 100 a 110 graden met 2 branders. De kern wees lager uit.

Foto-VE3PEX8F-D.jpg


Ondertussen loopt de tijd door en werd het al tijd om ze in te gaan pakken, dit heb ik omstreeks 16.30 uur gedaan, dus iets eerder dan gepland.
Ik heb iedere rib afzonderlijk ingepakt en dubbel ingepakt, met 2 eetlepels warme appelsap. Geen idee waarom dit trouwens warm moet zijn, maar het zal goede reden hebben, dat lees ik wel weer in de reacties. Ik heb ze wel 1 uur ingepakt gedaan.
De glace heb ik gemaakt met volgende ingredienten:

Foto-ZLYSKAFO-D.jpg


Dus nu 17:30 uur Eerst de onderzijde/holle zijde ingemopt voor 10 minuutjes

Foto-TMC446EB-D.jpg


Daarna de bovenzijde ingemopt voor ongeveer 20 minuutjes. Let op de aardappels in folie, die liggen er inmiddels ook al 20 minuten op.

Foto-PG4RNNYN-D.jpg


Het eindresultaat mocht er wel wezen, ik las dat je ze nog even in folie moest doen, dus om 18:30 uur vielen we aan.
We waren erg tevreden over de smaak en dat voor gas bbq, viel helemaal niet tegen.
Tot het volgende project en dat worden waarschijnlijk de Moinkballs denk ik toch wel.
Zoonlief wilde eigenlijk snel weer de bonesucking ribs! Maar dan misschien een andere variant.

groet aan allen

Hoop dat het allemaal zichtbaar is, want foto's zijn wat klein.

Marcel





 
Foto's zijn prima niks meer aan doen. En je ribs lust ik ook wel.
 
Nog nooit ribs van gas BBQ gehad, dus als je wat over hebt :)
 
zien er prima uit
 
Derooie zei:
Nog nooit ribs van gas BBQ gehad, dus als je wat over hebt :)

Helaas

alles ging op, en was erg lekker!
 
Ze zien er heerlijk uit, daar had ik geen nee tegen gezegd hoor.
 
Mooie ribbetjes hoor!
 
Zien er lekker uit, ik denk dat ik dit weekend ook maar eens zoiets ga proberen.
 
Jeroen_S zei:
die ribs zullen lekker gesmaakt hebben

Ja Jeroen we hebben het er nog steeds over,  :D komt natuurlijk omdat het de eerste keer was dat ik het van kale ribs af klaar maakte en geen kant en klare ribs kocht of liet bezorgen. Het idee dat ze van de gas BBQ afkwamen deed niets van de smaak af. Heerlijk gaar met een kleine bite, we waren het erover eens dat 2 racks ietsje meer bite hadden dan de andere 2.

B-)
 
Ziet er prima uit, en je foto's ook.
De reden dat je warme appelsap moet toevoegen heeft volgens mij te maken met het "schrik" effect. Ik kreeg vroeg mijn draadjes vlees nooit echt lekker mals, ook al stonden ze uren op laag vuur te pruttelen. Pas nadat iemand me had verteld om de toegevoegde vloeistoffen eerst te verwarmen werd mijn vlees echt super mals. Ik kan me voorstellen dat het hier ook op die manier werkt.
 
McPeet zei:
Ziet er prima uit, en je foto's ook.
De reden dat je warme appelsap moet toevoegen heeft volgens mij te maken met het "schrik" effect. Ik kreeg vroeg mijn draadjes vlees nooit echt lekker mals, ook al stonden ze uren op laag vuur te pruttelen. Pas nadat iemand me had verteld om de toegevoegde vloeistoffen eerst te verwarmen werd mijn vlees echt super mals. Ik kan me voorstellen dat het hier ook op die manier werkt.


Aha ja dat zou t naar mijn idee ook kunnen zijn.
Misschien komt er nog iemand met een goede tip/uitleg.

thanks man!
 
Mooie ribs bladerunner. Goed te weten dat dit ook op gas kan. Flesje extra halen vrees ik ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan